Test BMW 330i xDrive GT: Pravé Gran Turismo v menšom vydaní

Test BMW 330i xDrive Gran Turismo s 2-litrovým benzínovým motorom s maximálnym výkonom 185 kW (252 k) vo výbave Luxury Line.
Vydané  Text: 

Na úvod trocha z histórie. Modelový rad 3 (E21) od BMW sa vyrába od roku 1975, tento rok v máji teda bavorská automobilka oslávila 43. výročie spustenia jeho produkcie. Vôbec prvý trojkový rad sa predstavil ako nástupca BMW E115 a dodnes patrí k najpredávanejším modelom značky, údaje hovoria až o takmer tretinovom podiele spomedzi všetkých predávaných modelov. Význam radu 3 preto nemožno bagatelizovať alebo ho akýmkoľvek spôsobom znižovať. Už štyri desaťročia tento rad nesie najnovšie kľúčové dizajnové prvky automobilky a ponúka rozumný kompromis medzi technologickou vybavenosťou, výkonom, jazdnými vlastnosťami a rozmermi, v neposlednom rade tiež cenou. Nie je dôvod čudovať sa, že okrem sedanu sa trojka uchytila aj ako päťmiestne kupé, kabriolet, kombi a nedávno už aj ako Gran Turismo s akronymom GT. Podstatou východzieho sedanu radu 3 je športovosť a všestrannosť. Gran Turismo je charakterizované schopnosťou prekonávať dlhé vzdialenosti počas dlhých hodín jazdy, pričom vodič i spolujazdci majú zabezpečený prvotriedny komfort. Spĺňa tieto štandardné nároky aj automobil v roku 2018, keď sa významy a označenia automobilov upravujú podľa potreby? Nie je o čom: spĺňa!
### Ešte krajší ako sedan? Prvý, druhý i päťdesiaty pohľad na BMW 3 GT lahodí oku. Nemcom sa podarilo vytvoriť vzhľad, ktorý korešponduje s aktuálnym dizajnovým jazykom značky, s určitosťou prerádza svoju príslušnosť k modelovému radu 3, zároveň mu dopriali imidž luxusného a priestorovo veľkorysého automobilu. Ak vedľa seba zaparkujete rad 3 sedan a rad 3 GT, rozdiely vám udrú do očí, súčasne je medzi dizajnmi automobilov dokonalá kontinuita.
To, čo vás bude zaujímať najviac, sú zadné partie vozidla. Krásny spojler, elegantná silueta z profilu charakteristická plynulo sa zvažujúcou strechou a zadným oknom. Spomínať na niekdajšie BMW radu 5 GT na mieste, hoci to medzičasom zaujalo svoje miesto v ešte vyššom modelovom rade číslo šesť. Zadok pôsobí robustne a povzbudzuje dojmy o sile a stabilite vozidle. Rozchod kolies a široké pneumatiky tento pocit utvrdzujú. Snáď jediná vec, ktorá by sa dala estetike vytknúť, je použitie dvojitých koncoviek výfuku – presne také isté chceme mať aj na pravej strane.
Ja osobne oceňujem bezrámové okná dverí, ktoré zvyšujú nielen estetickú, ale i spoločenskú hodnotu automobilu. Tento detail si možno nevšimnete hneď, ale keď ho spozorujete, budete z neho nadšení pri každom nastupovaní do auta. Automobil stojí na 19” hliníkových diskoch Double-spoke 466 so zmiešanými pneumatikami v hodnote 982,00 eur. Ak si za nechcete priplácať, súčasťou výbavy Luxury Line sú 18-palcové disky z ľahkej zliatiny Multi-spoke style 416.
### Priestor vodiča a spolujazdca Keď som prebral testovacie vozidlo, nemajte mi to za zlé, prvotné nadšenie z plánovaného týždňového jazdenia BMW 330i GT mierne utíchlo. Isteže, interiér spĺňa náročné kvalitatívne požiadavky, pre mňa ako štandardného vodiča s výškou 175 cm a hmotnosťou 83 kg ponúka veľkorysý priestor, zmysluplnú ergonómiu ovládania a koncernový dizajnový štandard. Práve tento vizuálny štandard môže byť trocha nudný, pretože ho zdieľajú defacto všetky modely od jednotky po sedmičku, akurát v rozličných veľkostiach a kvalitatívnych úrovniach. Rad 3 GT sa môže smelo postaviť aj radu 7, pretože za jeho volantom cítite snahu automobilky zapôsobiť a vyhovieť aj tím, ktorí radi sekírujú. A za vyše 54-tisíc eur zákazník sekírovať musí.
Pochválim ideálnu výšku stredového tunela, rozsah nastavenia volantu a sedadla a také to potešenie z každého nastúpenia do auta, ktoré už nie je samozrejmosťou ani v prémiovom segmente. To potešenie je spôsobené špecifickou vôňou nového interiéru, zatiahnutím bezpečnostných pásov pri rozjazde, automatickým nastavením sedadla do polohy uloženej v pamäti po nasadnutí, uvítacou obrazovkou a pekným zvukom motora pri naštartovaní. Testované BMW umožňuje pri každom štarte vybrať si z profilov vodičov práve ten, ktorý ste si predtým navolili a po jeho aktivácii upraví úplne všetko: od účinnosti klimatizácie, cez jazdné vlastnosti, až po nastavenie sedadla.
### Interiér zadných pasažierov Pasažieri nie sú v porovnaní s vodičom prakticky o nič ochudobnení. Majú k dispozícii priestranné sedenie so skvelým čalúnením a vyhrievaním, spolujazdec sa poteší z výrazného bočného vedenia sedadla, vďaka ktorému doslova pohodlne zapadne. V interiéri pre pasažierov som nenašiel nič, čo by ma doslova uchválilo alebo zvlášť oslovilo, nemožno však poprieť vysoký štandard, ktorým tento priestor prekypuje. Lakťová opierka je praktická, pretože obsahuje uzatvárateľný odkladací priestor a priečinky pre dva poháre, navyše je pohodlne široká. Ak je táto opierka schovaná, je operadlom pre tretieho stredného pasažiera.
Tento tretí pasažier v strede je pre veľký stredový tunel medzi nohami chudák. Neviem, či by som si mal položiť nohy na tento tunel alebo ho obkročiť, oba varianty sú nepohodlné. Pokiaľ ide o šírku interiéru, tá je dostatočne veľká aj pre troch dospelých pasažierov. Úchyty ISOFIX obsahujú dve z týchto troch sedadiel.
### Batožinový priestor Gran Turismo je priestorovo priam ohromujúce. Batožinový priestor má minimálne 520 litrov, pritom trojkový rad kombi ich má „iba“ 495. Po sklopení všetkých troch operadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 650 litrov. Medzi týmito hraničnými hodnotami existuje celá paleta alternatív, keďže operadlá zadného sedadla sú rozdelené v pomere 40:20:40 a každé z nich môže mať samostatný sklon.
Pochvalu si BMW zaslúži pre vnútornú vybavenosť kufra, pretože v ňom nachádzame početné priečinky, na bokoch sú sieťky, vpravo dvierka s menším priestorom. Operadlá sedadiel možno sklopiť pomocou pák a dno kufra sa otvára pomocou vzpery. Pozor, keď je toto dno pootvorené, nemožno zatvoriť kufrové dvere auta. Otváranie i zatváranie dverí je elektrické. Jediným nedostatkom batožinového priestoru je robustná nakladacia hrana – aspoň, že ju výrobca vybavil ochrannými hliníkovými plochami.
### Motor, prevodovka a podvozok V testovanom modeli sa pod prednou kapotou nachádzal benzínový motor s objemom valcov 1 998 cm3 a maximálnym výkonom 185 kW (252 k) pri 5 200 ot./min. Najvyšší krútiaci moment je 350 Nm, ktoré je automobil schopný dosahovať v rozsahu 1 450 až 4 800 otáčok. Sú to pôsobivé údaje, ešte viac ale osloví pohon všetkých štyroch kolies xDrive, 8-stupňová športová automatická prevodovka za príplatok 207 eur, adaptívny M podvozok za 1 137 eur a v neposlednom rade variabilné športové riadenie. Aj za to si priplatíte, presne 258 eur.
