Prichádza zima a s ňou aj problémy so zahmlievaním okien. Poradíme vám, ako sa im vyhnúť?

Ako sa vyhnúť zahmlievaniu okien a čo ho spôsobuje? Môžete za to aj vy…
Vydané  Text: 

Síce vonkajšie teploty tomu príliš nenasvedčujú, ale čoskoro tu máme zimu. Tá je pre mnohých motoristov pohromou, nakoľko sa musia vysporiadať s neustálym zahmlievaním okien. Vlhkosť v aute pritom môže byť omnoho väčším problémom ako sa na prvý pohľad zdá. Nielenže je vlhký vzduch nepríjemný, ale taktiež je aj výborným štartérom na vznik plesní a následných ochorení. Predchádzať vlhkému vzduchu v aute je pomerne jednoduché, avšak nedá sa to urobiť zo dňa na deň. Prinášame vám prehľad opatrení, ktoré môžu zahmlené okná v zime eliminovať. ### Prečo sa okná zahmlievajú? Celý problém zahmlievania okien závisí predovšetkým od okolitej teploty a relatívnej vlhkosti vzduchu ako v aute, tak aj mimo neho. Pri rosení okien z vnútornej strany je problém s tým, že v aute je nadmerná vlhkosť. V momente spustenia kúrenia sa na inak studenom okne vytvorí vrstva vyzrážanej tekutiny, ktorú nie je ľahké odstrániť. Problém teda môže byť v tom, že v aute máte príliš. Ak ju chcete zahmlievaniu zamedziť, musíte si dávať pozor na zopár drobností. ### 1. Začnite od seba V prvom rade je potreba brať do úvahy, že vlhkosť v aute vznikla pravdepodobne vašim pôsobením. Je to tým, že ste si do auta sadli počas dažďa v mokrom kabáte, mikine či v bunde a sedadlá okamžite nasali nadmernú vlhkosť z vášho oblečenia. Bohužiaľ častým zrážkam sa v zime pravdepodobne nevyhnete, no je vždy dobré, ak pred nasadnutím do auta zo seba mokrú bundu či kabát vyzlečiete a dáte do kufra.
### 2. Poznáte odtokové kanáliky? Druhým spôsobom, ako sa môže voda dostať do auta sú upchaté odtokové kanáliky. Pravdepodobne si asi nespomeniete kedy ste ich naposledy čistili. Niektoré z nich sa nachádzajú na povrchu karosérie a o tie sa väčšinou, často aj nevedome, staráte keď auto umývate. Avšak tie, ktoré sú ukryté v motorovom priestore či pod vekom kufra môžu byť často upchaté. To sa týka predovšetkým vodičov, ktorí svoje autá celoročne parkujú vonku a ideálne ešte pod stromami. Napadané lístie a nečistoty sa usadia v kanálikoch, ktoré inak slúžia na odvádzanie vody a môžu spôsobiť šarapatu. Vlhkosť, ktorá sa v nich udržuje sa skôr či neskôr dostane do interiéru auta cez tesnenia alebo cez kúrenie. No a potom vzniká nepríjemné rosenie. Rada preto znie: Vždy sa postarajte o to, aby bolo vaše auto vyčistené nielen zvonka, ale aj na miestach, kde nie je vidno.
### 3. Tesnenia, tesnenia, tesnenia Keďže sme už vyššie spomenuli tesnenia, kedy ste naposledy urobili nejakú ich údržbu? Či už formou vyčistenia alebo naimpregnovania špeciálnymi prípravkami? Tesnenia sú vytvorené z gumy, ktorá, podobne, ako na pneumatikách, časom degraduje. V najhoršom prípade, čo môžeme vidieť predovšetkým na starší autách, tesnenia stvrdnú, popraskajú a potom už určite nespĺňajú svoj hlavný účel. Držať vodu mimo interiéru auta. Odporúčame vám preto aspoň raz za rok tesnenia na oknách a dverách poriadne vyčistiť a natrieť niektorým s dostupných prípravkov.
### 4. Aj filter za to môže Vodiči, ktorí si nechávajú auto pravidelne kontrolovať v autorizovanom servise s týmto problém pravdepodobne nemajú. Tí ostatní by ale mali vedieť, že aj kabínový či peľový filter je len spotrebný materiál, ktorý je treba meniť. Nakoľko zmienené filtre sú vytvorené zo špeciálnej tkaniny, podobnej respirátorom, časom dochádza k jej degradácii. Následne už filtre prestanú pracovať tak, ako majú a môže sa v nich začať tvoriť pleseň. Tá je sprevádzaná nepríjemným zápachom. Odporúčanie by preto malo byť nasledovné. Filtre meňte aspoň raz za rok aj keď s autom príliš nejazdíte. Navyše dezinfekciou klimatizácie môžete vyriešiť viacero problémov naraz.
### 5. Vysušte si vzduch klimatizáciou Keď už sme pri tej klimatizácii. Vedeli ste, že klimatizáciu je vhodné používať aj v zime? Auto ňou dokážete vykúriť a navyše sa vám vďaka nej podarí znížiť vlhkosť vzduchu v kabíne. Pomáha totiž k odvádzaniu nadmernej vlhkosti a tým eliminuje zahmlievanie okien. No a samozrejme, asi vám nemusíme pripomínať, že keď klimatizáciu dlhodobo nepoužívate, je potrebná jej kontrola a vyčistenie.
SOURCE: www.mastermechanic.ca
### 6. Používajte vnútorný obeh s rozumom Vnútorný obeh je miláčikom mnohých vodičov. Pomocou neho sa niekedy podarí vychladiť alebo zohriať interiér auta rýchlejšie, čo je hlavnou zimnou výhodou. Avšak s tým je spojená celá rada problémov. Jednak ide o to, že vnútorným obehom síce auto vykúrite rýchlejšie, avšak vlhkosť z oblečenia, z dychu a z klimatizačnej sústavy budete neustále „točiť“ v aute. Okrem toho vám v kabíne bude neustále cirkulovať celá ponuka plesní a vírusov, ktorá so sebou nosíte alebo ich už máte v klimatizácii či na filtroch. No a napokon je určite podstatné dbať na to, aby ste aj v aute mali prísun čerstvého vzduchu. Dlhodobo zapnutým vnútorným obehom totiž riskujete hromadenie sa oxidu uhličitého a následnú únavu.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.