Magazín

Za výmenu batérie v elektromobile zaplatíte až 20 000 eur! Toto by ste mali vedieť pred kúpou elektrického auta

Elektromobily sú pre motoristov na Slovensku vášnivou témou. Napriek tlaku Európskej únie a ekologických aktivistov, väčšina naďalej preferuje klasické spaľovacie automobily. Dôvodov môže byť niekoľko. Kým niektorí kritizujú samotný koncept batériových elektromobilov (udržateľnosť), ďalších odrádza vysoká cena, dojazd či slabá infraštruktúra pre nabíjanie. Aj v rámci našich testov sme sa museli viackrát vysporiadať s obsadenou alebo nefungujúcou nabíjacou stanicou a nevieme si úprimne predstaviť, ako by obsluha väčšieho počtu elektrických áut v rámci súčasného (pomalého) vývoja potrebnej infraštruktúry mohla bez problémov fungovať.

Existuje však ešte jeden zásadný problém súvisiaci s elektromobilitou, o ktorom sa málo diskutuje. Tým problémom je cena náhradných batérií. Automobilky sa tejto téme pri predstavovaní nových modelov vyhýbajú, pretože výsledná cena opravy by mohla odstrašiť väčšinu potenciálnych zákazníkov.

Koľko stojí výmena?

Ešte predtým, než sa dostaneme k samotnej cene za výmenu akumulátora, je dôležité uvedomiť si niekoľko zásadných skutočností. Samotná batéria je totiž zostavená z menších jednotiek, ktoré sa nazývajú moduly. V každom z modulov sa potom nachádzajú jednotlivé akumulátorové články. V prípade zníženia kapacity batérie sa diagnostikou určí, ktoré moduly sú najviac opotrebované a tie sa následne odporučia na výmenu za nové.

Akumulátor sa skladá z niekoľkých vymeniteľných modulov

To v praxi znamená, že situácia, pri ktorej by ste museli vymeniť celú batériu v elektromobile, je málo pravdepodobná. Najčastejšie budú musieť majitelia elektromobilov pristupovať len k výmene niektorého z modulov, ktorý je niekoľkonásobne lacnejší než kompletný akumulátor. Ako príklad môžeme použiť Volkswagen ID.3, ktorého 82 kWh batéria je zostavená z 12 modulov, pričom v každom z nich sa nachádza 24 článkov. Ak dôjde k opotrebeniu jedného z modulov, zákazník teoreticky zaplatí len 1/12 ceny celej batérie.

Akumulátory v elektromobile

Zabúdať netreba ani na vývoj cien batérií, ktoré sú každým rokom lacnejšie. Kým pred desiatimi rokmi ste museli za jednu kilowatthodinu zaplatiť viac než tisíc dolárov, dnes sa cena blíži k hranici 100 dolárov/kWh. Cena náhradných modulov tak bude v najbližších rokoch klesať a s ňou aj cena elektromobilov, ktoré budú stále dostupnejšie.

Akumulátory v elektromobile

Na to si však budeme musieť ešte niekoľko rokov počkať. Dnes sú najdrahšou súčasťou elektrických vozidiel práve batérie, ktoré v určitých prípadoch predstavujú až 40 % nákladov na výrobu elektromobilu. Vo všeobecnosti platí, že čím má auto väčšiu kapacitu akumulátora, tým vyššia je jeho celková cena. Za drahé však môžeme označiť aj elektromobily s nízkym dojazdom. Nedávno testovaný japonský elektromobil s dojazdom približne 200 kilometrov disponoval len 35,5 kWh kapacitou batérie, pričom za jej kompletnú výmenu si automobilka účtuje približne 17 000 eur. A nie je zložité si domyslieť, že v prípade elektromobilov s oveľa väčším dojazdom, sa cena výmeny dostane nad hranicu 20 000 eur.

Na znižovanie cien batérií tlačí aj americká Tesla, ktorej sa darí ponúkať čoraz lacnejšie náhrady. Napriek tomu musel majiteľ Modelu 3 nedávno zaplatiť viac než 16 000 dolárov za repasovanú náhradnú batériu pre svoj elektromobil. Len samotná práca na súvisiaca s výmenou ho vyšla na 2 300 dolárov.

Akumulátory v elektromobile

Problémom budú jazdenky

Ku každému elektromobilu dnes automobilky poskytujú samostatnú záruku na akumulátor, častokrát aj na viac než 8 rokov alebo 150 000 kilometrov. Všeobecne platí, že počas tohto obdobia by vám kapacita batérie nemala klesnúť pod 80 %, avšak každý výrobca má vlastné podmienky, ktoré by ste si pred kúpou mali preštudovať.

Najväčším strašiakom pri výbere jazdeného auta bude zostávajúca životnosť akumulátora.

Ako prvý majiteľ máte istotu v podobe záruky na akumulátor, ktorého servis s najväčšou pravdepodobnosťou riešiť nebudete. Vážnym strašiakom však budú elektromobily na trhu jazdených vozidiel, kde každý chybný modul bude pre budúceho majiteľa znamenať zásadnú investíciu. Už dnes zápasia elektromobily s rýchlym poklesom ceny, pretože ich zostatková hodnota na trhu s jazdenými vozidlami je pomerne nízka.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!