Vo výsledku tak BMW 330i xDrive GT dáva možnosť užívať si jazdu nielen z pozície vodiča, ktorý vezie zákazníkov alebo rodinu do vzdialenej destinácie, ale aj z pozície vášnivého šoféra, ktorý má rád driftovanie, rýchle vjazdy do zákrut a vie precítiť prácu motora. Z nuly na 100 km/h zrýchli za minimálne 6,2 sekundy.
### Jazdné vlastnosti Jazdné vlastnosti BMW 330i xDrive GT sa v zásadnej miere líšia v závislosti od použitého jazdného režimu. Režimy Eco Pro, Comfort, Sport a Sport + vo významnej miere ovplyvňujú reakcie motora, účinnosť riadenia a tvrdosť podvozka. V športovom režime s vypnutou stabilizáciou viete pocítiť pretáčavosť zadnej časti, zároveň ju skvele kontrolovať. Je pravdou, že vždy budete za sebou cítiť tú skriňu a tiež hmotnosť vozidla, ale Gran Turismo praje dynamickej a odvážnej jazde. Čomu sa úplne nevyhnete, je pocit plávania na ceste, aj pri tvrdšom nastavení podvozka pôsobí Gran Turismo veľmi stabilne. Naopak, túto vlastnosť ocenia spolujazdci, keď ich budete prevážať a budete im chcieť dopriať vysokú mieru komfortu. Gran Turismo radu 3 sa nakláňa minimálne, nie je naivné porovnávať ho s radou 5, či dokonca 6 GT. To je síce iná liga, ale charakter Gran Turisma zdieľa aj trojkový rad. Jednou z vecí, ktorou sa 3 GT zásadne líši od 6 GT, je spracovanie interiéru a mimoriadne komfortne naladený podvozok v šiestom rade.
Počas týždňového testu som aktívne využíval všetky jazdné režimy a snažil sa 330i xDrive GT pochopiť čo najviac. Najviac mi vyhovoval jazdný režim Sport, pretože sa mi zdalo, že mám častú potrebu dôraznejších akcelerácií. Priemerne som jazdil za 10,6 l/100 km, pričom išlo o jazdu prevažne v meste. Výrobca avizuje mestskú spotrebu na úrovni 7,9-8,3 l/100 km, osobne si ale myslím, že väčším dôrazom na efektivitu by som bez problémov atakoval spotrebu sedem litrov. ### Nech už máte na Gran Turismo v modelovom rade 3 akýkoľvek názor, nemožno mu uprieť príťažlivosť a praktickosť. Má veľký vnútorný priestor, pritom stále prijateľné vonkajšie rozmery, vie sa prispôsobiť akémukoľvek šoférskemu štýlu riadenia a jeho cena nie je tak vysoká, aby odrádzala od kúpy. Pre túto všestrannosť je takmer nemožné odhaliť celý charakter a potenciál vozidla za jeden týždeň, hoci pri každodennom jazdení v rozličných prostrediach.
### Vybraná výbava v testovanom BMW 330i xDrive GT Luxury Line (2018): * Adpatívne LED svetlomety a LED hmlovky, * Automatická klimatizácia, * Emergency Call (núdzové volanie), Teleservices, ConnectedDrive Services, * Active Protection systém, * Parkovacie senzory (PDC), * Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop and Go, * Systém v slovenčine, * First Class Upgrade, * bezkľúčové odomykanie a štart, * Zadná kamera, bočné kamery, záber z vtáčej perspektívy, * Navigačný systém Professional, * Head-up displej, * Driving Assistant, Advanced Parking, Parkovací asistent, Kontrola pri zmene jazdného pruhu * Adaptívny M podvozok, * Variabilné športové riadenie, * Športová automatická prevodovka, Základová cena BMW 330i xDrive Gran Turismo: 49 850,00 EUR Cena konfigurovaného vozidla 69 437,00 EUR




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.