Magazín

Vybrali sme najlepšie autá pre seniorov! S týmito určite nespravíte chybu

Auto pre seniorov

Samozrejme, že existujú výnimky. Niektorí seniori preferujú luxusné superšporty, iní veľké SUV, niektorí malé mestské autá a niektorí nedajú dopustiť na jazdenky. Pre tento článok sme si vytvorili stereotyp staršieho, konzervatívnejšie orientovaného človeka s istými pohybovými obmedzeniami, ktorý sa na nákup auta pozerá z racionálneho hľadiska. Nenajazdí na ňom veľa kilometrov a nepočíta s veľkými rodinnými dovolenkami, avšak uvíta možnosť pohodlne odviezť vnúčatá aj s autosedačkami. Rozpočet má každý iný, preto náš výber áut zahŕňa rôzne cenové kategórie.

Čo by malo mať auto pre seniorov?

Benzínový motor: Seniori jazdia väčšinou kratšie trasy. Nákupná cena benzínového motora je navyše nižšia

  • Výbavu: Každý má svoje preferencie, ale základom by mali byť parkovacie senzory a ideálne aj kamera.

  • Asistenčné systémy: Starší ľudia už nie sú takí pozorní, preto by mali byť súčasťou výbavynajmä sledovanie mŕtveho uhla a brzdenie pred prekážkou.

  • Jednoduché nastupovanie: Vysoké a široké prahy karosérie, malý výrez dverí alebo malý uhol otvorenia dverí, to všetko sú veci, ktoré vám s pribúdajúcim vekom a zdravotnými obmedzeniami budú prekážať. Všímajte si aj to, ako dočiahnete na bezpečnostný pás a jeho pracku a či ste dostatočne pohybliví na to, aby ste sa pohodlne pripútali. Taktiež poloha za volantom musí byť pre vás čo najpohodlnejšia. Kufor by mal mať čo najnižšiu nakladaciu hranu.

  • Isofix: Ak máte vnúčatá, myslite na jednoduchosť inštalácie detskej sedačky.

  • Automatická prevodovka: Nie je podmienkou, ale ak plánujete šoférovať do vysokého veku, automat ocení najmä vaše ľavé koleno. Plus vám umožní lepšie sa sústrediť na jazdu.

  • Tlačidlá: Dotykové obrazovky sú cool, ale tu ide o spoľahlivosť, jednoduchosť a využiteľnosť. Tlačidlá jednoducho nahmatáte, majú svoju pevnú polohu a nerozptyľujú vašu pozornosť. Čím väčšie, tým lepšie. Ich rozmiestnenie by malo byť logické a tie najdôležitejšie by mali byť ľahko dostupné

  • Zrozumiteľnosť: Ak sa dotykovej obrazovke nevyhnete, čo niekedy ozaj nie je možné, dbajte na jednoduché prostredie, jednoduchú grafiku a jasnú logiku ovládania infotainmentu. Čím väčší počet funkcií, tým väčší zmätok. Vek sa podpisuje aj na zhoršovaní zraku. Preto si pozrite či viete spoľahlivo prečítať všetky údaje, najmä aktuálnu rýchlosť.

  • Chladená schránka: Užívate lieky, ktoré treba udržiavať v chlade? V tom prípade dbajte na to, aby bol aspoň jeden odkladací priestor chladený.

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara spája výkonný motor s mild hybridom, dobrú spoľahlivosť, vyšší posed a relatívne jednoduché ovládanie. Nemá príliš extravagantný dizajn. Mínus? Písmenká na dotykovej obrazovke sú veľmi maličké. S horším zrakom môže byť problém ich čitateľnosť. Aspoň, že infotainment ako taký je na dnešné pomery extrémne jednoduchý a nezahlcuje vás zbytočnými funkciami.

  • Výkon: 95 kW/129 k
  • Spotreba 5,4 – 5,4 l/100 km
  • Batožinový priestor 375 – 1 120 dm3
  • Cena od: 17 800 €
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid (dlhodobý test)

Volkswagen T-Cross

Najmenší crossover od Volkswagenu spĺňa základné atribúty. Dobre sa doňho nastupuje, je praktický a pýši sa vynikajúcou ergonómiou ovládania. Základné prvky sa ovládajú tlačidlami a aj keď infotainment nie je najjednoduchší, ľahko sa v ňom orientuje a nemusíte sa naň spoliehať.

