Magazín

POZOR: Slovensko opäť mení maximálnu povolenú rýchlosť! Novela cestného zákona už bola schválená

Líniové riadenie dopravy na diaľničnom obchvate D1 mesta Bratislava | Foto: NDS
Obrazovky spustené pre líniové riadenie dopravy na diaľničnom obchvate D1 mesta Bratislava | Foto: NDS
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

O schválení novely zákona ako prvá informovala Pravda.

Národná rada s pripomienkami schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a niektoré zmeny súvisia aj so Zákonom č. 106/2018 Z. z. (Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke).

ZMENA RÝCHLOSTI

Jednou zo zmien, ktorej sa motoristi určite potešia, je zrušenie obmedzenej rýchlosti 90 km/h na diaľnici v obci. Doteraz sa v cestnom zákone (Zákon č. 8/2009 Z. z. – Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov), konkrétne v § 16 ods. 4 písalo, že: „Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/ h, a ak ide po diaľnici v obci najviac 90 km/h.“

Novela časť znenia o obmedzenej rýchlosti na diaľnici v obci úplne vypustila. To znamená, že došlo k zrušeniu „deväťdesiatky“ na diaľnici v obci. Rýchlostné podmienky na diaľnici po novom upravuje § 16, odsek 2: „Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.“

Dôvodov na zmenu bolo hneď niekoľko. Okrem toho, že diaľnica je nadradená infraštruktúra, ktorá je navrhnutá na vyššiu rýchlosť, došlo k zjednoteniu rýchlostného limitu na diaľnici aj kvôli pripravovanému zavedeniu inteligentného obmedzovača rýchlosti. Ten bude súčasťou povinnej výbavy už od 6. júna 2022 pre novo homologizované vozidlá a od 7. júla 2024 pre všetky predávané vozidlá na európskom trhu.

Preto aj novela zákona týkajúca sa max. rýchlosti na diaľnici v obci nadobúda účinnosť až k 6. júnu 2022.

AUTORIZÁKY NEBUDÚ POVINNÉ

Zo zákona sa okrem rýchlosti vypúšťajú aj ustanovenia týkajúce sa certifikovaných miest opravy. Závažne poškodené autá, pri ktorých došlo k narušeniu hlavných bezpečnostných prvkov vozidla, ako napríklad zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, po novom nebudete musieť opravovať v autorizovanom servise.

Auto tak môžete dať do pôvodného stavu v akomkoľvek servise, ktorý disponuje príslušným technologickým vybavením a zabezpečí, aby oprava vozidla bola vykoná v súlade s postupom od výrobcu.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!