Magazín

Problémom nie sú elektromobily, ale infraštruktúra. Na rýchlonabíjačke dnes môžete stvrdnúť až 5 hodín

Nabíjací konektor na Forde Kuga plug-in hybrid
Nabíjací konektor na Forde Kuga plug-in hybrid

Nástup elektrickej mobility sa na nás valí odvšadiaľ. Aj v našom redakčnom systéme, ktorým si farebne vyznačujeme elektrifikované testovacie vozidlá, už prevláda práve tento druh pohonu. Preto je namieste pýtať sa, čo vlastne znamená jazdiť s elektrifikovaným (plugin hybridným), prípadne elektrickým vozidlom. Počas testu Kie EV6 (test si môžete prečítať v najnovšom čísle) som nabíjal na verejných nabíjacích staniciach (keďže nespĺňam podmienku vlastného domu s garážou a nabíjačkou, čo je hlavný predpoklad pre úspešný život s elektromobilom) a najmä rýchle nabíjanie, ktoré sa má používať na to, aby ste mohli pokračovať vo vašej ceste, ma tvrdo zobudilo zo sna o bezproblémovom využívaní elektrických vozidiel na dlhé trasy. S dôverou som totiž napojil auto na stojan, ktorý sľuboval nabíjací výkon 90 kW.

Beriem, že vonku boli 2 stupne, no nabíjací výkon sa podľa údajov zo stojana a vozidla neprehupol cez 42 kW (pokles o viac než 50%). To predĺžilo čas nabíjania 77 kW batérie z 10 na 100% stavu z predpokladanej hodiny a štvrť (na 80 % necelá hodina) na niečo viac ako 2 hodiny. S tým by som stále ešte vedel žiť. No po chvíli sa k vedľajšiemu stojanu, vzdialenému niekoľko metrov, pripojilo ďalšie vozidlo a začalo nabíjať. Čo urobil nabíjací výkon? Dramaticky poklesol na 6, v špičke na 11 kW. Nepomohlo ani kontaktovanie infolinky poskytovateľa a reštartovanie stanice. Pokým bolo pripojené druhé vozidlo, nabíjací výkon nevystúpil nad 11 kW. Čas nabíjania sa tak natiahol na niečo viac ako 5 hodín. A to v čase lockdownu, keď nebola iná možnosť, ako sedieť v studenom aute. Po odpojení druhého vozidla nabíjací výkon stúpol naspäť na 40 kW. Po viac ako dvoch hodinách som z nabíjačky odchádzal s batériou nabitou na takmer 80 percent a vedomím, že sa domov bez ďalšieho nabíjania nedostanem.

Dlhé trasy s elektromobilom potrebujú rýchle nabíjačky so stabilným výkonom.

A teraz si predstavte, že do leta bude elektromobilov na našich cestách ešte viac a viac sa ich cestou na dovolenku stretne aj na rýchlych nabíjačkách. Bude teplejšie, takže teoreticky by mohla elektrina tiecť rýchlejšie. No ak bude nabíjať viac áut naraz, stále sa bude nabíjací výkon deliť. Vyzerá to tak, že najväčším impulzom pre rozvoj elektromobility bude infraštruktúra a stabilita nabíjacieho výkonu. Lebo tankovanie trvá v akomkoľvek počasí pár minút a v závislosti od auta získate dojazd 500 – 1 200 km.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Springfield Dark Horse
Testy autoškoly

Test Indian Springfield Dark Horse: Dobrodružná Amerika

Predstavy ľudí o Amerike majú mnoho podôb. Od opálených tiel na plážach v Miami, cez bohatých obchodníkov v New Yorku, až po fi lmové celebrity v Los Angeles či bezbrehú zábavu v Las Vegas. Medzi tým sú nekonečné priestory, ktoré v predstavách križujú chlapíci na motocykloch. Presne k tejto poslednej predstave sa hodí aj náš spoločník Indian Springfield Dark Horse.