  • Výkon: 70 – 110 kW/95 – 150 k
  • Spotreba 5,8 – 6 l/100 km
  • Batožinový priestor 455 – 1 281dm3
  • Cena od: 16 390 €
Jazda T-Cross

Dacia Duster

Bestseller s neporaziteľnou cenou, čo je často rozhodujúci faktor. Duster má aj pár vlastností, ktoré ocenia seniori. Menovite je to veľmi jednoduché ovládanie alebo príplatkové parkovacie kamery Multiview. Nastupovanie je vďaka vysoko položeným sedadlám trochu komplikovanejšie a chýba aj možnosť objednať si sledovanie mŕtveho uhla. Inak je to príjemné auto, na ktoré sa netreba pozerať cez prsty. Motor 1.0 TCe 90 má nepriame vstrekovanie, takže nepotrebuje filter pevných častíc, čo pomáha udržať cenu na uzde.

  • Výkon: 67 – 110 kW/91 – 150 k
  • Spotreba 4,1 – 6,1 l/100 km
  • Batožinový priestor 411 – 1 478 dm3
  • Cena od: 10 590 €
Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020)

Dacia Sandero Stepway

Kvalitatívne, technologicky a ergonomicky je o krok ďalej pred Dusterom. Tiež ponúka vyšší posed, avšak má ešte lepšiu ergonómiu, pohodlnejšie nastupovanie a je bezpečnejšia vďaka platforme zdieľanej s Capturom. Ponúka aj moderné asistenčné systémy vrátane autonómneho brzdenia, udržiavania v jazdnom pruhu a sledovania mŕtveho uhla.

  • Výkon: 67 – 74 kW/91 – 100 k
  • Spotreba 5,6 – 6,4 l/100 km
  • Batožinový priestor 328 dm3
  • Cena od: 11 350 €
Prvá jazda: Dacia Sandero Stepway (2021)

Mitsubishi ASX

Atmosférický motor, automat, jednoduché ovládanie, vynikajúca spoľahlivosť. Mitsubishi ASX je auto ako stvorené pre konzervatívnejších zákazníkov. Rovnako ako Duster ponúka aj pohon 4 × 4 a taktiež je to vlastne staré auto, ktoré automobilka postupne omladzuje výbavou. Základná cena je vyššia, ale máte v nej už celkom silný dvojliter.

  • Výkon: 110 kW/150 k
  • Spotreba 7,1 – 8,2 l/100 km
  • Batožinový priestor 488 – 1 219 dm3
  • Cena od: 16 990 €
Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC (2019)

Kia Stonic

Malý kompaktný crossover poteší prehľadným ovládaním, kde prevažujú tlačidlá, s veľkou a veľmi dobre čitateľnou a prehľadnou dotykovou obrazovkou s veľkými písmenami (za príplatok). Je to auto s dobrou ergonómiou, nastupovaním, nízkou nakladacou hranou kufra a seniorov, ktorí už neplánujú často meniť autá, isto poteší aj sedemročná záruka. Ponúka všetko, čo treba a má bohatú výbavu už v základe.

  • Výkon: 62 – 88 kW/84 – 120 k
  • Spotreba 5,1 – 6,1 l/100 km
  • Batožinový priestor 352 – 1 155 dm3
  • Cena od: 13 190 €
Kia Stonic, facelift 2020

BMW 2 Active Tourer

Ak vám sociálna poisťovňa vypočítala veľmi štedrý dôchodok, alebo (pravdepodobnejšie) ak ste si dobre našetrili, môžete uvažovať aj nad BMW. Model BMW 2 Active Tourer ponúka vyšší posed, priestrannú kabínu, skvelú variabilitu a vynikajúce ovládanie. Môžete si ho vybaviť až do absurdnej ceny, takže ponúka ozaj všetko potrebné. Kamery a asistenčné systémy sú na najvyššej úrovni. Rovnako ako cena v tomto výbere.

  • Výkon: 80 – 140 kW/109 – 190 k
  • Spotreba 4,4 – 5,8 l/100 km
  • Batožinový priestor 468 – 1 510 dm3
  • Cena od: 26 950 €
BMW 220d Active Tourer xDrive

Citroën C-Elysée

Chápeme, že niektorí seniori sú naozaj konzervatívni a uprednostnia klasický tvar karosérie typu sedan. Model C-Elysée je veľmi dostupný a ponúka obrovský kufor a jednoduché ovládanie. Jeho nevýhoda je, že neponúka automatickú prevodovku ani za príplatok a je dostupný výlučne s dieselovým motorom. Taktiež nastupovanie nemusí vyhovovať každému a neponúka takmer žiadne asistenčné systémy. Na druhú stranu ponúkne fantastickú spotrebu za bezkonkurenčnú cenu.

  • Výkon: 73 kW/99 k
  • Spotreba 4,5 – 5,2 l/100 km
  • Batožinový priestor 506 dm3
  • Cena od: 12 990 €
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.