Magazín

Zimné, letné či celoročné – ako je to s poistným plnením?

Zimné, letné či celoročné – ako je to s poistným plnením?

Povinnosť používať zimné pneumatiky jasne stanovuje zákon o cestnej premávke. Pre nákladné autá ukladá povinnosť jazdiť v čase od 15. novembra do 31. marca len ak sú vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav. Pri osobných autách zákon nepredpisuje presný dátum ale uvádza, že zimné pneumatiky musí mať vodič na vozidle vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Odborníci preto odporúčajú prezuť auto hneď, ako teploty klesnú pod 7 °C. „Zimné pneumatiky sú svojím špeciálnym dezénom a gumenou zmesou na zimných cestách oveľa bezpečnejšie než letné. Brzdná dráha letných pneumatík môže byť totiž na zimných cestách dlhšia o 20 – 30 %“, hovorí riaditeľ oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách UNIQA Jiří Moravec.

Odporúčame vodičom, aby zákonné termíny na prezutie auta dodržiavali a zohľadňovali aj poveternostné podmienky. Vlhkosť na ceste sa môže zmeniť z večera do rána na námrazu a tá v kombinácii s letnými pneumatikami môže spôsobiť vážne dopravné nehody. UNIQA každoročne eviduje prípady, keď v noci nasnežilo a vodiči hlásili viacero kolízií, ktoré spôsobil šmyk alebo nedobrzdenie a následné nárazy do vozidiel zozadu.

Zimné, letné či celoročné – ako je to s poistným plnením?

Povinnosť používať zimné pneumatiky sa v poistných zmluvách neuvádza. Podľa poistných podmienok však vodič nesmie porušovať povinnosti smerujúce k odvráteniu alebo zmenšeniu nebezpečenstva, ktoré sú mu právnymi predpismi uložené. „Ku kráteniu plnenia by sme však pristúpili iba vtedy, ak by bola preukázaná príčinná súvislosť medzi vznikom škody a nesprávne zvolenými pneumatikami,“ hovorí Jiří Moravec z UNIQA.

Platí to aj pre prípad tzv. celosezónnych pneumatík. Poisťovňa pri likvidácii škôd nerozlišuje medzi zimnými a celosezónnymi pneumatikami. Ak sú označené ako M+S (z anlg. mud and snow), spĺňajú podmienky stanovené na jazdu v zime.

Ako je to s povinnosťou prezuť auto v okolitých krajinách

Okolité krajiny majú povinnosť zimnej výbavy pre vozidlá upravenú rôzne a ak cestujete mimo Slovenska, vždy sa musíte riadiť predpismi danej krajiny. Najmä v Rakúsku by vás nerešpektovanie predpisov mohlo vyjsť poriadne draho.

V Českej republike zákon nestanovuje na prezutie všeobecnú povinnosť, motoristi majú jazdiť na zimných pneumatikách od 1. novembra do 31. marca v prípade, ak je na vozovke sneh, ľad alebo námraza. Niektoré úseky v ČR však zimnú výbavu povinne predpisujú, tie sú označené dopravnou značkou.

V Rakúsku je prezutie auta na zimu povinné od 1.novembra do 15. apríla. Vodičom odporúčame túto povinnosť nepodceňovať, pokuty za neprezuté auto môžu dosiahnuť až niekoľko tisíc EUR.

V Maďarsku neexistuje predpis, ktorý by vyžadoval používanie zimných pneumatík, v Poľsku sa prezuť auto na zimu iba odporúča, nie je to povinnosť.

V Nemecku trvá zimná sezóna od 1. októbra do Veľkej noci, kedy musia byť autá vybavené zimnými alebo celoročnými pneumatikami.

Zimné, letné či celoročné – ako je to s poistným plnením?

Strety so zverou patria medzi časté zimné škody

V zime tiež každoročne stúpa počet nehôd následkom zrážky so zverou, ku ktorým dochádza skoro ráno alebo za tmy, kedy je na cestách horšia viditeľnosť. Podľa štatistík UNIQA tvoria škody následkom stretu so zvieraťom asi 10 % z celkových škôd na motorových vozidlách. Často ide o vysoké škody a nezriedka aj zranenia posádky vozidla. Odborníci preto radia - ak už má k zrážke so zverou prísť, neoplatí sa s vozidlom manévrovať a vyhýbať sa zvieraťu vo vysokých rýchlostiach. Riskujete šmyk a tvrdý náraz do stromu alebo iného vozidla v protismere, čo môže mať často horšie následky.

V prípade, že ku kolízii dôjde, okamžite kontaktujte asistenčnú službu poisťovne, ktorá pomôže napr. s odtiahnutím vozidla, ak je nepojazdné. Určite nezabudnite privolať políciu, policajný zápis o nehode bude potrebovať poisťovňa pri riešení poistnej udalosti. Škody následkom stretu so zverou Vám poisťovňa uhradí z havarijného poistenia. Po zrážke by ste nemali so zvieraťom nijako manipulovať a nebrať ho z miesta nehody, inak Vám hrozí obvinenie z pytliactva. Právo nakladať s uhynutou zverou má len užívateľ poľovného revíru, ktorého po nehode privolá polícia.