Magazín

Už ste menili zmes v ostrekovačoch za zimnú? Pozor na lacné zmesi, môžu poškodzovať trysky, tesnenia i lak

Zimná zmes do ostrekovačov s nevhodným zložením môže spôsobiť poškodenie gumených a plastových častí na aute. Ilustračná fotografia
Zimná zmes do ostrekovačov s nevhodným zložením môže spôsobiť poškodenie gumených a plastových častí na aute. Ilustračná fotografia

Význam zimnej zmesi nemožno podceňovať

Každý motorista vie, že zmes v ostrekovačoch je rovnocenne dôležitá akejkoľvek inej tekutine v automobile. Na trhu sa dnes stretávame s dvomi hlavnými typmi zmesí do ostrekovačov, a to zimnými a letnými. Letné sú obyčajne voňavejšie, zatiaľ čo tie zimné páchnu chemikáliami či ako tvrdý lacný alkohol.

Dôvod je prozaický - zatiaľ čo letná zmes môže byť v podstate aj parfumovaná voda s čistiacimi prísadami, zimná zmes má oveľa dôležitejšie využitie. Musí byť schopná rozmraziť snehovú a ľadovú vrstvu na čelnom skle, keď ráno v zimnom období cestujete autom do práce.

Prečítajte si aj:


Majú sa elektromobily zabiehať a čo sa na ich servisuje? Pýtali sme sa v Opli, niektoré odpovede prekvapujú aj nás

ERIK STRÍŽ


Niekedy čelné sklo ani nemusíte čistiť škrabkami, stačí, aby ste ho postriekali zimnou zmesou, ľad a sneh sa roztopia v priebehu zopár minút.

Zimná zmes do ostrekovačov nesmie zamŕzať pri teplotách do asi -20 stupňov Celzia, mnohé vraj zvládajú až -40° C.

Má to svoj dôvod: ak by ste počas jazdy v zime potrebovali očistiť sklo, po niekoľkých sekundách by vám na ňom vytvorila súvislá ľadová vrstva, ak by nebola zmes namiešaná správne.

Lacná zimná zmes do ostrekovačov môže poškodiť vozidlo

Podobne, ako to platí pri všetkom ostatnom, aj nákup obyčajnej zimnej zmesi do ostrekovačov má svoje riziká. Predovšetkým pri nákupe veľmi lacných produktov, predovšetkým pri nákupe z druhej ruky, pri nákupe v zahraničí alebo pri kúpe od dodávateľov, ktorí si zimné zmesi vyrábajú svojpomocne.

„Nekvalitné a lacné kvapaliny do ostrekovačov majú totiž ako jednu z hlavných zložiek jedovatý metanol. Ten môže vodiča dokonca priotráviť, ale okrem toho ide o veľmi silné rozpúšťadlo,“ upozorňuje český publicista Adam Fišer. Metanol, známy aj ako metylalkohol či drevný lieh, je najjednoduchší alifatický alkohol. Je tekutý, horľavý a veľmi jedovatý, ale nie priamo toxický. V pečeni sa metabolizuje na formaldehyd a následne kyselinu mravčiu, ktorá poškodzuje zrakový nerv a spôsobuje opuchy sietnice a acidózu vedúcu až k smrti. Metanol sa používa aj ako denaturačné činidlo technického etanolu. (zdroj)

Prečítajte si aj:


Otázny servis nových áut: Neidentifikovateľné diely sa stávajú vážnym problémom

Redakcia (s)


Používanie zimných zmesí s obsahom metanolu táto zmes nezamŕza a dokáže roztopiť ľad i sneh. Jeho používaním síce nedôjde k zamrznutiu kvapaliny v systéme ostrekovačov alebo na okne, zato hrozí poškodenie plastového krytu trysiek ostrekovača, ale aj samotného laku auta alebo gumových či plastových tesnenie okolo okien, upozorňuje Fišer.

Rovnocenne nebezpečný tiež môže byť acetón v týchto zmesiach. Dnes sa už síce acetón pre tieto účely nepoužíva, ale je možné, že narazíte na kamaráta, ktorý si práve takto upravuje letné náplne do ostrekovačov na zimné.

Radšej kupujte zmesi v overených obchodoch za racionálne ceny

Alternatíva ale existuje. Je o niečo drahšia, ale jedná sa o maximálne eurové záležitosti. Lepšia zimná zmes obsahuje etylénglykol, lieh alebo rôzne demineralizovanej vody. Ani vyššia cena by vás ale nemala odradiť, pretože často sú v predaji ako riediteľné koncentráty.

V zásade platí, že ak si zimnú zmes do ostrekovačov kupujete na čerpacej stanici na Slovensku, v supermarkete alebo v špecializovanej predajni, šanca, že nakúpite nebezpečnú zmes, je malá. Spozornieť by ste mali predovšetkým pri nákupe od jednotlivcov, pri nákupe u neznámych zahraničných predajcov mimo Slovenska, vyhýbajte sa produktom, ktoré boli vyrobené svojpomocne alebo nemajú na štítkoch uvedené chemické zloženie.

Určite však nezabudnite naliať do svojich nádržiek pre ostrekovače zimnú zmes ešte tento mesiac. Aj keď denné teploty ešte ani v prvej polovici októbra neklesli pod nulu, je nanajvýš pravdepodobné, že sa tak stane už čoskoro. A prevencia je lepšie, než riešiť problém po tom, ako vznikne. S letnou zmesou si totiž v mínusových teplotách čelné sklo veľmi neumyjete.

Prečítajte si aj:


Otázny servis nových áut: Neidentifikovateľné diely sa stávajú vážnym problémom

Redakcia (s)


Hyundai predviedol prvý skladací volant bez mechanického spojenia s kolesami

ERIK STRÍŽ


Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe