Magazín

PowerCarbon – uhlík v službách motoristov

Batérie EXIQA EFB Start-Stop s technológiou PowerCarbon

Úlohou výrobcov vozidiel je poskytnúť vodičom spoľahlivú funkčnosť ich auta v akýchkoľvek prevádzkových podmienkach. To kladie vysoké nároky na jednotlivé súčasti vozidla a jeho technologické celky. Bez výnimky to platí aj pre štartovací akumulátor. Zvlášť v dnešnej dobe prísnych regulácií emisií CO2 a NOX a spotreby pohonných hmôt.

Odpoveďou je zavedenie technológií štart-stop v mikro, mild a full-hybridných konceptoch vozidiel so spaľovacími motormi a postupný prechod na plne elektrické vozidlá (EV). V každej z uvedených technológií (aj v tej pre EV) hrá štartovací akumulátor nezameniteľnú úlohu.

Klasický štartovací akumulátor sa preto musel prispôsobiť novým funkciám a jeho konštrukcia sa tak výrazne zmenila. Batéria EXIQA EFB Start-Stop je typickým predstaviteľom tejto zmeny. Technológia špecifických aditív uhlíka – PowerCarbon, pomáha batérií efektívne zvyšovať schopnosť akceptácie jej dobíjania v prevádzke vozidla, čím sa zrýchľuje a zlepšuje stav jej nabitia a schopnosť cyklicky pracovať. Ide o dynamickú akceptáciu nabíjania (DCA) batérie, čo je jej kľúčová schopnosť, pretože podľa aktuálnej WLTP metodiky homologácie vozidiel, len 8% času tohto testu je vyhradených pre dobíjanie akumulátora. Zvyšok času je v režime štart-stop energia batérie prepočítaná na spotrebu paliva a emisie CO2, ktoré u flotily vyrábaných vozidiel musia byť od roku 2021 nižšie než 95 g/km. Batéria by si tak v tomto teste mala udržať čo najvyššiu úroveň svojej kapacity.

Batéria EXIQA EFB Start-Stop
Vnútorná architektúra autobatérie EXIQA EFB Start-Stop s technológiou PowerCarbon

Uhlík technológie PowerCarbon ako výborný vodič elektrického prúdu vytvára na doskách batérie dodatočné vodivé dráhy, ktoré zlepšujú toky prúdu do a z akumulátora, zväčšuje plochu dosiek vďaka špecifickej forme mikrogranúl a zlepšuje premiešavanie elektrolytu v celom objeme článku, vďaka zlepšenej funkcii tvorby bublín v procese nabíjania a vybíjania batérie. V kombinácii so špeciálne tvarovanými mriežkami dosiek a použitím polysyntetickej membrány pre lepšiu penetráciu dosiek elektrolytom a stabilizáciu pasty na mriežkach, efektívne bráni tzv. sulfatácii batérie (stav, kedy sa v nedostatočne nabitom článku usádza na povrchu dosiek síran olovnatý), ktorá obmedzuje jej schopnosť sa nabíjať a spôsobuje jej predčasné zlyhanie.

Akumulátor EXIQA EFB Start-Stop s technológiou PowerCarbon tak má 3-krát vyššie DCA než sú požiadavky stanovené normou pre štartovacie akumulátory a vďaka zosilnenému vnútornému dizajnu a zdokonalenej konštrukcii dosiek až 4-krát vyššiu cyklickú trvácnosť v porovnaní s konvenčnou batériou bez týchto technológií. Je tak nevyhnutnou voľbou pre výmenu batérií u moderných vozidiel so systémom štart-stop a odporučeným zlepšením aj pre konvenčné, intenzívne používané motorové vozidlá.

Prečítajte si aj:


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Springfield Dark Horse
Testy autoškoly

Test Indian Springfield Dark Horse: Dobrodružná Amerika

Predstavy ľudí o Amerike majú mnoho podôb. Od opálených tiel na plážach v Miami, cez bohatých obchodníkov v New Yorku, až po fi lmové celebrity v Los Angeles či bezbrehú zábavu v Las Vegas. Medzi tým sú nekonečné priestory, ktoré v predstavách križujú chlapíci na motocykloch. Presne k tejto poslednej predstave sa hodí aj náš spoločník Indian Springfield Dark Horse.