Magazín

Sú za haváriami áut veľké displeje? Briti poukazujú na nepriaznivé výsledky

Infotainment v novom Hyundai i30 Wagon N-Line
Infotainment v novom Hyundai i30 Wagon N-Line so vstavanými relaxačnými nahrávkami

V tomto článku sa dočítate:

  • názor Britov na infotainmenty
  • akú úlohu by mohli zohrávať interiérové kamery
  • ako reagujú automobilky na otázky bezpečnosti infotainmentov

Infotainementy ako hlavná príčina nehodovosti

Štatistiky z Veľkej Británie ukazujú, že zatiaľ čo do roku 2010 sa im úspešne darilo znižovať každoročne počet fatálnych nehôd na cestách, za posledné desaťročie čísla stagnujú. Ministerstvo dopravy predpokladá, že hlavnou príčinou môžu byť infotainmenty v autách, ktoré až príliš rozptyľujú vodiča. Rozhodli sa preto, že urobia detailnú analýzu ich vplyvu na vedenie vozidla.

Nie je celkom jasné, prečo Briti obviňujú z vážnych nehôd práve moderné infotainmenty, keďže vodič môže byť počas jazdy rozptýlený aj inými vecami, ako napríklad telefonovaním, v každom prípade môžu byť výsledky ich analýz zaujímavé.

Stále pokročilejšie systémy infotainmentu v moderných autách rozhodne sú otázkou bezpečnosti a vývojári im venujú nemalú pozornosť práve s ohľadom na ľahkosť ich používania počas jazdy.

Využitie interiérovej kamery na kontrolu vodiča

Britské ministerstvo dopravy však zvažuje aj možnosti, ako by sa dala táto technológia využiť na prokatívne vymáhanie dodržovania dopravných predpisov. Jednou z možností je zavedenie kamier do interiéru auta, o čom sa dlhodobo diskutuje. Takéto kamery by mohli napríklad zachytiť šoféra, keď telefonuje počas jazdy.

Automobilka Volvo mala v pláne namontovať kamery do interiéru auta kvôli zvýšeniu bezpečnosti, avšak narazila na fakt, že takýto zásah by mohol meniť správanie vodičov, čo nemusí byť vždy žiaduce.

Dotykové obrazovky sú stále “in”

Diskusie o bezpečnosti dotykových obrazoviek v autách sú aktuálne už dlhšie a v budúcnosti sa im bude venovať určite ešte veľa pozornosti. Aj napriek tomu sa ich automobilky neplánujú vzdať a práve naopak presúvajú čoraz viac funkcii do infotainmentu a dokonca narastá počet obrazoviek v autách.

Prečítajte si aj:


Nový Mercedes-Benz Triedy S bude mať o 27 tlačidiel menej, zato viac displejov

ERIK STRÍŽ


Mazda to vidí inak

Výnimkou je v tomto prípade Mazda, ktorej inžinieri už dávnejšie poukázali na možné problémy s dotykovým ovládaním, ktoré znižuje pozornosť vodiča na jazdu a často vedie k vybočeniu z jazdného pruhu.

Dôkazom, že Mazda urobila dobre, keď vybočila z radu automobiliek, ktoré si na dotykových obrazovkách zakladajú, je aj fakt, že jej bezdotykové infotainmenty a ich ovládanie patria dlhodobo k najlepšie hodnoteným spoločne so systémami BMW.

TEST: Mazda 3 Sedan (2020)

Prečítajte si aj:


Mazda 3 sedan v nás zanechala stopu! Vyskúšali sme ju s 2.0 SkyActiv-X GT 180 Plus

Majo Bóna