Magazín

200-tisíc kilometrov bez výmeny oleja vďaka prenosnej čističke - ako to celé dopadlo?

Kontrola hladiny motorového oleja na jazdenej Toyote Avensis

Výmena motorového oleja v aute je takou samozrejmosťou, akou je aj tankovanie paliva alebo doplnenie zmesi do ostrekovačov. Nevypláca sa zanedbávať servisný interval výmeny oleja, i keď sa nájdu extrémisti, ktorí sú schopní medzi výmenami vyjazdiť aj 60-tisíc kilometrov.

Interval výmeny motorového oleja sa pohybuje v rozmedzí 10- až 20-tisíc kilometrov, ale niektoré moderné motory uvádzajú interval až 30-tisícový. V reálnom svete sa však odporúča meniť olej ešte skôr, ako odjazdíte 15-tisíc kilometrov a platí to predovšetkým dnes, keď autá jazdia väčšinou v meste. Aj keď dané vzdialenosti vozidlo neprejazdí, nemal by olej v motore zotrvať viac ako jeden rok.

Ak si nerobíte výmenu svojpomocne, v servise vás výjde na niečo od 50 do 200 eur podľa typu auta, oleja a, samozrejme, podľa cenníka servisu. Spoločne s olejom sa majú meniť aj filtre, predovšetkým ten olejový, ale v menej solídnych servisoch sa na takúto „maličkosť“ častokrát vykašlú.

Vypustenie starého a doliatie nového oleja teda nemusí byť drahou záležitosťou, aj napriek tomu za roky do týchto úkonov investujeme stovky eur.

Revolučné riešenie, na ktoré vraj neprišli ani špičkoví výrobcovia motorov

Pred tromi rokmi sa internetom začali šíriť správy o riešení s názvom RobinOne z Nemecka, ktoré malo tieto výdavky skresať a snáď aj o niečo zlepšiť kvalitu oleja, ktorý ste už do motora predtým naliali.

RobinOne bol prototyp zariadenia, ktoré (údajne) dokáže čistiť motorový olej od všetkých nečistôt, ktoré nazbieral počas používania vozidla. Tvorcovia zariadenia tento proces prirovnávali k dialýze krvi.

RobinOne - prenosná čistička motorového oleja z Nemecka
RobinOne - prenosná čistička motorového oleja z Nemecka
Zdroj: YouTube

Čistenie malo prebiehať veľmi jednoducho, zo zariadenia trčia dve hadičky, ktoré vložíte do príslušných olejových otvorov v motorovom priestore a ďalšie dva káble napojíte na autobatériu. Vďaka elektrine z batérie sa spustí čerpadlo a filtračný proces, na konci ktorého vychádza očistený olej.

Vraj je touto metódou po jednej kompletnej výmene oleja vyjazdiť až 200-tisíc kilometrov. K takémuto fitračnému procesu mal vodič pristupovať každých 10-tisíc kilometrov, ak jazdil v meste, prípadne každých 20-tisíc kilometrov, ak jazdil prevažne diaľnice.

Ako to ale celé dopadlo?

Po troch rokoch od uvedenia prvých správ na internete stále funguje webstránka spoločnosti a naďalej uvádza výhody svojho produktu, avšak bez možnosti jeho zakúpenia. Je evidentné, že tento produkt nedospel do štádia, kedy by sa dal kúpiť, pretože ani oficiálny profil na Facebooku nebol aktualizovaný od 27. mája 2017. Výrobca s ľuďmi na Facebooku prevažne nekomunikoval ani pred tromi rokmi a nezodpovedal niekoľko závažných otázok o tom, ako sa má produkt vysporiadať s prímesami motorových olejov, ktoré sa prirodzeným spôsobom časom a prevádzkou vozidla znehodnocujú.

K podobným revolučným produktom máme prirodzenú nedôveru, pretože sa pýtame, prečo na to doteraz neprišla žiadna veľká automobilka ako so štandardom? A sú schopní dvaja Nemci vyrobiť produkt, ktorý sa ukáže ako spoľahlivý a naozaj zmení jednu z najbežnejších súčastí motorizmu - pravidelnú výmenu oleja?

Treba myslieť aj na ďalšiu mimoriadne dôležitú vec: olej sa v priebehu používania v motore nielen zašpiní, ale aj stráca životnosť svojich aditív a početných prímesí, ktoré upravujú jeho vlastnosti, vrátane kľúčového parametra - viskozity. Ich postupná degenerácia je nezvratná a ani prenosná čistička oleja to nezmení.

Nech to spočiatku znelo nádejne, dnes sme presvedčení, že sa jednalo o ďalší kvázy telešopingový nezmysel, ktorý budú ľudia využívať až dovtedy, kým sa im nezadrie motor alebo inak fatálne nepoškodí. Nie každý má technické znalosti o funkčnosti motora a o tom, aký vplyv na jeho funkčnosť má olej. Nie je to nezodpovednosť, iba neznalosť a podobné „revolučné produkty“ zrejme stavajú celý biznis model práve na nich.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk