Povinný obmedzovač rýchlosti príde už o pár mesiacov. Nedokonalý systém má frustrovať vodičov po každom naštartovaní

Okrem zaznamenávania údajov jazdy bude povinný aj systém inteligentného obmedzovača rýchlosti.
Vydané  Text: 

Termín je 6. júla 2022. Odvtedy musia mať všetky typy novohomologizovaných vozidiel na palube celý rad asistenčných systémov, a to už v základnej výbave. Zoznam siaha od núdzového brzdenia a varovania pred opustením jazdného pruhu až po systém varujúci pred ospalosťou. Dva zo systémov však vyvolávajú diskusiu – takzvaná **čierna skrinka** (o ktorej sme vás už prednedávnom [informovali](https://www.autoviny.sk/novinky/123031/uz-tento-rok-budu-cierne-skrinky-v-autach-povinne-co-budu-sledovat-a-kolko-to-bude-stat)) a **obmedzovač rýchlosti** známy pod skratkou ISA (Intelligent Speed Assistance). ### Ako obmedzovač funguje? Inteligentný asistent rýchlosti (ISA) **musí spustiť výstrahu v momente, keď vodič jazdí rýchlejšie, ako je na danom úseku cesty povolené.** Výstražná ikonka na displeji pred vodičom stačiť nebude, varovanie budú musieť dávať autá aj akusticky alebo hapticky – napríklad pomocou signálnych tónov, alebo pulzovaním plynového pedálu. Výrobca má určitú voľnosť v tom, ako systém navrhne. V princípe by sme mohli systém ISA prirovnať k upozorneniu na nezapnuté pásy. **Ak prekročíte rýchlosť, ukáže sa varovanie na displeji a auto začne vydávať akustický tón.**
### Falošné poplachy Pri aktivácii, ktorá prebieha vždy automaticky pri naštartovaní vozidla, však nemá na výber. ISA sa dá vypnúť manuálne, ale po každej prestávke na ceste, bez ohľadu na to, aká je krátka, sa znova aktivuje – a mala by spôsobiť veľa frustrácie. **Takýto systém funguje správne len vtedy, ak existujú presné informácie o aktuálne povolenej maximálnej rýchlosti.** Nie sú však k dispozícii, pretože ISA získava údaje **z dvoch extrémne nespoľahlivých zdrojov**, ktorými sú predná kamera a mapové podklady navigačného systému. Údaje z kamier a navigácie už v mnohých súčasných autách poskytujú informácie o rýchlosti a zobrazujú ich na prístrojovej doske, alebo na stredovom displeji – často ide o dobrý údaj, ale žiaden vodič by sa naň nemal spoliehať. **Navigačné údaje sú často zastarané a niekedy zaostávajú za skutočným svetom o niekoľko rokov.** Kamery na čelnom skle sa na druhej strane dajú ľahko prekabátiť, ak je značka prekrytá, alebo platí obmedzenie rýchlosti v inom jazdnom pruhu – na diaľniciach napríklad len pre výjazd. **Občas sa stáva, že kamery si pomýlia rýchlostné nálepky na nákladných autách vo vedľajšom pruhu so skutočnými dopravnými značkami – tieto podivnosti dnes pozná každý, kto takéto systémy používa.** Diskrétne informatívny a trvalo vypínateľný systém sa má podľa EÚ stať prenikavým nekonečným varovaním, ktoré stavia vodiča pred otázku, čo je menej otravné: neustále falošné poplachy, alebo časté používanie vypínača?
Zníženie max. povolenej rýchlosti na 100 km/h na diaľnici v Ružinove smerom do Petržalky, ktorá bola vyňatá z obce (inak by platilo 130 km/h).
### Neverí mu ani Európska únia To, že EÚ nedôveruje samotnému systému, ukazujú **laxné minimálne požiadavky: na schválenie stačí presnosť 90 percent prejdenej trasy.** Rýchlostné limity pomocou striedavých LED displejov možno tiež úplne ignorovať, rovnako ako limity, ktoré súvisia s podmienkami, ako sú časy alebo mokrá cesta. Na niektorých trasách toho veľa nezostáva. Navigačné údaje navyše stačí aktualizovať raz ročne. Skutočnosť, že písmeno I v skratke ISA znamená inteligentný, teda môžeme chápať len s istou dávkou irónie.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.