S Fordom Mustang sme prešli cesty, o ktorých spieva skupina IMT Smile vo svojej pesničke!

Splniť si cestovateľský sen na Slovensku? Možností je mnoho. Mne sa toto leto jeden podaril. Prešiel som cesty, o ktorých spieva skupina IMT Smile vo svojej pesničke Cesty II. triedy. A s autom, ktoré sa na to hodí priam dokonale – Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible.
Vydané  Text: 

Pesnička Cesty II. triedy ma svojou melódiou chytila hneď, keď som ju pred pár rokmi počul prvý raz. **A keďže sa rád hrabem v textoch, veľmi rýchlo som zistil, že každá z ciest, ktoré sa v nej spomínajú, existuje.** To povzbudilo môj večný cestovateľský oheň, aby som sa po nich vydal. Zrazu prišla možnosť otestovať Ford Mustang s 5-litrovým motorom V8 a plátennou skladacou strechou. Kabriolet na vedľajších cestách Slovenska? To už nebol plán. To bola výzva!
### Cesty II. triedy Ciest II. triedy máme vyše 80 v celkovej dĺžke viac ako 3 600 km. Podľa čoho si textár Vlado Krausz vyberal cesty do textu nám nevedeli povedať ani chlapci z IMT Smile, mapa hovorí, že dve z nich sú na západe Slovenska, dve na pomedzí stredu a východu našej krajiny a dovedna majú 168 km. Vlado Krausz je plodný autor – jeho prvý známy text bol hit Nepoznám, ktorým kapela IMT Smile odpálila svoju kariéru a odvtedy spolupracoval s mnohými slovenskými interpretmi ako Katarína Knechtová, Richard Müller či Robo Grigorov. Na konte má viac ako 500 textov, takže ho pokojne môžeme označiť za pokračovateľa textárov ako Kamil Peteraj či Boris Filan. **Plátenná strecha je dole, audiosústava B&O pripravená a pomaly sa rozbieha chytľavá melódia.** Nejdeme podľa textu, ale začíname na západe Slovenska.
### Na ceste 517 Akoby zastavil sa čas. Človek tam stále niečo nové zbadá. Vraví pesnička. My vravíme, že cesta vedie z Považskej Bystrice do Rajca a meria 25 kilometrov. Zastavil sa tam čas? Keďže sa krúti pomedzi hory, lúky a pasienky, mohli by sme súhlasiť. Ale ide aj popri golfovom ihrisku. A to je pre niekoho spôsob, ako vypne, oddýchne si a čas sa pre neho zastaví. A či sme zbadali niečo nové? Minimálne to, že kolega a v tomto prípade aj fotograf Juraj ma vystríhal, aby som si dával pozor.
Túto cestu veľmi dobre pozná a jej asfalt je dosť šmykľavý. **Ak máte pod pravou nohou výkon 324 kW (440 k) a krútiaci moment 529 Nm, ktoré cez 10-stupňovú automatickú prevodovku smerujú iba na zadné kolesá, je to dôvod na ostražitosť.** Avšak spojenú s radosťou a zábavou. Ford Mustang netreba veľmi presviedčať a aj zapnutá stabilizácia mu dovolí kontrolovane zavrtieť zadkom. Oveľa viac mu vyhovuje voľne brázdiť krajinu a výkon využívať na nevyhnutné a bleskové predbiehacie manévre. Za všetko hovorí zrýchlenie z 0 na 100 km/h len tesne nad 4 sekundy. Z Rajca je to na skok do kúpeľov v Rajeckých Tepliciach či k drevenému vyrezávanému slovenskému Betlehemu v Rajeckej Lesnej. ### Na ceste 511 Každý tam môže niečo nájsť. To dobre vie každý, kto tou cestou išiel. Tak toto Vlado Krausz trafil presne! Na 89 km z Partizánskeho do obce Bajč pri Hurbanove nájdete asi všetko, čím sa vyznačuje západná časť Slovenska. **Pri Partizánskom priemysel (pri Novákoch aj tepelnú elektráreň, ktorú európske emisné predpisy posielajú do histórie a problém s nimi má aj Mustang),** hneď za ním horský priechod Skýcov s nie veľmi prudkým stúpaním, no s o to krajšími zákrutami, po jeho prejdení mestečko Topoľčianky. To je hlavným turistickým tipom cesty. Vinárstvo so špičkovými vínami, kaštieľ, v ktorom trávil letné dovolenky Tomáš Garrique Masaryk, národný žrebčín s chovom vzácnych lipicanov a kúsok odtiaľ zubria zvernica. Aj na dva dni tu máte stále čo robiť.
Kaštieľ a zámok Topoľčianky
Cez Vráble pokračujeme smerom na juh. Tu sa už otvárajú roviny a šíre polia. Rýchlo pochopíte, prečo sa tejto časti hovorí obilnica Slovenska. **Koncom augusta sme stretli už iba kukuricu a slnečnice, ktoré svoje jadierkami obťažkané hlavy už sotva vládali zdvíhať a otáčať za slnkom.** Začiatkom leta to musel byť koncert farieb. Teraz to bol koncert užších ciest a obcí s názvami, ktoré si chcete zapamätať do krížoviek a do Scrabble. Kde-tu stánok s tými najsladšími melónmi a s ovocím, ktorého farby, vône a chuť nenájdete v žiadnom obchode.
