Čo znamenajú rôzne farby tabuliek s EČV? Toto sú všetky typy a farby používané u nás

Moderné tabuľky s evidenčným číslami majú rôzne veľkosti, tvary a farby. Vyznať sa v nich nemusí byť celkom jednoduché, pritom každý typ má svoj význam.
Vydané  Text: 

Každé vozidlo, či už osobný alebo úžitkový automobil, motocykel či iný druh motorového vozidla, ktorý podlieha evidencii na dopravnom inšpektoráte, musí by vybavené tabuľkou s evidenčným číslom, teda TEČ. V minulosti sme používali štátne poznávacie značky, ŠPZ, dnes hovoríme o evidenčnom čísle vozidla (EČV). Napriek tomu, že sa ŠPZ prestali vydávať 1. apríla 1997 a platné boli iba do 31. decembra 2004, dodnes ľudia zvyknú tabuľku s evidenčným číslom volať „ešpézetkou“. Pôvodne boli vtedajšie nové TEČ vybavené iba znakom Slovenskej republiky a písmenami SK, dnes na nich nachádzame aj príznačný symbol Európskej únie so žltými hviezdami na modrom podklade, pod ktorým sú biele písmená SK a znak Slovenskej republiky sa nachádza za prvými dvomi písmenami evidenčného čísla. Podľa Ministerstva vnútra SR sú u nás naďalej platné aj verzie so štátnym znakom umiestneným na ľavom okraji tabuľky s EČ. ### Na nové evidenčné čísla si ešte počkáme Na Slovensku sa stále používa metodika, na základe ktorej sú prvé dve písmená evidenčného čísla značkou okresu, v ktorom je vozidlo zaregistrované. Toto sa malo zmeniť od 1. marca 2022, označovanie malo byť po novom prenosné z pôvodného na nového majiteľa motorového vozidla bez ohľadu na to, kdemá nový majiteľ trvalé bydlisko. Nový tvar evidenčného čísla pre Slovenskú republiku mal vyzerať nasledovne: AA000AA. Realita? Je marec a nové evidenčné čísla k dispozícii nemáme. Motoristi si totiž budú na zmenu musieť počkať až na začiatok budúceho roka, pretože zlyhal evidenčný systém, informovalo TA3 pred tromi týždňami ([zdroj](https://www.ta3.com/clanok/227581/vodici-si-pockaju-na-zaciatok-buduceho-roka-evidencne-cisla-bez-oznacenia-okresov-mali-byt-realitou-v-marci)).

Koniec okresných EČV: Budeme musieť meniť značky povinne? Prinášame presné informácie o tom, ako rozhodla vláda

KOMPLETNÉ INFORMÁCIE O NOVINKE | Bratislavčan s autom na značkách KE a GA a naopak. Skončí sa konečne rozdeľovanie motoristov podľa okresu, v ktorom žijú?

Napríklad v susednej Českej republike podľa TEČ nerozlíšite, či je konkrétne vozidlo prihlásené v okrese Praha alebo Brno, ale môžete identifikovať kraj, v ktorom bolo zaevidované. „Prvé písmeno vľavo označuje kraj, v ktorom bolo motorové vozidlo registrované,“ uvádza Wikipedia, kde nájdete aj zoznam písmen pridelených ku konkrétnym krajom. V Česku sa tiež nepoužívajú zelené tabuľky s evidenčným číslom pre plug-in hybridné a elektricky poháňané automobily, namiesto toho sa tieto vozidlá označujú prvými dvomi písmenami „EL“ v evidenčnom čísle. ### Všetky tabuľky s EČV používané na Slovensku Od roku 2009 sa na Slovensku vydávajú aj TEČ typu Z, ktoré majú obdĺžnikový tvar s pomerom strán ako motocykle, ale so zeleným podkladom a čiernym písmom. Túto farbu minulý rok prebrali aj elektromobily a plug-in hybridy, ktoré sa aj takýmto spôsobom dajú rozlíšiť už na prvý pohľad a eventuálne sa tak zúčastňovať využívania výhod, napríklad pri parkovaní. Nižšie prikladáme PDF dokument s kompletným výberom tabuliek s evidenčným číslom používaných na Slovensku od Ministerstva vnútra SR, ale s doplneným vizuálom nových TEČ určených pre elektromobily a plug-in hybridy s typickým zeleným podkladom, a to [na základe popisu vydaného práve Ministerstvom vnútra SR](https://www.minv.sk/?elektro-tec-na-elektromobily-a-plug-in-hybridy).




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.