Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4: Automatická strela

Vodič si spočiatku musí zvykať na porciu sily, ktorú mu ponúka 1,4 l motor s turbodúchadlom.
Vydané  Text: 

Opel Mokka X je silným hráčom v kategórii mestských crossoverov a častejšie má pod kapotou niektorý z osvedčených turbodieselov. My sme ju vyskúšali s najsilnejším benzínovým turbomotorom 1,4 litra.

Naftové motory zatiaľ stále neťahajú za kratší koniec, ale ich niekdajšia jasná popularita klesá. Moderné benzínové motory s malým objemom a „veľkým“ turbom sú v kurze a mnohé presviedčajú o svojich kvalitách. Opel má v ponuke Mokku X – špecialitku v podobe benzínového štvorvalca s objemom 1 399 cm3, nadštandardným výkonom 112 kW (152 koní) a so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 2017 (Auto Motor a Šport, foto: PANER)


K spomínanej vizitke treba dodať ďalší tromf, ktorý nevedia ponúknuť mnohí jej súperi, pohon všetkých kolies. Opel Mokka X predviedla inteligentný pohon AWD s elektromagnetickou spojkou už v jarnom teste verzie s turbodieselovým motorom. Vtedy sme skúšali prenos krútiaceho momentu od čisto prednokolkového pohonu na zadnú nápravu (môže to byť až 50 : 50) v blatistom teréne kameňolomu a Mokku X sme chválili. Benzínová verzia prešla testom na prašných a štrkových cestách a bola to ešte väčšia zábava ako v blate. Pohon 4 x 4, mimochodom, skombinovaný aj s asistentom jazdy do kopca HSA i z kopca HDC, nás opäť presvedčil a dostal palec hore.

Spomínané šantenie nám uľahčovala automatická prevodovka, takže stačilo sústrediť sa na jazdu. Zmeny prevodových stupňov bolo v interiéri trocha počuť, ale inak boli prechody príjemne hladké a bez sprievodných rázov či trhnutí. Šesťstupňový automat ponúkal aj manuálne radenie, ale priznajme si, to bolo tak na jedno vyskúšanie, či to oplákom funguje. Pochopiteľne, radenie fungovalo vcelku dobre, ale háčik bol v tom, že vodič radí ovládačom na hlavici voliča prevodovky. Pravá ruka teda vodičovi chýba na volante a treba sa na radenie sústrediť. Navyše pri športovej jazde alebo radení v krízovej situácii sa dá aj nechtiac celá páka ľahko posunúť z manuálneho módu M do automatického D. Tieto polohy totiž idú v kulise za sebou, manuál nie je na bočnej „koľaji“ ako býva zvykom.

Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 2017 (Auto Motor a Šport, foto: PANER)


V prípade tejto verzie 4 x 4 s automatickou prevodovkou si musí vodič spočiatku zvykať aj na porciu sily, ktorú mu ponúka motor 1,4 l s turbodúchadlom. Na rozdiel od verzií s manuálnou prevodovkou a motorom s rovnakým objemom je k dispozícii nie 140 koní, ale 152 k. Výrazný je tiež rozdiel v krútiacom momente, namiesto okrúhlych 200 Nm je krútiaci moment 245 Nm.

Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 2017 (Auto Motor a Šport, foto: PANER)


Nástup výkonu je na takýto typ vozidla azda príliš prudký, auto sa doslova hrabe vpred. Keď sa s motorom zžijete, robí vám radosť v každej situácii. Pýta si viac otáčok, maximum krútiaceho momentu prichádza až za 2 500 ot./min., ale na dynamike to cítiť. A potom ide a ide. Za chvíle jazdeckej eufórie si motor pýtal priemerne 8,5 litra benzínu, čo je o dva litre viac ako uvádza výrobca.


TECHNICKÉ ÚDAJE | OPEL MOKKA X 1.4 TURBO 4 X 4 AT6 INNOVATION

Motor benzínový, R4, 1 399 cm3
Výkon 112 kW (152 k) pri 5 600 ot./min.
Krútiaci moment 245 Nm pri 2 200 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok: Šesťstupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies (cez elektromagnetickú spojku od 100 % vpredu po 50 : 50), vpredu McPherson so stabilizátorom, zadná náprava viacprvková, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneumatiky 215/55 R 18.
Batožinový priestor 356 dm3
Rozmery: 4 275 × 1 802 × 1 658 mm, rázvor 2 555 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 406/1 840 kg, objem nádrže 52 l
Najvyššia rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,7 s 
Spotreba 7,8/5,6/6,4 l/100 km
Emisie CO2 148 g/km
Cena/testované vozidlo 23 490 € / 29 070 €
Konkurenti: Mazda 3, Škoda Yeti, Nissan Juke








Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.