Chodci, dni sa skracujú, buďte pre vodičov viditeľní!

Každý rok zbytočne zomierajú chodci, pretože nie sú dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motoriek. Pritom stačí tak málo!
Vydané  Text: 

Článok sme pripravili v spolupráci s BECEP


Dni sa skracujú, tma bude čoskoro už aj v čase, keď odchádzame z práce. Aj keď sme motoristi, väčšina z nás sme aj chodci – minimálne vtedy, keď pešo prechádzame k zaparkovanému autu, k električke, mnohí dochádzame do svojho cieľa úplne bez použitia akýchkoľvek vozidiel. Práve v čase, keď sa viditeľnosť znižuje alebo je celkom tma, má zmysel hlbšie sa zamyslieť nad tým, či sme vôbec ako chodci dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motorkárov. Zdravie a život nám totiž môže zachrániť aj obyčajný prúžok s reflexnou povrchovou úpravou a, naopak, nedbalosť nás o ne môže pripraviť.

BECEP, teda oddelenie bezpečnosti cestnej premávky zaoberajúce sa prevenciou k vyššej bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy a výstavby SR, pripomína nielen v jesennom a zimnom období, že chodci majú dbať na svoju bezpečnosť ešte viac. Dá sa to spraviť hneď niekoľkými spôsobmi, ale tým najjednoduchším je zodpovedajúco sa obliecť a používať farby, ideálne bielu a najlepšie reflexné prvky.

Kúpa reflexnej vesty alebo reflexného pásika je záležitosťou niekoľkých eur. Tých pár eur však zabezpečí oveľa lepšiu viditeľnosť chodca a tým aj jeho vyššiu bezpečnosť na ceste. Vidieť a byť videný, to je predpokladom bezpečnosti v cestnej premávke,“ hovorí Roman Török, vedúci BECEP-u na ministerstve dopravy.

Má to veľký význam – neveríte? Tak sa s nami pozrite na fakty a odporúčania.

Prečo má zmysel dbať na bezpečnosť ešte viac ako doteraz?

Na Slovensku zomrie každý rok niekoľko desiatok chodcov v dôsledku zrážky s motorovým vozidlom. Podľa údajov Policajného zboru v roku 2019 zomrelo na slovenských cestách 75 chodcov, čo je o 16 viac ako rok predtým.

Napriek tomu, že pomerovo máme na Slovensku najmenší počet úmrtí na cestách v porovnaní s krajinami V4, podľa Ministerstvo vnútra SR až 31 percent úmrtí na cestách predstavovali chodci. Mnohí na tom niesli spoluzodpovednosť sami, pretože zanedbali vlastnú bezpečnosť. Čo je tým myslené? Práve zanedbanie viditeľnosti za zníženej viditeľnosti.

Preto je dôležité zaoberať sa touto témou!

Kto je to vlastne chodec? Nielen ten, kto ide pešo!

Ak hovoríme o chodcovi, myslíme tým oveľa viac ľudí, než sa môže na prvý pohľad zdať. Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. je chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, kolobežke bez pomocného motorčeka, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba, ktorá tlačí bicykel, motocykel alebo kolobežku s pomocným motorčekom, alebo vedie zviera.

To znamená, že keď sa rozprávame o bezpečnosti chodcov, týka sa to aj používateľov kolobežiek, korčúľ, invalidných vozíkov či hoverboardov! A, samozrejme, aj cyklistov, ktorí svoj bicykel práve tlačia, aj keď s malou výnimkou, ktorú nájdete nižšie.

Základné pravidlá a povinnosti pre chodcov

Pre chodcov platia zákony, ktoré nájdete vo Štvrtej hlave Zákona o cestnej premávke, konkrétne v paragrafoch 52, 53 a 54. Dôrazne vám odporúčame prečítať si ich, je to záležitosť zopár minút a možno budete prekvapení, čo všetko ako chodec zanedbávate. Zo zákona vyberáme niekoľko faktov, na ktoré by ste určite mali myslieť bez ohľadu na to, či je deň alebo noc:

  • Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, miesto na prechádzanie, nadchod alebo podchod
  • Ak priechod k dispozícii nie je, cez cestu sa prechádza vždy kolmo (teda najkratšou možnou trasou)!
  • Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť
  • Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany!
  • Ak nie je popri ceste chodník alebo je neschodný, chodci môžu chodiť aj po krajnici, najviac dvaja vedľa seba, pritom vždy vľavo – teda v protismere jazdy pre motorové vozidlá. Avšak pozor, toto neplatí pre ľudí, ktorí tlačia bicykel alebo motocykel – tí musia ísť vpravo! (toto je tá zmienená výnimka vyššie)
  • Pripomíname, že používateľ kolobežky je považovaný za chodca, ale používateľ elektrickej kolobežky za vodiča nemotorového vozidla a môže podľa § 9 ods. 3) Zákona o cestnej premávke používať pravú krajnicu (ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov). Zároveň je dôležité vedieť, že podľa §55a používateľ elektrickej kolobežky smie jazdiť po pravej strane chodníka, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.


Za zníženej viditeľnosti a v tme dbajte aj na nasledovné:
  • Noste svetlé farebné alebo reflexné oblečenie, prípadne reflexné prvky – ideálna je biela farba oblečenia a reflexné prvky. Vďaka nim budete viditeľní už zo vzdialenosti desiatok metrov.
  • Pohybujte sa po dobre osvetlených trasách, najmä keď prechádzate cez cestu.
  • Ak je znížená viditeľnosť, nechoďte po krajnici vedľa seba, ale radšej za sebou!
  • Ak je to možné, nadviažte so šoférom v blížiacom sa alebo stojacom aute očný kontakt predtým, ako prejdete cez cestu, aby ste sa uistili, že vás vidí.
  • Podľa Zákona o cestnej premávke, konkrétne paragrafu č. 54 odseku 2 platí, že za zníženej viditeľnosti musí byť organizovaný útvar chodcov označený vpredu po oboch stranách neoslňujúcim bielym svetlom a vzadu takisto po oboch stranách červeným svetlom. Vedúci útvaru chodcov a chodci idúci v poslednom rade v smere chôdze musia mať mimo obce za zníženej viditeľnosti oblečený reflexný bezpečnostný odev


Tmavo oblečení chodci sú pre vodičov obrovským nebezpečenstvom, pretože ich je vidieť až z tesnej blízkosti. Nepomerne horšie je to vtedy, keď prší alebo keď je cesta mokrá po daždi.

Prečo majú svetlé farby a reflexné prvky zmysel?



 
Viditeľnosť na ceste podľa farby oblečenia (za zníženej viditeľnosti)
Modré 18 metrov
Červené 24 metrov
Žlté 37 metrov
Biele 55 metrov
Reflexné 200 metrov
Reakčný čas vodiča auta 30 metrov Vodič zbadá chodca 60 metrov Vodič je schopný rozpoznať nebezpečenstvo 100 metrov Vodič sa rozhoduje, ako vykonať vyhýbací manéver 130 metrov Vodič vykonáva vyhýbací manéver 180 metrov Vodič dokončuje vyhýbací manéver
Zdroj: Infografika BESIP: Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost
  > Nechcete nosiť pestrofarebné oblečenie cez deň? Noste teda v taške **reflexnú vestu**, ktorú si oblečiete až vtedy, keď bude znížená viditeľnosť a vy budete musieť prechádzať cez a popri ceste. Ak ste ju nechali doma, **zapnite si displej alebo LED svetlo mobilu** a smerujte ho tak, aby ste boli viditeľní pre vodičov áut už z diaľky!




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.