Testy

TEST: Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium

Ďalší Ford, ktorý dorazil „päť minút po dvanástej”. Na príchod štvrtej generácie Mondea sme od predstavenia museli čakať dlhé dva roky a automobilka sa výrazne neponáhľala ani v prípade novej Fiesty, ktorá prišla až po neuveriteľných deviatich rokoch. Stálo čakanie za to? Ak by sme mali súdiť len podľa dizajnu, tak určite áno! Novinka si zachovala charakteristické črty minulej generácie, celok však pôsobí uhladenejším a modernejším dojmom. Napriek tomu, že ide o mestské vozidlo, automobilka nešetrila ani na detailoch v podobe elegantných chrómových prvkov a masky chladiča, ktorá nám v kombinácii so svetlometmi až nápadne pripomína športové modely nemenovaného britského výrobcu.

Fiesta 1.0 Ecoboost

Interiér poteší konzervatívnejších zákazníkov. Nechýbajú ani fyzické tlačidlá na ovládanie rádia alebo klimatizácie, či klasická páka ručnej brzdy. Palubná doska pozostáva v hornej časti z kvalitných mäkčených materiálov, nižšie sa šetrilo. K samotnému spracovaniu však nemáme výhrady. Pozornosť upútaval aj veľký osempalcový dotykový displej so systémom Sync 3, ktorý vyčnieva nad palubnú dosku. Páčilo sa nám nielen prostredie systému, ale aj možnosť spárovania s mobilnými aplikáciami Android Auto a Apple CarPlay. Aby nedochádzalo k odpútavaniu pozornosti vodiča, systém podporuje hlasové ovládanie dôležitých funkcií, vďaka čomu môžete bezdotykovo meniť rádiové stanice či vytočiť kontakt. Za obzvlášť zaujímavé považujeme aj hlasné čítanie textových správ.

Fiesta 1.0 Ecoboost

Mestské hatchbacky sa posúvajú ďalej nielen technologicky, ale aj veľkostne. Z Fiesty sa našťastie nestalo SUV, čo pocítite najmä za volantom. Auto je na ceste mimoriadne stabilné a perfektne drží stopu. V zákrutách Fiestu nerozhádžu ani väčšie nerovnosti, ktoré navyše veľmi úspešne tlmí. Počítať môžete s presným riadením a náznakom spätnej väzby. Podobné vlastnosti môžu Fieste závidieť aj o triedu väčšie autá. Celkový dojem kazí najmä automatická prevodovka. Na dvojspojku môžete zabudnúť, v ponuke nájdete len nami testovaný EcoBoost spriahnutý s archaickou hydromeničovou prevodovkou. Tento typ automatu bol často využívaný pred viac ako pätnástimi rokmi a medzi jeho prednosti patrila dobrá spoľahlivosť. Fiesta však prebrala aj všetky známe nevýhody v podobe oneskoreného a extrémne pomalého radenia, ktoré zabíja akékoľvek snahy o dynamiku. Pri rozbiehaní navyše dochádza k výraznému prekĺzavaniu meniča, čo znemožňuje razantne sa odpichnúť z miesta. Automat nepriaznivo vplýva aj na spotrebu, ktorá sa v meste pohybovala na úrovni 7,8 litra/100 km.

Fiesta 1.0 Ecoboost

Z pozície vodiča nám prekážali zdvojené predné stĺpiky s miniatúrnym deliacim okienkom a vyslovene hračkárskym dojmom pôsobili aj vonkajšie spätné zrkadlá. Z bezpečnostných dôvodov vám preto odporúčame priplatiť si minimálne za systém sledovania mŕtveho uhla. V porovnaní s predchodcom pôsobí interiér o niečo vzdušnejším dojmom najmä vpredu, a pokiaľ meriate zhruba toľko, čo Peter Dinklage, mali by ste mať dostatok miesta aj na zadných sedadlách. Batožinový priestor je skôr priemernej veľkosti.

Fiesta 1.0 Ecoboost

Posledným problémom Fiesty je cena. Auto s nami testovanou motorizáciou a výbavou stojí, podržte sa, 25 185 €! Parametre motora ani rýchlosť prevodovky nás však o tejto cene presvedčiť nedokázali. Vo výbave môžu niekomu chýbať aj praktické prvky ako napríklad Full LED svetlomety (nie sú v ponuke) či elektrochromatické spätné zrkadlo proti osvetľovaniu.

Technické údaje:

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium A6

Motor: prepĺň. benzínový R3 998 cm³

Výkon: 73,5 kW (100 k) pri 4 500 ot./min.

Krútiaci moment: 170 Nm pri 1 400 ot./min.

Pohon a podvozok: 6-stupňová automatická prevodovka. Pohon predných kolies, vpredu McPherson a vzadu polonezávislé zavesenie. Brzdy vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Pneu: 195/55 R16

Batožinový priestor: 292/1 093 dm³

Rozmery: 4 040 x 1 735 x 1 476 cm, rázvor 2 493 cm, prevádzková/celková hmotnosť: 1 206/1 680 kg, objem nádrže 45 litrov.

Najvyššia rýchlosť: 185 km/h

Zrýchlenie: 12,2 sek.

Spotreba: 5,4/3,6/4,3

Emisie CO₂: 118 g/km

Cena/testované auto: 16 730/25 185 eur

Konkurenti: VW Polo, Škoda Fabia, Peugeot 208, Renault Clio

PLUSY: Podvozok, riadenie, motor, infotainment, dizajn, kvalita spracovania.

MÍNUSY: Cena, priestor vzadu, objem kufra, horší výhľad do strán.

Hodnotenie: 35 bodov = 3,5 hviezdy

Pohon: 8

Podvozok: 9

Komfort: 7

Interiér: 7

Cena/výbava: 4

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM: Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?
Magazín

Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?

Správny tlak v pneumatikách je nielen zárukou bezpečnosti, ale aj predlžuje životnosť pneumatík a ovplyvňuje spotrebu paliva. Hoci niektorí vodiči stále hustia pneumatiky ručne alebo pomocou nožnej pumpy, je oveľa pohodlnejšie používať elektrický kompresor.