POZOR: Slovensko opäť mení maximálnu povolenú rýchlosť! Novela cestného zákona už bola schválená

Nedávno schválená novela prinesie hneď niekoľko zmien.
Vydané  Text: 

O schválení novely zákona ako prvá informovala [Pravda.](https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/605343-novela-cestneho-zakona-je-schvalena-meni-aj-rychlost-na-dialnici-v-obci/) Národná rada s pripomienkami schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a niektoré zmeny súvisia aj so Zákonom č. 106/2018 Z. z. (Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke). ### ZMENA RÝCHLOSTI Jednou zo zmien, ktorej sa motoristi určite potešia, je zrušenie obmedzenej rýchlosti 90 km/h na diaľnici v obci. Doteraz sa v cestnom zákone (Zákon č. 8/2009 Z. z. – Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov), konkrétne v § 16 ods. 4 písalo, že: „Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/ h, a ak ide po diaľnici v obci najviac 90 km/h.“ Novela časť znenia o obmedzenej rýchlosti na diaľnici v obci úplne vypustila. To znamená, že **došlo k zrušeniu „deväťdesiatky“ na diaľnici v obci.** Rýchlostné podmienky na diaľnici po novom upravuje § 16, odsek 2: „Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.“ Dôvodov na zmenu bolo hneď niekoľko. Okrem toho, že diaľnica je nadradená infraštruktúra, ktorá je navrhnutá na vyššiu rýchlosť, došlo k zjednoteniu rýchlostného limitu na diaľnici aj kvôli pripravovanému zavedeniu [inteligentného obmedzovača rýchlosti.](https://www.autoviny.sk/reportaze/122487/povinny-obmedzovac-rychlosti-ma-vodica-otravovat-dovtedy-pokial-neznizi-rychlost-pozrite-si-oficialny-navrh) **Ten bude súčasťou povinnej výbavy už od 6. júna 2022 pre novo homologizované vozidlá a od 7. júla 2024 pre všetky predávané vozidlá na európskom trhu.** Preto aj novela zákona týkajúca sa max. rýchlosti na diaľnici v obci nadobúda účinnosť až k 6. júnu 2022. ### AUTORIZÁKY NEBUDÚ POVINNÉ Zo zákona sa okrem rýchlosti vypúšťajú aj ustanovenia týkajúce sa certifikovaných miest opravy. Závažne poškodené autá, pri ktorých došlo k narušeniu hlavných bezpečnostných prvkov vozidla, ako napríklad zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, **po novom nebudete musieť opravovať v autorizovanom servise.** Auto tak môžete dať do pôvodného stavu v akomkoľvek servise, ktorý disponuje príslušným technologickým vybavením a zabezpečí, aby oprava vozidla bola vykoná v súlade s postupom od výrobcu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.