Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4: Automatická strela
Vodič si spočiatku musí zvykať na porciu sily, ktorú mu ponúka 1,4 l motor s turbodúchadlom.
Vydané Text: František Bizoň
Opel Mokka X je silným hráčom v kategórii mestských crossoverov a častejšie má pod kapotou niektorý z osvedčených turbodieselov. My sme ju vyskúšali s najsilnejším benzínovým turbomotorom 1,4 litra.
Naftové motory zatiaľ stále neťahajú za kratší koniec, ale ich niekdajšia jasná popularita klesá. Moderné benzínové motory s malým objemom a „veľkým“ turbom sú v kurze a mnohé presviedčajú o svojich kvalitách. Opel má v ponuke Mokku X – špecialitku v podobe benzínového štvorvalca s objemom 1 399 cm3, nadštandardným výkonom 112 kW (152 koní) a so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.K spomínanej vizitke treba dodať ďalší tromf, ktorý nevedia ponúknuť mnohí jej súperi, pohon všetkých kolies. Opel Mokka X predviedla inteligentný pohon AWD s elektromagnetickou spojkou už v jarnom teste verzie s turbodieselovým motorom. Vtedy sme skúšali prenos krútiaceho momentu od čisto prednokolkového pohonu na zadnú nápravu (môže to byť až 50 : 50) v blatistom teréne kameňolomu a Mokku X sme chválili. Benzínová verzia prešla testom na prašných a štrkových cestách a bola to ešte väčšia zábava ako v blate. Pohon 4 x 4, mimochodom, skombinovaný aj s asistentom jazdy do kopca HSA i z kopca HDC, nás opäť presvedčil a dostal palec hore.
Spomínané šantenie nám uľahčovala automatická prevodovka, takže stačilo sústrediť sa na jazdu. Zmeny prevodových stupňov bolo v interiéri trocha počuť, ale inak boli prechody príjemne hladké a bez sprievodných rázov či trhnutí. Šesťstupňový automat ponúkal aj manuálne radenie, ale priznajme si, to bolo tak na jedno vyskúšanie, či to oplákom funguje. Pochopiteľne, radenie fungovalo vcelku dobre, ale háčik bol v tom, že vodič radí ovládačom na hlavici voliča prevodovky. Pravá ruka teda vodičovi chýba na volante a treba sa na radenie sústrediť. Navyše pri športovej jazde alebo radení v krízovej situácii sa dá aj nechtiac celá páka ľahko posunúť z manuálneho módu M do automatického D. Tieto polohy totiž idú v kulise za sebou, manuál nie je na bočnej „koľaji“ ako býva zvykom.
V prípade tejto verzie 4 x 4 s automatickou prevodovkou si musí vodič spočiatku zvykať aj na porciu sily, ktorú mu ponúka motor 1,4 l s turbodúchadlom. Na rozdiel od verzií s manuálnou prevodovkou a motorom s rovnakým objemom je k dispozícii nie 140 koní, ale 152 k. Výrazný je tiež rozdiel v krútiacom momente, namiesto okrúhlych 200 Nm je krútiaci moment 245 Nm.
Nástup výkonu je na takýto typ vozidla azda príliš prudký, auto sa doslova hrabe vpred. Keď sa s motorom zžijete, robí vám radosť v každej situácii. Pýta si viac otáčok, maximum krútiaceho momentu prichádza až za 2 500 ot./min., ale na dynamike to cítiť. A potom ide a ide. Za chvíle jazdeckej eufórie si motor pýtal priemerne 8,5 litra benzínu, čo je o dva litre viac ako uvádza výrobca.
TECHNICKÉ ÚDAJE | OPEL MOKKA X 1.4 TURBO 4 X 4 AT6 INNOVATION
Motor benzínový, R4, 1 399 cm3Výkon 112 kW (152 k) pri 5 600 ot./min.
Krútiaci moment 245 Nm pri 2 200 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok: Šesťstupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies (cez elektromagnetickú spojku od 100 % vpredu po 50 : 50), vpredu McPherson so stabilizátorom, zadná náprava viacprvková, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneumatiky 215/55 R 18.
Batožinový priestor 356 dm3
Rozmery: 4 275 × 1 802 × 1 658 mm, rázvor 2 555 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 406/1 840 kg, objem nádrže 52 l
Najvyššia rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,7 s
Spotreba 7,8/5,6/6,4 l/100 km
Emisie CO2 148 g/km
Cena/testované vozidlo 23 490 € / 29 070 €
Konkurenti: Mazda 3, Škoda Yeti, Nissan Juke