Testy

Test Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 Prestige: Vidiečan!

Nový Duster vzbudzuje na cestách mimoriadne veľkú pozornosť. Môže za to aj silná komunita majiteľov a fanúšikov, ktorí sa nebáli ani prvej generácie. Niektorí to nevydržali a pustili sa do medzigeneračného porovnávania priamo na parkovisku. Naživo sú rozdiely oveľa výraznejšie.

Druhá generácia pôsobí oveľa civilnejším dojmom, no zachováva si aj drsný charakter predchodcu. Esteticky príťažlivejšia je najmä predná maska so svetlometmi, ktoré disponujú efektným LED denným svietením. Fanúšikovia off-roadu určite ocenia zrezaný predný nárazník, ktorý zväčšuje predný nájazdový uhol. Jeho lakované časti navyše zaujímavo imitujú prítomnosť ochranného rámu. Výrazných zmien sa dočkala aj zadná časť. Esteticky síce nepripomína Lamborghini Urus ani Alfu Romeo Stelvio, pokuty za vzbudzovanie verejného pohoršenia by však už mali byť minulosťou.

Test Dacia Duster 1.2 TCe Prestige: Vidiečan! (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Na aute stále vidieť, že prioritou pri vývoji bolo udržať výrobné náklady na minime. Nepotešili nás zastarené kľučky dverí, ktoré v prípade nehody komplikujú prácu hasičom pri vyslobodzovaní pasažierov z auta. Nový volant už poznáme z modernizovaných modelov značky. Má krajší tvar, príjemne sa drží a môžete z neho ovládať aj palubný počítač či tempomat. Samotná palubná doska nemá s predchádzajúcou generáciou nič spoločné.

Test Dacia Duster 1.2 TCe Prestige: Vidiečan! (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Chválime natočený stredový panel, vyššie položený displej infotainmentu aj usporiadanie tlačidiel. K najkrajším prvkom nepochybne patrí panel klimatizácie, ktorý akoby ukradli zo skladu ingolstadtskej automobilky. Aj tak máme pocit, že celok je v kontraste s exteriérom auta a pôsobí až príliš tmavým dojmom. Farebne lakovaná stredová časť či výduchy klimatizácie by interiéru dodali ten správny šmrnc. Neoslnil nás ani displej, ktorého nedostatočný jas a farebné podanie pripomína lacné telefóny z Aliexpressu.

Test Dacia Duster 1.2 TCe Prestige: Vidiečan! (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)
Test Dacia Duster 1.2 TCe Prestige: Vidiečan! (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Problémy nastávajú najmä pri sledovaní obrazu z kamerového systému, kde sa strácajú všetky detaily. Systém nepodporuje ani mobilné aplikácie Android Auto alebo Apple CarPlay, a tak si musíte vystačiť so vstavanou navigáciou. Samotné reakcie na dotyk či logika ovládania sú však na dobrej úrovni.

Pozitívne hodnotíme aj predné sedadlá, ktoré majú aspoň nejaký náznak bočného vedenia. Ich výplň je v porovnaní s predchodcom o niečo tvrdšia. To isté môžeme povedať o podvozku. Auto lepšie vedie stopu, v zákrutách je stabilnejšie a menej sa nakláňa. Športové jazdné vlastnosti však nečakajte.

Duster s prehľadom filtruje všetky nerovnosti a posádku rozmaznáva nielen komfortom pruženia, ale aj akustikou. V kabíne sa výrazne znížila úroveň aerodynamického hluku pri vyšších rýchlostiach. V kabíne tak najviac počuť motor, ktorý má problémy najmä s diaľničným tempom.

Test Dacia Duster 1.2 TCe Prestige: Vidiečan! (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Zázračné výkony neočakávajte ani v meste či na okresných cestách. Prepĺňaný štvorvalec obľubuje skôr pohodové tempo. Vtedy sa vám dokonca odvďačí aj dobrou priemernou spotrebou na úrovni 7 l/100 km.

Zvyknúť si budete musieť na krátke prevody, ktoré sú využiteľné najmä v teréne. Pri pohýnaní si vystačíte s „dvojkou“ a v meste sa budete bežne pohybovať na 5. rýchlostnom stupni bez toho, aby ste motor podtáčali.

Technické údaje Dacia DUSTER 1,2 TCe 92kW 4 x 4 PRESTIGE

Motor prepĺň. benzínový R4, 1 197cm³
Výkon 92 kW (125 k) pri 5 300 ot./min.
Krútiaci moment 205 Nm pri 2 300 ot./min.
Pohon a podvozok: Aktív. pohon všetkých kolies, 7-st. automatická dvojspojková prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies.
Brzdy kotúčové vpredu, vzadu bubnové.
Pneu 215 / 60 R17 vpredu aj vzadu.
Batožinový priestor 445/ 1 478 dm³
Rozmery: 4 341/1 804/1 682 mm, rázvor 2 676 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 395/1 899 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť 179 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 11,0 s
Spotreba 6,0/7,1/6,4 l/100 km
Emisie CO₂ 145 g/km
Cena/testované auto 16 540 €/18 159 €
Konkurenti: Suzuki Vitara, Ford Ecosport, Hyundai Tucson

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie