Magazín

Mám dávať prednosť sprava, ak má ten vpravo stopku? Otázka z praxe od čitateľa aj s riešením

Križovatka Kuklovská/Karloveská v Bratislave (poradňa)

Pred niekoľkými dňami mi čitateľ Ján napísal otázku ohľadne prednosti v jazde na konkrétnej križovatke. Ján priložil nákres križovatky a stačil letmý pohľad, aby som pochopil, o ktorú križovatku sa jedná. Zhodou okolností ňou prechádzam pomerne často a tí, ktorí jazdia po Bratislave, sa s ňou možno stretli tiež. Križovatka v Karlovej Vsi Karloveská/Kuklovská má zdanlivo komplikované vyhotovenie, ale na Slovensku by ste podobných našli viac. Pozrime sa na otázku čitateľa a riešenie.

Otázka: Na uvedenej križovatke sa k hlavnej ceste pripájajú dve vedľajšie. V akom poradí majú prejsť červené a modré vozidlo, ak červený ide vzhľadom k modrému sprava, ale na hranici križovatky má dopravnú značku STOP?

Križovatka Kuklovská/Karloveská v Bratislave (poradňa)

Pri tvorbe vizualizácií som využil screenshoty z Google Maps.

Odpoveď: Správna postupnosť vozidiel v uvedenej križovatke je: 1. zelené, 2. červené a až ako 3. modré auto.

Vodiči v modrom a červenom aute musia dať prednosť vodičovi v zelenom aute, pretože zelené ide po hlavnej, a teda má prednosť aj v prípade, že by z nech schádzal. Ak sa k hlavnej ceste pripájajú dve vedľajšie cesty, platí pri nich prednosť sprava (pravidlo pravej ruky), a to aj v prípade, že pre vodiča idúceho sprava je platná dopravná značka STOP (P2 - Stoj, daj prednosť v jazde). Vodič v modrom vozidle teda musí dať vodičovi v červenom vozidle prednosť v každom prípade, dokonca aj vtedy, keď sa predpokladá, že červené vozidlo musí na hranici križovatky zastaviť.

V prípade, že by vodič modrého vozidla predpokladal, že vodič v červenom aute zastaví, vyšiel by tak do križovatky, lenže vodič červeného by nezastavil a zrazili by sa, na vine by boli obaja vodiči. Vodič červeného preto, lebo nezastavil na stopke a vodič modrého, lebo nedal prednosť sprava.

Kedy by prednosť sprava na dvoch vedľajších cestách neplatila? V prípade, že by sa jednalo o dve križovatky. Tie by však museli byť avizované príslušnými dopravnými značkami. Naši čitatelia nám v komentároch vyjadrili názor, že sa môže jednať o dve križovatky a v takom prípade by mohol výjsť vodič modrého auta na hlavnú ako prvý a z pozície na hlavnej ceste by mal prednosť. Lenže takáto križovatka by musela byť riadne označená a navyše platí, že vodič červeného auta môže chcieť odbočiť doľava - v takomto prípade by mohol byť prvý na hlavnej práve on (týmto zaniká argumento poradí výjazdu na hlavnú cestu).

Ak by sa jednalo o dve križovatky, bola by použitá dodatková tabuľka Tvar dvoch križovatiek (č. P15) - v takomto prípade by predmetná prednosť sprava neplatila
Ak by sa jednalo o dve križovatky, bola by použitá dodatková tabuľka Tvar dvoch križovatiek (č. P15) - v takomto prípade by predmetná prednosť sprava neplatila (toto konkrétne grafické vyhotovenie nezodpovedá tejto križovatke v Bratislave, slúži ako príklad)

Prečítajte si aj:


Hlasujte za Miss Drive 2020 a vyhrajte Hyundai na celý týždeň

Redakcia (s)


Súvisiaca legislatíva: Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke

§ 6a Povinnosti držiteľa vozidla
Držiteľ vozidla je povinný zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky podľa tohto zákona, ktoré ustanovujú c) povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“,

§ 20 Jazda cez križovatku
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
(4) Na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Tip redakcie: FullHD kamera Orava KAM-1080

Križovatky ako táto uvedená v článku je vyhotovená zmätočne, preto je rozumné kúpiť si kameru a zaznamenávať svoje jazdy pre prípad autonehody. Bude sa vám potom ľahšie objasňovať, kto bol na vine.

Športová akčná kamera Orava KAM-1080 je ako stvorená na vernú reprodukciu reality aj v tých najdivokejším sekundách vašej dovolenky. Jej snímací CCD senzor s rozlíšením 12 Mpx je zárukou vysokej kvality obrazu vo Full HD rozlíšení. Na 2“ plnofarebnom TFT LCD monitore svoje videá aj fotky dobre vidíte, aby ste ich korigovali a točili ďalšie a ďalšie dokonalé scény. Je vybavená všetkými potrebnými držiakmi na pripevnenie na prilbu i riadidlá kolesových tátošov, takže si ňou „strihnete“ do videa aj vášnivú jazdu na bicykli, kolieskových korčuliach, skejte či na motorke. Pri šnorchlovaní aj hlbších ponoroch ňou natočíte dych vyrážajúce zábery sveta koralových útesov, keďže je s ochranným puzdrom vodotesná. A keby sa aj na brale, z ktorého práve visíte, strhla letná búrka, kamera ostane pekne v suchu. Nabíja sa cez AC adaptér alebo počítač, kam si ľahko akčné spomienky stiahnete, upravíte ich – a šup s nimi na sociálne siete! Má integrovanú aj wifi, takže pochváliť sa priateľom svojimi super zážitkami viete aj bez pripojenia k počítaču. Po stiahnutí aplikácie ju môžete ovládať aj smartfónom. Športová akčná kamera Orava KAM-1080 byť vaša len za 39,90 €.

Prečítajte si aj moje ďalšie články z rubriky poradňa:

Prečítajte si aj:


Otázka od čitateľa: Musím na parkovisku a pri státí vypínať motor?

ERIK STRÍŽ


Môžem nechávať doklady od auta vo vozidle? Pozrite sa, čo hovorí zákon a aká je prax

ERIK STRÍŽ


Kamionista vám zo zákona musí umožniť prejazd, ak ste rýchlejší. Za akých okolností?

ERIK STRÍŽ


Dá vám policajt pokutu za šľapky, kroksy alebo vysoké opätky za volantom? Poradňa Autoviny.sk

ERIK STRÍŽ


Povinná výbava vozidla v roku 2020: čo už nemusíte mať v aute a čo, naopak, áno?

ERIK STRÍŽ


Hlavná cesta zatáča, mám zapnúť smerovku? (Poradňa)

ERIK STRÍŽ


Hlasujte za Miss Drive 2020 a vyhrajte Hyundai na celý týždeň

Redakcia (s)


Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk