Poradca pri kúpe: SsangYong Tivoli Grand je grandiózna ponuka

V automobilovom svete, ktorému čoraz viac začínajú vládnuť vysoké ceny vozidiel, je priestranný model SsangYong Tivoli Grand štartujúci od 16 390 eur veľmi lákavou ponukou na to, aby sme sa pozreli, čo za svoje peniaze dostanete.
Vydané  Text: 

Naši stáli čitatelia si isto spomenú, prípadne vo svojich archívoch nájdu vydanie číslo 11/2021, v ktorom sme otestovali model SsangYong Tivoli Grand. Ak už vyťahujete toto vydanie, na stranách 44 a 45 narazíte na test, ktorý dopadol pre vozidlo veľmi dobre. **Očarila nás najmä jeho cena a to, čo za svoje peniaze dostanete**. ### Priestoru na rozdávanie Pokiaľ hľadáte **argumenty**, prečo by ste mali pri výbere nového vozidla zájsť práve k predajcovi automobilov značky SsangYong a pýtať sa na model Tivoli Grand a nemala by to byť iba cena, tak vedzte, že určite vás presvedčí vnútorný priestor. Na rázvore s dĺžkou 2 600 mm sa konštruktérom podarilo vytvoriť miesto, v ktorom sa štvorica pasažierov bude cítiť priam až komfortne. **Kolegovia, ktorí v tomto vozidle absolvovali cestu Bratislava – Praha – Bratislava si ho nevedeli vynachváliť**. V trojici ocenili pohodlie odpruženia, slušné odhlučnenie aj počas jazdy po diaľnici a priestor na nohy vzadu, kde si aj 180-centimetrový človek vedel preložiť nohu cez nohu. Problém nebol ani s hlavou. Veď strecha sa ťahá až dozadu v nezmenenej rovine, takže zhora nemá do hlavy čo tlačiť.
A to máte k dispozícii ešte aj batožinový priestor so základným objemom 720 l. Ten po sklopení dvojdielnych operadiel zadných sedadiel narastie na 1 440 litrov a k dispozícii máte aj viacero háčikov a odkladacích priestorov. Že zadná strana operadiel po sklopení mierne stúpa? S tým sa nemusíte trápiť. Väčší problém by bol, ak by medzi nimi a podlahou batožinového priestoru bol skok. Vtedy by sa vám dlhšie predmety nakladali horšie.
### Jednoduchá voľba Pokiaľ by ste sa obávali prepočítavania nákladov na palivo, servis a prevádzku, ktoré by vám pomohli pri voľbe správnej motorizácie, tak SsangYong vám tieto matematické vzorce uľahčí. **V ponuke má iba jeden motor**. **Štvorvalcový, benzínový, prepĺňaný, s objemom 1,5 litra. Maximálny výkon 120 kW (163 k)** na bežné jazdenie úplne postačuje a pokojne ho vieme označiť ako svižný. O čosi viac rozmýšľania si potom vyžaduje voľba prevodovky. So 6-stupňovým manuálom dodáva motor krútiaci moment 280 Nm, s rovnakým počtom stupňov dostanete aj klasický automat s hydrodynamickým meničom. V tomto prípade sa krútiaci moment znižuje na 260 Nm. Práve s automatickou prevodovkou nemáme úplne najlepšie skúsenosti. Síce radila hladko, no jej reakcie boli pomalé a hydrodynamický menič sa preklzoval až pridlho. To sa prejavovalo aj na spotrebe, ktorá sa miestami blížila k 9 l/100 km, na diaľnici klesla na 8,2 l/100 km. A to je vzhľadom na príjemne nízku hmotnosť vozidla, iba 1 350 kg (1 330 kg s manuálnou prevodovkou) relatívne vysoká spotreba. V tomto prípade by sme radili ušetriť 1 290 eur, ktoré predstavuje príplatok za automatickú prevodovku.
Manuál má aj podľa papierových technických údajov v priemere o viac ako 0,5 l/100 km nižšiu spotrebu, čo môže pri aktuálnom trende rastu cien benzínu zohrávať podstatnú úlohu. Výrobca síce neudáva hodnoty zrýchlenia z 0 na 100 km, no o 20 kg nižšia hmotnosť a o 20 Nm vyšší krútiaci moment sa podpisujú na vyššej maximálnej rýchlosti – 181 km/h pre manuál, 175 km/h pre automat. Takže ak chcete jazdiť svižnejšie, úspornejšie a rýchlejšie, odporúčame zvoliť si manuál. Za ušetrených 1 290 eur získate takmer 830 l benzínu, čo pri priemernej spotrebe 7,23 l/100 km znamená takmer 11 500 km. A to je pre viacerých motoristov ich ročný nájazd. Voľbu zjednodušuje aj fakt, že **Tivoli Grand je v ponuke iba s pohonom predných kolies**, takže nemusíte rozmýšľať nad príplatkom za štvorkolku. Aj prednokolka má dostatočnú trakciu na drvivú väčšinu úloh, ktoré pred ňu postavíte a zvládne ich bez bezradného preklzovania kolies, so svetlou výškou 167 mm si potom poradí aj s miernejším terénom.
Verzia 1.5 T-GDi 6° manuálna prevodovka 1.5 T-GDi 6° automatická prevodovka
Usporiadanie/počet valcov radový štvorvalec R4
Palivo benzín
Prevodovka/počet stupňov M/6 A/6
Zdvihový objem 1 497 cm3
Najvyšší výkon 120 kW (163 k) pri 5 000 ot./min
Najvyšší krútiaci moment 280 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min
Dĺžka × šírka × výška/rázvor 4 480 × 1 810 × 1 646 mm/ rázvor 2 600 mm
Batožinový priestor 720/1 440 dm3
Najvyššia rýchlosť 181 km/h 175 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h neuvedené neuvedené
Kombinovaná spotreba 7,23 l /100 km 7,77 l /100 km
Emisie CO2 163 g CO2/km 175 g CO2/km
Cena 16 990 € 18 280 €
 