Národný buditeľ Jozef Miloslav Hurban dal meno mestu, ktoré stojí za návštevu minimálne preto, lebo sa tu ešte stále varí pivo a v miestnej hvezdárni vás naučia, ako sa pozerať na hviezdnu oblohu aj bez aplikácií v mobile. ### Na ceste 532 Ten svet sa zrazu krajší zdá. Dokonca aj vtedy, keď hmla na zem sadá. Čo je krajšie na 45 km ceste z Tornale do Muráňa? **Dopravná tepna Gemera vám ukáže, čo sa môže stať s regiónom, ak sa jeho hlavná ekonomická aktivita, ťažba a spracovanie nerastných surovín, jedného dňa skončí.** Okrem nového rázu krajiny so zvlnenými kopcami nájdete aj neskutočné zabudnuté pamiatky. Kaštiele, kostoly, industriálne pamiatky. Odpočítajte si sto rokov a muselo to tu žiť naplno. Ťažba nerastných surovín išla naplno, kostol a kaštieľ v Jelšave boli v plnej kráse a ďalšie menšie mestečká v okolí prekvitali.
Prvé slovenské gymnázium v Revúcej
Dnes stretnete skôr pamätníky tejto slávy, lebo pamätníci a ich potomkovia sa väčšinou odsťahovali niekam bližšie za prácou. No je tu mnoho lesov a hôr, ideálnych na prechádzku. Slovenský kras a Muránska planina už na vás čakajú. Rovnako tak aj jedno z troch prvých slovenských gymnázií v Revúcej a fantastická divina v nenápadnej reštaurácii pri ceste v Revúckej Lehote. ### Na ceste 540 Človek si musí zakričať. Že život má zrazu celkom iný zmysel. Keď ste na 9 km cesty medzi Veľkou Lomnicou a Tatranskou Lomnicou, podarí sa počasie a máte výhľad na Vysoké Tatry, tak z toho môžete spontánne kričať od radosti. **Ak by som otvoril klapky na výfuku Fordu Mustang a poriadne prefúkol všetky rúry, rozľahol by sa Tatrami mohutný ryk.** Len sa obávam, že kamzíky by rýchlo vyskákali do vyšších polôh a medvede by rýchlo našli dva svište a zapchali by si nimi uši, srnky by zbystrili či náhodou nie je v revíre nový alfa samec. Zvukové eskapády som si nechal do miest, kde Mustang svojim nezameniteľným zvukom rozširoval oči mnohým okoloidúcim.
Vysoké Tatry majú svoje nenapodobiteľné čaro a vedia chytiť za srdce. Nebotyčnými skalami, lanovkami, možnosťami cyklisticky, turistiky, ale aj golfu. Na ten môžete pokojne ísť aj Mustangom. Jeho batožinový priestor je upravený tak, aby sa tam golfový vak zmestil. **Plátenná strecha sa skladá do pevnej vaničky, takže 332 dm3 batožinového priestoru zostáva nemenných.** Pre dvoch to na dovolenku úplne stačí. Celú trasu sme absolvovali pod 10,5 l/100 km, čo považujem za veľmi slušný výkon. A to som sa miestami nechal aj uniesť dynamikou auta. Tempomatových 130 km/h stlačilo spotrebu pod 10 l/100 km. Ak hľadáte spoločníka na štýlové výlety vo dvojici, môže byť Mustang s nenútenou dynamikou a nedostižným imidžom zaujímavou voľbou. **Cenovo vychádzal náš exemplár na 60 320 eur,** čo je vzhľadom na výkon, imidž, zvuk, výbavu a nakoniec aj spotrebu rozumná cena. Choďte sa na neho rýchlo pozrieť, budúci rok to už bude vzhľadom na európske predpisy náročnejšie.
A cesty II. triedy? Ja som ich zvládol za dva dni, no okrem fotenia som sa venoval iba jazde s heslom, že cesta je cieľ. **Ak však navštívite všetky atrakcie na týchto cestách a v ich okolí, môže to byť aj na dlhšie.** Pokojne na týždeň, dva, alebo na viacero výletov. Lebo, ako sa spomína v závere pesničky, dá sa to zniesť, stratený v čiarach ciest. A na týchto cestách sa dá krásne strácať a stále objavovať niečo nové. ### Tak veľa iných ciest Sú posledné slová textu pesničky. My sme si ich vybrali, aby sme vám priblížili niekoľko bonusov, ktoré sa síce nenachádzali priamo na jednej zo štyroch spomínaných ciest, ale stoja za návštevu. Začíname Čičmanmi. Sú kúsok od Rajca, cestou, keď sa budete presúvať do Partizánskeho. Ich ornamenty pozná už azda celý svet, no aj tak fascinujú pri každej návšteve. **Termálne kúpalisko v Podhájskej, protiturecká pevnosť v Komárne, kaštiele vodné mlyny na Žitnom ostrove.** Juh Slovenska vyzerá ako prehliadaný kút, no v kombinácii s neopakovateľnou kuchyňou stojí za viac ako jednu návštevu. Z Hurbanova do Tornale je to vyše 200 km, no cesta juhom Slovenska vám ukáže, prečo je to naša obilnica a špajza. Tých 200 km poľami v pokojnom tempe vyčistí hlavu a pripraví vás na jazdecké zážitky v horách. A chvíľu sa budete cítiť ako stratení niekde v Texase.
Čičmany sú svojou zachovalou ľudovou architektúrou.
Rozhranie stredného a východného Slovenska ukrýva množstvo UNESCO jaskýň v Slovenskom krase, Dobšinskú ľadovú jaskyňu aj Ochtinskú aragonitovú jaskyňu. Kúsok odtiaľ Slovenský raj. Ešte nejaké tipy? Cestu z Muráňa do Telgártu podmylo, takže musíte ísť obchádzkou. **Odporúčam Horehronie. Najprv do Brezna cez Tisovec a horský priechod Zbojská, odtiaľ Cestou 66 cez Heľpu a Šumiac s výhľadmi na Kráľovu hoľu.** Je to síce ďalej, ale o to viac zážitkov získate. Lebo stále je dosť iných ciest. Tak veľa iných ciest.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.