Magazín

Hľadáte investíciu? Tieto autá si udržia hodnotu, mnohé z nich na cene ešte porastú

Najprv trochu teórie. V tomto článku nemáme šancu vypichnúť všetky autá, ktoré si držia hodnotu. Uvedieme iba pár ako príklad, ale ďalšie môžete po troche pátrania na internete identifikovať aj sami.

1. kategória: Vzácnosť

Takmer akékoľvek auto v neobvyklej špecifikácii, teda od výroby s netradičnou výbavou alebo v peknej vzácnej farbe, si bude cenu držať lepšie. Nedajte sa pritom zmiasť celosvetovými podrobnými štatistikami predaja. Už len to, že je niečo netradičné na našom slovenskom trhu, je plus. Príkladom môže byť Škoda Favorit s centrálnym uzamykaním a športovými sedadlami, alebo aj červený Hyundai i30 N. Je možné, že pri predaji takéhoto auta budete čakať na „svojho“ kupcu dlhšie, ale keď ho nájdete, za auto vám ochotne zaplatí aj nadpriemernú sumu.

Investičné autá

2. kategória: Malá ponuka

Klasická poučka o dopyte a ponuke hovorí, že keď dopyt prevyšuje ponuku, rastie cena. Preto autá, ktorých počet bol buď obmedzený výrobou, alebo sa medzičasom minuli (najmä staršie modely miznú z ciest pre zanedbaný stav, neschopnosť spraviť STK, nehody či hrdzu), na cene neklesajú. Príkladom tak môže byť buď BMW Z4 M Coupé, ktorých sa vyrobilo celosvetovo iba 4 581 kusov a dnes je z neho zaujímavé investičné auto s cenovkou pohybujúcou sa okolo 60 000 €.

Investičné autá

Naopak, takých BMW e36 sa vyrobilo veľa, ale pekné verzie coupé so šesťvalcom sa rýchlo míňajú nielen preto, lebo ich trápi hrdza (predsa len je to už vyše 25-ročné auto), ale aj preto, lebo je to vyhľadávaný model mladých rádobydrifterov a mnohé kúsky končia v žalostnom stave. Pekné kúsky sa teda veľmi ťažko zháňajú a ak na nejaké narazíte, je možné, že sa budú pohybovať v cenovej hladine okolo 8 až 10 000 €, pritom pred siedmimi rokmi nestáli ani polovicu z tejto sumy.

Investičné autá

3. kategória: Špecifické autá

Sú to autá, ktoré ponúkajú istú pridanú hodnotu a v rámci nej nemajú konkurenciu. Môžu to byť pekné kusy Mazdy MX-5 ako šikovného ľahkého roadstera so zadným náhonom, ktoré budú len veľmi pomaly strácať na hodnote, ale aj taký SEAT Alhambra či Volkswagen Sharan sťaby extrémne praktické MPV s vyberateľnými sedadlami, ktoré sa dnes prestávajú predávať a nahradzujú ich SUV, ktoré však nikdy nedosiahnu ich praktické vlastnosti. Ďalším príkladom je napríklad Toyota Prius Plus, ktorú veľmi obľubujú taxikári vďaka veľmi nízkej spotrebe a vysokej spoľahlivosti, pričom je po nej taký dopyt, že je problém vôbec nejakú zohnať.

Investičné autá
Investičné autá

4. kategória: Ikonické autá

Autá našej mladosti, ktorým drží hodnotu okrem pekného stavu aj nostalgia (pozrite sa na ceny pekných kusov Škoda 120 alebo Žigulákov), sa stávajú čoraz vyhľadávanejšie a ak dnes nejaké kúpite a podarí sa vám ho udržať pri živote v peknom stave, nemusí to byť ani výstavný kus a hodnota mu zaručene neklesne. Hodnotu si výborne držia aj modely, ktoré slúžili ako homologačné špeciály pre známe pretekárske verzie, napríklad Audi quattro, Ford Escort Cosworth, BMW e30 M3, Lancia Delta Integrale a z tých dnešných môžeme pokojne spomenúť aj Toyotu GR Yaris, aj keď tá spadá hneď do niekoľkých kategórií. Taktiež známe filmové autá si spravidla lepšie držia svoju hodnotu, najmä keď sú v rovnakej špecifikácii, ako ste ich mohli kedysi vidieť na obrazovkách. Skrátka autá, s ktorými sa viažu príbehy.

Investičné autá
Investičné autá

5. kategória: Posledné svojho druhu

Posledné vzduchom chladené Porsche 911, posledné BMW M3 s atmosférickým motorom, posledné Audi RS4 s manuálnou prevodovkou... Autá, ktoré nadobudli podobný historický význam či už globálne alebo v rámci vlastného rodokmeňa, najmä ak ide o autá pre fanúšikov, si dobre držia hodnotu. Mnohé z nich možno dnes ešte na hodnote klesajú, ale čoskoro ich cena začne stúpať. Ak sa chcete potešiť šoférskym autom, hľadajte silné autá s atmosférickým motorom a manuálnou prevodovkou. Je ich málo a trh si už pomaly uvedomuje, že dopyt po nich rastie. Ceny pôjdu už len hore.

Investičné autá
Investičné autá

6. kategória: Spoľahlivé autá

Moderné autá sú čoraz komplikovanejšie a niektoré prvky výbavy, ktoré im postupne nanútili sprísňujúce sa Euro normy, v dlhodobom horizonte znižujú ich spoľahlivosť. Preto si ešte pred pár rokmi dobre držali hodnotu modelové ročníky, ktoré ešte stihli nebyť vybavené napríklad filtrom pevných častíc pri dieselových motoroch. Dnes ich cena klesá z obavy, že sa tieto autá začnú čoskoro znevýhodňovať (nízkoemisné zóny v mestách a podobne). Oveľa zaujímavejšie sú potom autá, ktoré ponúkajú napríklad motor s nepriamym vstrekovaním benzínu, pretože sú spoľahlivejšie a aj lacnejšie na prípadnú údržbu. Preto napríklad modely BMW s motorom N52 sú dnes vyhľadávané a v rámci možností si hodnotu držia relatívne dobre, pretože je to posledný atmosférický šesťvalec od BMW s nepriamym vstrekovaním paliva. Dané ročníky BMW však trpia poruchovosťou na iných úrovniach, preto oveľa lepší príklad je Suzuki Swift. Suzuki má povesť jednoduchého, ľahkého a spoľahlivého auta, ktoré sa dlho vyhýbalo priamemu vstrekovaniu. Ceny jazdených modelov sú relatívne vysoké, ale autorovi tohto textu sa podarilo jazdený Swift po troch rokoch predať za rovnakú sumu, za akú ju kúpil. Veľmi dobre si hodnotu držia aj staršie Lexusy a Toyoty, ktoré sa dávnejšie usadili na istej minimálnej hodnote a už dlhodobo pod ňu neklesajú.

Swift Hybrid
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.