### Štedrý štandard Čo popri tom hovorí štandardná výbava? Že je veľmi bohatá a mnoho prvkov dostanete spolu s vozidlom vrátane asistenta pri jazde z kopca, systémov na udržiavanie v jazdnom pruhu, čítania dopravných značiek, siedmich airbagov či tempomatu. V základe dostanete aj klasickú prístrojovú dosku, digitálna, s 10,25-palcovou uhlopriečkou je za príplatok 570 eur a neviaže sa na žiadnu ďalšiu výbavu. Takže môžete mať plne vybavené auto aj bez nej.
Bez príplatkov však máte aj centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ako aj manuálnu klimatizáciu a ovládanie rádia s 8-palcovým dotykovým displejom na volante, k tomu USB konektor, zadnú parkovaciu kameru a možnosť prepojiť vozidlo s mobilným telefónom prostredníctvom rozhraní Android Auto a Apple CarPlay, o bluetooth ani nehovoriac. Štandardne vozidlo vychádza z fabriky na 16-palcových oceľových diskoch, cez deň svieti LED svetlometmi vpredu aj vzadu a pohodu na palube dotvárajú sklá schopné pohlcovať teplo aj hluk. ### Poďme to zlepšiť Napriek bohatej výbave je stále k dispozícii viacero možností, ako posunúť vozidlo na vyššiu úroveň z hľadiska pohodlia aj bezpečnosti či celkovej príťažlivosti. Napríklad za jednu zo štyroch metalických farieb si priplatíte rozumných 450 eur. K dispozícii máte aj výber medzi balíkmi výbav Style+ (1 500 eur) a Sport (1 890). V oboch dostanete zadné parkovacie snímače, vyhrievané predné sedadlá a volant, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, tmavé zadné sklá a strešný spojler so zabudovaným brzdovým svetlom. Rozdielom je iba rozmer zliatinových diskov a pneumatík. Style+ ponúka 205/65 R16, Sport 215/50 R18. Z hľadiska komfortu sa prikláňame k menším, aj keď aj na 18 bolo auto dostatočne pohodlné a s veľmi schopným podvozkom. Ak si doprajete, je tu ešte aj balík prvkov Tech. Za 850 eur v ňom dostanete bezkľúčové odomykanie a štartovanie, bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov, automatické zapínanie stretávacích svetiel a prepínanie diaľkových, dažďový snímač, stmievacie vnútorné spätné zrkadlo a impulzné ovládanie okna vodiča. Bez týchto prvkov žiť viete, no s nimi je život príjemnejší a cena za ne je prijateľná.
**Za čo by sme si ešte priplatili?** Za každých okolností **690 eur za LED svetlá**, lebo vidieť treba. Na zváženie je aj 260 eur za plnohodnotnú rezervu. Lebo tú vymeníte rýchlejšie a dokážete s ňou bez obmedzení pokračovať do cieľa, než sa trápiť so štandardne dodávanou súpravou na opravu defektov. A opatrní vodiči by neváhali pridať ani 230 eur za kolenný airbag. A keďže bezpečnosti nikdy nie je dosť, skáče na nás z cenníka aj **Safety Pack, v ktorom za 640 eur** dostanete aktívne stráženie mŕtveho uhla, výstrahu pred vystúpením s vozidla, ak sa za vami niekto blíži, či upozornenie, ak cúvate do cesty a prechádza vám za autom ďalšie vozidlo. Opäť sa dostávame k tomu, že pomer ceny a výkonu veľmi nedovoľuje dlhšie sa zamýšľať.
### Čosi navyše Máme radi, ak autá prinášajú niečo, čím nás príjemne prekvapia. V prípade modelu SsangYong Tivoli Grand to bola vysoká kvalita spracovania, keď vo vozidle nič nevŕzgalo, ani nevydávalo pazvuky. V tejto oblasti by sa mohli prísť učiť aj oveľa renomovanejšie automobilky. A keď sme pri pokoji, tak ten vám zvýši aj vedomie, že na celé vozidlo dostanete záruku na 5 rokov, alebo 100 000 km, k tomu 5 rokov asistenčných služieb. A v tomu prípade sa Tivoli Grand už stavia do veľmi zaujímavého svetla. Zvlášť, keď za **plne vybavené vozidlo so všetkými príplatkami zaplatíte 23 260 eur**. Tomu sa konkuruje veľmi ťažko.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.