Test Nissan Micra 1.0L 71k: Malé veľké prekvapenie
Nissan Micra má svoje nespochybniteľné klady, najmä v interiéri a dizajne karosérie. Litrový atmosférický motor má síce svoje nedostatky, ale aj na tie sa dá zvyknúť.
Vydané Text: Erik Stríž
Micra už nie je tým autom, ktorým bývala. Nová Micra je väčšia, hodnotnejšia, priestrannejšia, zábavnejšia, technologicky vyspelejšia. Päťdverový hatchback so štartovacou cenou pod desaťtisíc eur skrátka nemožno kritizovať, pretože sympatie k nemu prekonajú všetky drobné nedokonalosti.
Keď som sa dozvedel, že sa v našom redakčnom teste objaví Nissan Micra so 71-koňovým motorom, nebol som úplne nadšený. Rozumejte, Micra reprezentuje práve ten typ automobilov, ktoré nie sú voľbou vášnivých vodičov. Ale ukázalo sa, čo sa ukazuje vždy, keď súdite príliš skoro: Micra je vskutku zaujímavé auto, ktoré vyrástlo z detských nohavíc a predvádza sa vo forme, ktorú nemožno kritizovať, odsudzovať alebo ponižovať. Práve naopak, toto sa Nissanu skutočne vydarilo.Dizajn
Keď sa Micra prvýkrát ukázala v roku 2017, vzbudila celkom pozitívne reakcie verejnosti. Asi nikdy predtým nebol malý hatchback tak pekný a moderný, dokonca pôsobí ako technologicky vyspelý automobil bez kompromisov. Bez jedného milimetra je dlhé rovné štyri metre a celkové šírka dosahuje 1,7 metra.
Vyhotovenie zadných dverí je pôsobivé, pretože na prvý pohľad Micra vyzerá ako trojdverová. Kľučky dverí sú zakomponované do atypického dizajnu C-stĺpika karosérie, ich tvar vylepšuje profil vozidla v prospech jeho vizuálnej dynamiky. Pútavé sú tiež vlny na karosérii, ktoré sú pre aktuálnu generáciu Micry typické a svedčia o tom, že si na jej dizajne dal výrobca záležať. Strecha vyzerá, akoby sa vznášala.
Vpredu a vzadu nachádzame ostré svetlomety s LED technikou, vozidlo stojí na 16-palcových kolesách (Continental, 195/55 R16), pod podlahou kufra je dojazdová rezerva za príplatok 80 eur. Testovaný kus stál na plechových kolesách, ale ani puklice nekazili dojem.
Exteriér aj interiér sa dá v Nissane vo veľkej miere personalizovať, meniť môžete prakticky akúkoľvek farbu. Ostáva iba základ v podobe čiernej palubovky, dverí a čiernych sedákov.
Interiér
Keď si sadnete za volant, stretnete sa s pomerne dobrými materiálmi a rozumným rozmiestnením ovládacích prvkov. Štartuje sa otočením kľúčika v štartéri, medzi tubusmi prístrojovky je veľký farebný displej, druhý dotykový s doplnkovými mechanickými tlačidlami je na stredovej konzole. Posed za volantom je pohodlný, sedadlá majú dobré bočné vedenie, nastavenie sedadla a volantu je štandardné. Nachádzame príbuznosť s inými väčšími modelmi od Nissanu. Materiály sú prevažne dobré a príjemné na dotyk, predovšetkým rozmerný panel na čelnej stene palubovky je mäkký a pekný. Naopak, plastové obklady dverí sú tvrdé, chladné (v lete budú žeravé) a nepoddajné.
Keď sa pozerám na to, aký obrovský odkladací priestor má Micra pred pákou prevodovky, pýtam sa, prečo toto nerobia všetci ostatní výrobcovia? Navyše je tu skvelé čalúnenie, ktoré pôsobí takmer luxusne.
Volant padne do ruky dobre, ale jeho funkčné tlačidlá by mohli byť spracované ergonomickejšie – napríklad nastavenie hlasitosti si vyžaduje pohľad, pretože hmatom sa tlačidlá rozoznávajú problematicky.
Svetlá sa zapínajú na páke, ktorou zapínate smerové svetlá, v automatickom režime sú spoľahlivé a bezpečné.
Micra už nie je malé auto. Je to štandardný hatchback s pomerne priestranným a prekvapivo hodnotným interiérom, tromi plnohodnotnými miestami vzadu a s kufrom veľkým 360 litrov, respektíve 300, ak nepočítame priestor nad policou. Keď sa sklopia zadné sedadlá, veľkosť batožinového priestoru narastie na výborných 1004 litrov.
Riadenie
Páka manuálnej prevodovky je pomerne vysoká a pohybu kladie väčší odpor. Spočiatku sa mi na ňu zvykalo ťažšie, až sa čudujem, prečo toto výrobca nevyladil. Prevodovka má päť stupňov, šiesty stupeň je spiatočka, pri ktorej zaradení sa automaticky zapne cúvacia kamera a parkovacie senzory. Rozbiehanie je pomalšie, ako sme zvyknutí pri autách s preplňovanými motormi. Mohlo by sa preto zdať, že je auto lenivejšie, v skutočnosti je to o zvyku, treba sa naučit s Microu pracovať. Posilňovač riadenia je nastavený tak, aby si s ním potykali aj dámy. Micra sa vyznačuje obratnosťou a ak motor udržiavate v optimálnych otáčkach, je aj dynamická a pružná. Jednoduchá vlečená zadná náprava sa hlási vždy, keď jazdíte horšími cestami vyššou rýchlosťou – vtedy je cítiť, že zadok auta odskakuje, čo však nie je iba prípad Micry, ale aj malých esúvečiek a vôbec menších áut s týmto typom nápravy.
Jazda po meste je vzhľadom na typ a veľkosť auta príjemná, tlmiče reagujú na nerovnosti, ale nevytrasú z vás dušu. Jazda rýchlosťou nad 80 km/h je stále bezproblémová, ale do interiéru preniká hluk, okrem toho aerodynamického aj ten od motora.
Micra sa v ostrých zákrutách prejavuje primeraným nakláňaním, nedotáčavosť sa objavuje iba v malej miere. Inak je riadenie celkom presné, na tomto aute sa dá aj zabávať. Na čo je auto citlivé – a to bolo už aj v roku 2005, keď bolo konštrukčne celkom odlišné – je citlivosť na pustenie akceleračného pedála. Skrátka, keď sa rútite na 4-tisíc otáčkach a povolíte, autom to trhne.
Motor treba vytáčať
Atmosférický benzínový litrový motor. No čo by ste už od tohto mohli čakať? Malý výkon a potrebu vytáčať motor až nad 4-tisíc otáčok? Presne tak. Nie je to však vôbec tak márne, ako sa môže zdať na prvý pohľad. Toto nie je silná stránka novej Micry, ale pre bežné potreby bežného človeka bude celkom stačiť. S Microu som prejazdil stovky kilometrov po mestách, okreskách a aj na diaľnici a musím povedať, že prvotné sklamanie z pomalého nástupu sily motora časom prestane prekážať. Podľa technických parametrov dosahuje tento motor svoj maximálny výkon až pri 6-tisíc otáčkach. Krútiaci moment potrebný pre plynulé rozbehnutie sa vyžaduje vytočiť motor nad 2-tisíc otáčok a pre dynamickú jazdu je potrebné udržiavať motor na úrovni troch až štyroch tisíc otáčok. Chod motora nie je veľmi kultivovaný, často do interiéru prenikajú piskľavé zvuky a bohužiaľ sa spočiatku nevyhnete častým kopancom. Na počítači pred volantom sa síce ukazuje, že máte preradiť už po dosiahnutí 2-tisíc otáčok, kedy možno dosahovať nižšej spotreby, avšak za cenu dramatického zníženia pružnosti motora. Páku prevodovky mohol výrobca spraviť o niečo jemnejšou a menej tuhou, má navyše pomerne dlhé dráhy radenia, prvé desiatky kilometrov si na ňu budete musieť zvykať. Po vyjazdení jednej nádrže som už však celkom zabudol na to, že sa mi spočiatku zdala páka priveľmi tuhá alebo nemotorná, človek si na to skrátka zvykne. Keď som z Micry presadol do Kie cee’d s 1,6-litrovým naftovým motorom, bol som skoro šokovaný z toho, aká vie byť Kia dynamická a pružná. V litrovej Micre si od takejto dynamiky odvyknete.Technika pripravená pre vodiča
V testovanom Nissane Micra bola širšia paleta techniky. Základnou výbavou je Visia, za doplatok 1650 eur dostane výbavu Visia+. Zdá sa nám čudné, že v základnej výbave je núdzové brzdenie a obmedzovač rýchlosti, ale chýba klimatizácia.Súčasťou základnej výbavy Visia (9 690 €) je aj nasledovná technika:
6 airbagov (vodiča, spolujazdca, bočné, hlavové) + vypínač airbagu spolujazdca; obmedzovač rýchlosti; predné elektricky ovládané okná (zadné sú kľukové); asistent rozjazdu do kopca (Hill Holder); systém varovania pred nehodou; automatické núdzové brzdenie; automatické svietenie; LED denné svietenie; automatické sklápanie spätných zrkadiel; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; bezpečnostný balíček s hodnotením 5* EuroNCAP za príplatok 600 eur.Súčasťou rozšírenej výbavy Visia+ (11 340 €) je nasledovná technika:
USB a bluetooth konektivita; manuálna jednozónová klimatizácia;Súčasťou rozšírenej výbavy Acenta (11 890 €) je nasledovná technika
palubný počítač s 5″ TFT displejom; automatická klimatizácia; tempomat od rýchlosti 50 km/h; multifunkčný volant; 7” centrálny displej audiosystému s dotykovou obrazovkou; cúvacia kamera a parkovacie senzory (audiovizuálne upozornenia);Zhodnotenie
Nissan Micra má nedostatky, samozrejme. Jeho cena štartuje na úrovni 9 690 €, za výbavu Visia+ zaplatíte 11 890 €, za výbavu Acenta o 550 eur viac. Samozrejme, ak si vyberiete niektorý zo silnejších motorov, cena sa ešte zvýši. Nakoniec sa tak dostávame k cene, ktorá nie je až tak ľudová, ale úroveň technickej vybavenosti je vysoká. Micra je šikovný mestský automobil, ktorého nedostatky sa týkajú predovšetkým jeho nepreplňovaného litrového motora, ale aj na to sa dá zvyknúť. Interiér hodnotíme pozitívne, variabilitu a objem batožinového priestoru v rámci kategórie takisto.Foto: Erik Stríž
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, benzínový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon: | 52 kW (71 k) / 6300 ot/min |
Najvyšší krút. moment: | 95 NM / 3500 ot/min |
Maximálna rýchlosť: | 158 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 16,4 s |
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,9 / 3,8 / 4,6 (103g CO2/km) |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 300 |
Objem nádrže [l]: | 41 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 977 – 1037 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 3999 |
Šírka [mm]: | 1743 |
Výška [mm]: | 1455 |
Rázvor [mm]: | 2525 |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk