Preplach automatickej prevodovky? Nebezpečná hlúposť, ktorá vás môže stáť veľa peňazí

echo adrotate_group(61);Automatické prevodovky sa na Slovensku tešia čoraz väčšej obľube pri nových, ale aj jazdených vozidlách dovážaných zo zahraničia. Môže za to predovšetkým stále hustejšia premávka v mestách a súvisiace zápchy, kde sa veľmi rýchlo vytráca čaro manuálneho radenia prevodových stupňov. **Jazda bez potreby neustáleho radenia je v preplnených mestách jednoducho pohodlnejšia.** echo adrotate_group(47); Tento... Prečítať celé

Automatické prevodovky sa na Slovensku tešia čoraz väčšej obľube pri nových, ale aj jazdených vozidlách dovážaných zo zahraničia. Môže za to predovšetkým stále hustejšia premávka v mestách a súvisiace zápchy, kde sa veľmi rýchlo vytráca čaro manuálneho radenia prevodových stupňov. **Jazda bez potreby neustáleho radenia je v preplnených mestách jednoducho pohodlnejšia.**

Tento komfort však niečo stojí. Priplatiť si za automatickú prevodovku musíte už pri kúpe nového auta, nehovoriac o finančne náročnejšom servise. **Ide totiž o pomerne zložité a komplexné zariadenie, ktorého životnosť sa priamo odvíja od dôkladnej a pravidelnej údržby.** Táto skutočnosť by mala predovšetkým zaujímať majiteľov jazdeného vozidla so samočinnou prevodovkou.

### ZÁKLADNÝ SERVIS

Väčšina výrobcov už dnes predpisuje výmenu oleja v automatickej prevodovke, bežný interval sa pritom pohybuje medzi 60 – 80 000 km. **V minulosti automobilky pravidelnú výmenu oleja nepredpisovali a samotnú náplň považovali za doživotnú.**

Táto nešťastná formulácia však mala za následok predčasné zlyhania prevodoviek, ktorým majitelia nedopriali pravidelný servis. V automobilovom žargóne predstavuje slovo „životnosť“ približne 150 000 km. **Pri takomto nájazde už výrobca predpokladá, že svoje staré vozidlo vymeníte za nový model,** a preto nebola výmena oleja v prevodovke bežnou súčasťou servisného plánu.

Cena štandardnej výmeny oleja v servise sa dnes pohybuje od 250 do 500 eur v závislosti od konkrétneho typu použitej automatickej prevodovky a modelu vozidla.

### PREPLACH NERISKUJTE

Olej v automatickej prevodovke vydrží niekoľko desiatok tisíc kilometrov aj z toho dôvodu, že ide o uzavretý systém. Samotné trenie, vysoká teplota a opotrebúvanie súčastí vo vnútri prevodovky však **spôsobujú zanášanie oleja malými čiastočkami (pilinami).** O ich zber sa čiastočne stará filter, zvyšok rieši spomínaná pravidelná výmena oleja.

**Pri samotnej výmene však nikdy nedôjde ku kompletnému vypusteniu starej náplne a časť pôvodného oleja zostáva naďalej v prevodovke.** Nová náplň sa tak po servise zmieša so starým olejom, ktorý zostal v prevodovke. Mnohí preto využívajú strojový preplach na odstránenie zvyškov starého oleja z celého systému automatickej prevodovky.

Napriek tomu, že **myšlienka kompletného preplachu prevodovky pred použitím novej náplne znie dobre na papieri, v praxi so sebou prináša viaceré riziká,** ktoré môžu ovplyvniť fungovanie prevodovky.

Hydrorozvádzač automatickej prevodovky obsahuje labyrint kanálikov a priechody, ktoré vedú prevodový olej množstvom ventilov. Tie následne uvedú do činnosti príslušnú spojkovú skupinu a hladko preradia rýchlostný stupeň. **Strojový preplach systému automatickej prevodovky môže spôsobiť upchatie (pilinami) alebo poškodenie týchto kanálikov a ventilov.** Vo výsledku tak riskujete poškodenie alebo nesprávne fungovanie automatickej prevodovky spôsobené tlakovým preplachom.

[Niektorí mechanici](https://youtu.be/8RUcieMGriU) navyše varujú pred kompletnou výmenou oleja v automatickej prevodovke. Čistý olej totiž nemá rovnaké trecie vlastnosti, čo môže v systéme po úplnom odstránení starej náplne spôsobiť preklz prevodovky alebo ďalšie vedľajšie problémy. **Ponechanie časti starého oleja v prevodovke tak nie je na škodu** a pri dodržiavaní pravidelných servisných intervalov postupne dôjde k prirodzenej obmene prevodového oleja.

### NA CHEMIKÁLIE ZABUDNITE

Chemické látky na preplachovanie prevodovky sú rozpúšťadlá alebo čistiace prostriedky, ktoré sa pridávajú do prevodovky pred samotným preplachom. Teória spočíva v tom, že tieto chemikálie pomôžu uvoľniť alebo vyčistiť nečistoty z vnútra prevodovky. Existuje však [niekoľko dôvodov,](http://mygarageairdrie.ca/services-pricing/maintenance-services/services-that-you-dont-need-transmission-flushes/) prečo by sa chemikálie na preplachovanie nemali používať.

V prvom rade sú spomínané chemikálie úplne zbytočné. Vďaka vysokému obsahu detergentnej zložky v prevodovej náplni zostávajú prevodovky zvnútra pomerne čisté. Ak sa nachádza vo vašej prevodovke nadmerne veľa kovových čiastočiek a nečistôt, **hlavným dôvodom bude nadmerne opotrebovaná mechanická súčasť prevodovky, ktorá je pred koncom životnosti.** A tento problém obyčajný preplach jednoducho nevyrieši.

Takmer každý výrobca automobilov neodporúča používať chemikálie na preplachovanie prevodovky. Pokiaľ vám výrobca dokáže použitie podobnej chemikálie, **môžete prísť o záruku.**

Tieto chemikálie môžu ľahko poškodiť vašu prevodovku, a preto ich väčšina výrobcov automobilov neodporúča. Väčšina preplachovacích strojov navyše dosahuje iba 80-90 % výmenu tekutín, a tak **časť nežiadúcej chemikálie po prepláchnutí naďalej zostáva v prevodovke.**

Tieto zlozvyky ničia automatické prevodovky! Slovenskí motoristi nevedia správne narábať s automatom

Nesprávne používanie samočinnej prevodovky sa môže draho vypomstiť, na tieto chyby si dávajte pozor.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!