Aká je úroveň mladých mechanikov na Slovensku? Súťaž Young Car Mechanic odhalila ich šikovnosť

Mladá generácia automobilových mechanikov si zmerala sily v súťaži Young Car Mechanic. Nultý ročník bol mimoriadne úspešný!
Vydané  Text: 

Dnes vám pri servise auta ani zďaleka nestačí poznať správnu veľkosť kľúča, s ktorým ste kedysi dokázali opraviť takmer čokoľvek. **Moderné autá sú mimoriadne komplexné stroje plné elektroniky a doplnkových zariadení, ktoré vyžadujú špeciálny prístup zo strany súčasných mechanikov.** Nejde pritom len o neustále vzdelávanie sa v oblasti nových technológií, ale tiež prispôsobovanie špecifickým diagnostickým zariadeniam pri hľadaní problému. A práve z tohto dôvodu existuje silný dopyt po kvalitných špecialistoch, na ktorých sú kladené vyššie nároky než kedykoľvek v minulosti. V tomto smere je mimoriadne dôležité aktívne vychovávať mladú generáciu, ktorá zvládne udržať tempo s vývojom v automobilovom priemysle. **S hľadaním nových talentov pomáha aj spoločnosť Inter Cars,** ktorá usporiadala súťaž pre mladých mechanikov Young Car Mechanic. Okrem objavovania šikovných rúk je hlavným cieľom tohto podujatia spopularizovať profesiu automechanika medzi mladými ľuďmi, vymieňať si skúsenosti a vyučovacie postupy v oblasti mechaniky a autoservisu.
A pri pohľade na počet prihlásených záujemcov sa zdá, že súťaž Young Car Mechanic má potenciál z roka na rok naberať na popularite. Napriek tomu, že prihlásiť sa mohli predovšetkým študenti stredných skôr zo súvisiacich odborov, prvého kola súťaže sa zúčastnilo takmer 400 mladých mechanikov. ### TEÓRIA AJ PRAX Ešte pred preukázaním praktických zručností museli adepti v prvom kole presvedčiť porotu o tom, že dokážu pracovať aj s náročnou teóriou. **Prvá skúška preto pozostávala až z 85 teoretických otázok, v ktorých sa organizátori pýtali na fungovanie elektrických systémov vozidla, komponenty riadenia, časti odpruženia, podvozka či postupy pri údržbe a diagnostike porúch.** Išlo o náročný test, pri ktorom mali študenti na každú otázku len jedinú minútu. Nehovoriac o tom, že mnohí študenti sa pripravovali na povolanie počas náročného pandemického obdobia, ktoré malo vplyv na úroveň teoretických vedomostí.
K prevereniu technických zručností došlo v rámci regionálnych kôl, na ktoré postúpilo 62 najlepších. Pripravené praktické testy však nedali žiadnemu súťažiacemu príležitosť vydýchnuť. **Znalosti a zručnosti študentov preverili na desiatich stanoviskách s naozaj pestrým a hlavne odlišným zameraním.** V časovej tiesni museli zmerať hádzavosť brzdového kotúča, vyriešiť problém so zapaľovaním, nájsť chybu v elektrickom okruhu či preukázať znalosti z oblasti olejového segmentu. ### CELONÁRODNÉ KOLO Po náročných skúškach postúpilo do celonárodného kola len 9 vybraných študentov. Finalisti si od skorých ranných hodín až do večera merali svoje sily, porovnávali zručnosti a znalosti vo vopred určených technicky náročných úlohách. Tentokrát im program vopred pripravili obchodní a technickí zástupcovia významných výrobcov ako je ZF, Schaeffler, Shell, Febi, Continental či Bosch. Pod ich drobnohľadom **museli finalisti zvládnuť verifikáciu mechatroniky v automatickej prevodovke, výmenu reťazového rozvodu či kontrolu chladiaceho systému na pripravenom vozidle.**
Slovensko na medzinárodnom finále v Maďarsku zastupoval víťaz domáceho kola, Šimon Iwaniec z SOŠ sv. Jozefa Robotníka v Žiline. Celkové výsledky súťaže boli pre všetkých veľkým napätím a Šimonovi sa nakoniec podarilo dosiahnuť krásne 4. miesto s minimálnym rozdielom bodov za tretím najlepším rovesníkom v Poľska. Na 2. mieste skončil študent z Chorvátska. Víťazom sa stal odchovanec maďarskej strednej odbornej školy. Po vzore minulého roku sa tak bude odohrávať nasledujúce medzinárodné finále opäť u našich južných susedov. Šimonovi však patrí veľké poďakovanie za úspešnú reprezentáciu Slovenska.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.