Za výmenu batérie v elektromobile zaplatíte až 20 000 eur! Toto by ste mali vedieť pred kúpou elektrického auta

Elektromobily sú pre motoristov na Slovensku vášnivou témou. Napriek tlaku Európskej únie a ekologických aktivistov, **väčšina naďalej preferuje klasické spaľovacie automobily.** Dôvodov môže byť niekoľko. Kým niektorí kritizujú samotný koncept batériových elektromobilov (udržateľnosť), ďalších odrádza vysoká cena, dojazd či slabá infraštruktúra pre nabíjanie. Aj v rámci našich testov sme sa museli viackrát vysporiadať s obsadenou alebo nefungujúcou nabíjacou… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Elektromobily sú pre motoristov na Slovensku vášnivou témou. Napriek tlaku Európskej únie a ekologických aktivistov, **väčšina naďalej preferuje klasické spaľovacie automobily.** Dôvodov môže byť niekoľko. Kým niektorí kritizujú samotný koncept batériových elektromobilov (udržateľnosť), ďalších odrádza vysoká cena, dojazd či slabá infraštruktúra pre nabíjanie. Aj v rámci našich testov sme sa museli viackrát vysporiadať s obsadenou alebo nefungujúcou nabíjacou stanicou a nevieme si úprimne predstaviť, ako by obsluha väčšieho počtu elektrických áut v rámci súčasného (pomalého) vývoja potrebnej infraštruktúry mohla bez problémov fungovať. Existuje však ešte jeden zásadný problém súvisiaci s elektromobilitou, o ktorom sa málo diskutuje. **Tým problémom je cena náhradných batérií.** Automobilky sa tejto téme pri predstavovaní nových modelov vyhýbajú, pretože výsledná cena opravy by mohla odstrašiť väčšinu potenciálnych zákazníkov. ### Koľko stojí výmena? Ešte predtým, než sa dostaneme k samotnej cene za výmenu akumulátora, je dôležité uvedomiť si niekoľko zásadných skutočností. **Samotná batéria je totiž zostavená z menších jednotiek, ktoré sa nazývajú moduly.** V každom z modulov sa potom nachádzajú jednotlivé akumulátorové články. V prípade zníženia kapacity batérie sa diagnostikou určí, ktoré moduly sú najviac opotrebované a tie sa následne odporučia na výmenu za nové. > Akumulátor sa skladá z niekoľkých vymeniteľných modulov To v praxi znamená, že **situácia, pri ktorej by ste museli vymeniť celú batériu v elektromobile, je málo pravdepodobná.** Najčastejšie budú musieť majitelia elektromobilov pristupovať [len k výmene niektorého z modulov,](https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/) ktorý je niekoľkonásobne lacnejší než kompletný akumulátor. Ako príklad môžeme použiť Volkswagen ID.3, ktorého 82 kWh batéria je zostavená z 12 modulov, pričom v každom z nich sa nachádza 24 článkov. **Ak dôjde k opotrebeniu jedného z modulov, zákazník teoreticky zaplatí len 1/12 ceny celej batérie.**
Zabúdať netreba ani na vývoj cien batérií, ktoré sú každým rokom lacnejšie. Kým pred desiatimi rokmi ste museli za jednu kilowatthodinu [zaplatiť viac než tisíc dolárov,](https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-16/electric-cars-are-about-to-be-as-cheap-as-gas-powered-models) dnes sa cena blíži k hranici 100 dolárov/kWh. Cena náhradných modulov tak bude v najbližších rokoch klesať a s ňou aj cena elektromobilov, ktoré budú stále dostupnejšie.
Na to si však budeme musieť ešte niekoľko rokov počkať. Dnes sú najdrahšou súčasťou elektrických vozidiel práve batérie, ktoré v určitých prípadoch predstavujú až 40 % nákladov na výrobu elektromobilu. Vo všeobecnosti platí, že čím má auto väčšiu kapacitu akumulátora, tým vyššia je jeho celková cena. Za drahé však môžeme označiť aj elektromobily s nízkym dojazdom. Nedávno testovaný japonský **elektromobil s dojazdom približne 200 kilometrov disponoval len 35,5 kWh kapacitou batérie, pričom za jej kompletnú výmenu si automobilka účtuje približne 17 000 eur.** A nie je zložité si domyslieť, že v prípade elektromobilov s oveľa väčším dojazdom, sa cena výmeny dostane nad hranicu 20 000 eur. Na znižovanie cien batérií tlačí aj americká Tesla, ktorej sa darí ponúkať čoraz lacnejšie náhrady. Napriek tomu musel [majiteľ Modelu 3](https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model-3-battery-replacement-cost/?fbclid=IwAR2RO-8bm-QHxKd77a6y4X4RM_mZfrEe5ESVraLKdaYOgVLjJhuF4-xEWNs) nedávno zaplatiť viac než 16 000 dolárov za repasovanú náhradnú batériu pre svoj elektromobil. Len samotná práca na súvisiaca s výmenou ho vyšla na 2 300 dolárov.
### Problémom budú jazdenky Ku každému elektromobilu dnes automobilky poskytujú samostatnú záruku na akumulátor, častokrát aj na viac než 8 rokov alebo 150 000 kilometrov. **Všeobecne platí, že počas tohto obdobia by vám kapacita batérie nemala klesnúť pod 80 %,** avšak každý výrobca má vlastné podmienky, ktoré by ste si pred kúpou mali preštudovať. > Najväčším strašiakom pri výbere jazdeného auta bude zostávajúca životnosť akumulátora. Ako prvý majiteľ máte istotu v podobe záruky na akumulátor, ktorého servis s najväčšou pravdepodobnosťou riešiť nebudete. Vážnym strašiakom však budú elektromobily na trhu jazdených vozidiel, kde každý chybný modul bude pre budúceho majiteľa znamenať zásadnú investíciu. Už dnes zápasia elektromobily s rýchlym poklesom ceny, pretože ich zostatková hodnota na trhu s jazdenými vozidlami je pomerne nízka.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.