Táto pneumatika od Fínov má vydržať 128-tisíc kilometrov

Predávať sa začne už o mesiac a internetom kolujú správy, že sa bude jednať o malú revolúciu v pneu-priemysle. My sme však trocha skeptickí.
Vydané  Text: 
Pneumatiky prechádzajú významným vývojom, aj keď sa to na prvý pohľad možno nezdá. O tom, že aj v tomto svete existujú technologické inovácie, sme sa presvedčili napríklad aj na podujatí značky Continental v nemeckom Hannoveri, kde nám produktoví špecialisti predstavili hneď niekoľko zásadných vylepšení automobilových pneumatík. Prikladáme odkazy na články, v ktorých sme týmto inováciám venovali:

Continental ukázal, ako vyvíja a vyrába pneumatiky. Jeden model aj niekoľko rokov a najazdí 20 miliónov kilometrov

Aký je skutočný príbeh vzniku pneumatík? A z akých procesov pozostáva samotná výroba? Značka Continental prezradila takmer všetko.

### Fínska pneumatika s enormnou výdržou Pneumatiky od spoločnosti Nokian s jednoduchým názvom One nedostali svoje pomenovanie len tak náhodne. One, teda jeden, symbolizuje, že budú jedinými pneumatikami, ktoré bude motorista počas celej životnosti svojho auta potrebovať. Doslova jedinými, pretože sú celoročné. Áno, aj nám to znie to príliš optimisticky a falošne revolučne, ale venujeme téme pozornosť, pretože v uplynulých dňoch táto novinka vzbudila veľkú pozornosť. Tému do internetového sveta vypustil magazín [Car and Driver](https://www.caranddriver.com/news/a35195212/nokian-one-new-tire-revealed/), ktorý do nadpisu článku zahrnul údaj o životnosti 80-tisíc míľ, čo zodpovedá našim vyše 128-tisíc kilometrom. Výrobcom odhadovaná výdrž nového modelu pneumatík je až 128-tisíc kilometrov. Niektorí motoristi takéto vzdialenosti najazdia už do dvoch rokov, ale takí priemerní motoristi počas desiatich rokov. A počas celej tejto doby by mali byť tieto pneumatiky tak odolné, že ich nebude potrebné vôbec vymeniť. Podstatnou zložkou materiálového mixu pneumatík má byť aramid, čo je syntetický materiál „aromatický polyamid“, ktorý sa používa vo vojenskom a leteckom priemysle. Z aramidových vlákien je vyrobený napríklad nepriestreľný kevlar alebo ohňuvzdorný twaron. Medzi jeho významné fyzikálne vlastnosti patria jeho úplná odolnosť pred teplotnými výkyvmi či mechanickému poškodeniu, vysoká pevnosť a pružnosť. Využitie aramidu v priemysle s pneumatikami nie je nové a ani výnimočné, používa sa na vystužovanie bočníc pneumatík, ale aj na výrobu nepriestreľných viest, lán a povrazov, ochranné odevy a helmy a podobne. Novinkou má byť zakomponovanie aramidu priamo do materiálového mixu samotnej „gumy“, čím sa zvyšuje jej odolnosť. ### Prax bude ťažkou skúškou Skeptický pohľad na pneumatiky s odhadovanou trvácnosťou až 128-tisic kilometrov je oprávnený. Na pneumatiky totiž okrem samotného fyzického opotrebovania v dôsledku jazdy v zásadnej miere vplývajú aj poveternostné podmienky, striedanie teplých a chladných období a, samozrejme, vek. Aramid sa evidentne neznehodnocuje časom v takej miere, ako guma používaná v pneumatikách, čo má byť základným pilierom odvážnych slov. Marketingové slogany a tvrdenia musia byť mierne nadsadené, to berieme ako fakt, ale na druhej strane je potrebné uvedomiť si aj to, že Nokian nie je nejaký druhotriedny výrobca pneumatík, svoje produkty testuje rovnako dôsledne ako jeho konkurenti a nemôže do sveta vypustiť informáciu, ktorá by sa ukázala ako vyslovené zavádzanie. To, ako sa značne podarilo vyhotoviť produkt, napokon odhalí bežná prax. Reálne môžeme prvé výsledky testov očakávať tak najskôr za dva-tri roky, čo je čas, za ktorí sú niektorí vodiči schopní najazdiť avizovaný kilometrový nájazd. Do predaja sa novinka dostane už budúci mesiac. Dostupné veľkosti budú 14 až 20 palcov a cenovo by sa mala novinka pohybovať v rozpätí 66 až 150 eur za jednu pneumatiku. ### Povinné uvádzanie výdrže na nových pneumatikách Európsky parlament minulý rok schválil nové označovanie pneumatík pre osobné a nákladné vozidlá. Vďaka tomu si bude môcť zákazník vybrať, či si kúpi drahšie a kvalitnejšie pneumatiky alebo lacnejšie, ktoré dlhšie vydržia. Aktuálne nájdete na pneumatikách informácie o spotrebe paliva danej pneumatiky, o priľnavosti za mokra a hlučnosti. Po novom nájdete na štítku aj informácie o odhade kilometrov, ktoré je možné s danou pneumatikou najazdiť pri štandardnom spôsobe jazdy a jej jazdné vlastnosti na snehu a ľade. Predpokladá sa, že zavedenie nových štítkov by tak malo vstúpiť do platnosti od 1. mája 2021.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!