Testy

TEST: Subaru XV 2.0 CVT STYLE NAVI - Bez pozlátky

Väčšina moderných SUV v teréne dopláca na dlhé previsy, nedostatočnú svetlú výšku či absenciu pohonu všetkých štyroch kolies. Pokiaľ však hľadáte auto, s ktorým nechcete zdolávať len obrubníky, váš výber sa dramaticky obmedzí na niekoľko málo áut, medzi ktorými by rozhodne nemal chýbať ani najnovší crossover značky Subaru – model XV.

Subaru XV 2.0 CVT

Japonská automobilka to s terénom myslí naozaj vážne. Pohonom 4 x 4 totiž štandardne disponujú všetky predávané verzie bez ohľadu na výbavu či motor. Tento systém aktívne rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravami, pri bežnom jazdení tak prenáša až 60 % hnacej sily na predné kolesá a 40 % na zadné. V prípade nedostatku priľnavosti povrchu však systém dokáže tento pomer v reálnom čase upraviť až na hodnotu 50 : 50. Ešte zaujímavejší je údaj o svetlej výške, ktorá dosahuje úctyhodných 220 mm. Len na porovnanie, svetlá výška sa pri kompaktných SUV zvyčajne pohybuje v rozmedzí od 180 do 195 mm.

Subaru XV 2.0 CVT

Model XV však nebol od začiatku koncipovaný ako plnohodnotné SUV. Karosériu, podvozok aj interiér zdieľa s kompaktným hatchbackom Impreza. Obe autá sú postavené na novej globálnej platforme SGP, ktorá prináša zvýšenie tuhosti karosérie až o 70 %. Impreza môže modelu XV závidieť lepšie pohonné ústrojenstvo. Pod kapotou totiž nájdete silnejší atmosférický benzínový štvorvalec 2.0 s maximálnym výkonom až 115 kW (156 k). Fanúšikov manuálneho radenia však nepoteší rozhodnutie automobilky kombinovať agregát výhradne s kontinuálne variabilnou prevodovkou CVT, ktorá nepriaznivo pôsobí nielen na dynamiku, ale aj spotrebu. Jej charakteristické vlastnosti sa inžinieri v Subaru rozhodli kompenzovať vytvorením ôsmich virtuálnych stupňov, vďaka ktorým sa prevodovka pri bežnom presune správa podobne ako klasický hydromeničový automat. Napriek vylepšeniam, pri úplnom zošliapnutí akcelerátora vystrelí ručička otáčkomera až k červenému poľu, kde sa zdrží niekoľko sekúnd. Počas tohto času sa auto snaží zrýchľovať, no výsledný efekt je skôr podpriemerný. Zmieriť sa budete musieť aj s častejšími návštevami čerpacích staníc. Ani ľahká noha na plyne nevyčaruje výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu. Ak sa budete naozaj veľmi snažiť, je možné výsledný údaj stlačiť tesne pod 9 l/100 km.

Subaru XV 2.0 CVT

Nám sa to však nepodarilo a pri odovzdávaní vozidla svietila na palubnom počítači hodnota 9,8 l/100 km (zmiešaná prevádzka). Subaru XV vyniká najmä vyladeným podvozkom a nízkym ťažiskom. Aj vďaka tomu môžete prechádzať zákrutami o niečo rýchlejšie, ako by ste mali. Sťažovať sa nemôžeme ani na nedostatok komfortu. Auto veľmi dobre žehlí väčšinu nerovností, pričom posádku chráni pred akustickým diskomfortom.

Subaru XV 2.0 CVT

K výraznému zlepšeniu došlo aj v interiéri, kde nezostal „kameň na kameni“. Nechýbajú mäkčené materiály, kvalitnejšie výplne dverí či modernejší vzhľad palubnej dosky. Pochvalu si tiež zaslúžia pohodlné predné sedadlá a volant s väčším priemerom, ktorý padne do ruky. Napriek tomu, že nedošlo k výraznému zväčšeniu vonkajších rozmerov, priestoru pre posádku je citeľne viac. Za seba si bez problémov sadnú dvaja 185 cm vysokí ľudia a vďaka širokému rozsahu nastavenia sedadiel si za volantom nájdu polohu aj dvojmetroví jedinci. Objem batožinového priestoru medzigeneračne nenarástol a s rezervným kolesom je k dispozícii len podpriemerných 310 dm3.

Technické údaje

Subaru XV 2.0 CVT Style NAVI

Motor atmosférický benzínový R4, 1 995 cm³

Maximálny výkon 115 kW (156 k) pri 6 000 ot./min.

Maximálny krútiaci moment 196 Nm pri 4 000 ot./min.

Pohon a podvozok: Aktívny pohon všetkých kolies, kontinuálne variabilná prevodovka CVT, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 205/50 R17 vpredu aj vzadu.

Batožinový priestor 385/1 290 dm³

Rozmery: 4 465 × 1 800 × 1 615 mm, rázvor 2 665 mm Pohotovostná/celková hmotnosť - /1 468 kg, objem nádrže 63 l.

Najvyššia rýchlosť 194 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h 10,4 s

Udávaná spotreba 8,7/5,8/6,9 l/100 km

Emisie CO2 155 g/km

Cena/testované auto 28 990 €/28 990 €

Konkurenti: Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Toyota RAV4

Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Ako finančne pokryť kúpu nového auta? Toto sú možnosti:

Mať auto v rodine je dnes úplne samozrejmé. V mnohých rodinách je dokonca bežné mať aj viac áut. Nákup vozidla je však náklad, ktorý si určite zaslúži väčšiu pozornosť pri plánovaní rodinných financií. Martin Bodnár, odborník na financie z PARTNERS GROUP SK radí, ako kúpu financovať a na čo pri tom nezabúdať. Vlastniť auto nie je iba o nasporení sumy na jeho kúpu, s používaním sú spojené aj ďalšie náklady.
image
Magazín

Čo s autom po zime? Toto by ste mali urobiť!

Zima zanecháva na automobiloch svoje podpisy bez toho, či sa nám to páči, alebo nie. Preto pri oteplení, ktoré signalizuje, že prichádza jar, odporúčame, aby ste venovali svojmu auto chvíľu času. Za kompletnú opateru sa vám určite odvďačí dlhšou službou v plnej kondícii.