Magazín

KOMENTÁR: Najväčší paradox moderných áut! Akýkoľvek prínos asistenčných systémov nuluje zložité ovládanie cez dotykový displej

displej

Dnešné autá sú drahé. Dôvodov je niekoľko – čoraz exotickejšie materiály, vyššia bezpečnosť, rozsiahlejšia výbava, ale v neposlednom rade sa na cene podieľajú aj asistenčné systémy. Mnohé z nich sú povinné, alebo aspoň bodovo hodnotené v nárazových skúškach Euro NCAP. Kým kedysi boli systémy rozpoznávajúce prekážky a chodcov či sledujúce jazdné pruhy za príplatok, dnes sa dajú považovať za povinnú výbavu. A nie len to. Niektoré tieto systémy musia byť po novom zapnuté pri každom naštartovaní auta.

To všetko by bolo v ideálnom svete veľmi pekné. Lenže realita je taká, že niektoré bezpečnostné systémy nefungujú dobre, zasahujú, aj keď nemajú a sú otravné. Asistent vedenia v jazdnom pruhu má napríklad zriedka toleranciu k tomu, že sa potrebujete vyhnúť jame na ceste a pri vašom manévri vám strhne volant na opačnú stranu. Riešenie? Vodič takýto systém vypne. A tu sa to celé začína. Niektoré funkcie sa ovládajú ťažko dostupnými tlačidlami. Bonus je, keď ich nestačí stlačiť, ale treba ich pár sekúnd držať. Alebo sa funkcia ukrýva v menu na dotykovej obrazovke. Samozrejme, že počas toho nie je možné plnohodnotne sa sústrediť na cestu.

Akýkoľvek prínos asistenčných systémov nuluje zložité ovládanie cez dotykový displej.

Nechcem povedať, že tieto systémy sú zlé. Sú skvelé a najmä menej šikovných vodičov isto uchránili pred mnohými nepríjemnosťami. Krátka nepozornosť sa môže prihodiť aj skúseným. Aj mne taký Front Assist už aspoň dvakrát zachránil predný nárazník.

Čo ma však zaráža, je to, že akýkoľvek prínos asistenčných systémov, sú automobilky schopné šmahom ruky vymazať tým, že vám ponúkajú čoraz komplikovanejšie palubné systémy, zábavky a funkcie na dotykových displejoch, ktoré odpútavajú vašu pozornosť. Namiesto toho, aby ste na cestu dávali pozor vy a ešte aj auto, vás ako šoféra, samotné auto rozptyľuje. Takže vo výsledku sme si nijako nepomohli. Absolútny gól je, ak vás niektoré automobilky nútia používať dotykový displej ešte aj na ovládanie klimatizácie. Taký Citroën C4 (veľký test nájdete v tomto čísle) od tohto barbarstva našťastie už upustil.

Navrhujem, aby Euro NCAP zaviedla ďalšiu oblasť hodnotenia. Tou by bola jednoduchosť ovládania a dostupnosť dôležitých funkcií bez zbytočného rozptyľovania vodiča. A zrušiť opätovné zapínanie asistenčných systémov, prosím. Nech si každý môže vybrať, čo mu má pri jazde pomáhať.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.