Magazín

Road trip na severnom polárnom kruhu zvládlo Subaru parádne! Prečítajte si zážitky nášho kolegu Martina

„Viac plynu! Jemnejšie pohyby volantom! Teraz je to dobré!”

Vytočený motor boxer pod kapotou Subaru BRZ dotvára iskrivú atmosféru na palube. Inštruktor vedľa mňa mi dáva jasné pokyny, ako udržať auto v kontrolovanom šmyku a predriftovať s ním celý okruh na zamrznutom jazere. Chcelo to chvíľu tréningu a citu. No nakoniec sa mi podarilo vykrúžiť celý okruh dverami napred. Päť minút predtým som sa veru nemal čím chváliť. Tenisky s hrubou podrážkou, ešte hrubšie ponožky, aby som zvládol vonkajšie teploty sebavedomo klesajúce pod -20 stupňov Celzia, so 190 cm natlačený v tesnom interiéri športového kupé. Myslel som si, že to sú hlavné dôvody, prečo mi zadná časť takmer svojvoľne tancovala živšie a neskrotnejšie než boky Shakiry, Jeniffer Lopez a Janet Jackson naraz.

Subaru fascinácia

Nebolo to v oblečení, nastavení sedadla, ktoré malo ďalej od ideálu, ani v tom, že sme jazdili na zamrznutom jazere. Pohon zadných kolies jednoducho neodpúšťa chyby. Pokým neurobíte všetko správne a nenájdete ten správny cit, tak buď drift neudržíte, alebo sa divoko roztočíte. Iné možnosti nie sú. Plus nesmiete zabudnúť na tajnú ingredienciu. Pozerať sa tam, kam sa chcete dostať. Že to bude cez okno na dverách spolujazdca? V tomto prípade to tak bude. Autá, motocykle a vraj aj kone majú jednu zvláštnu vlastnosť. Idú tam, kam sa pozeráte. Oči nasmerujú myseľ a tá už spraví všetko pre to, aby telo urobilo všetko, aby splnilo váš pokyn.

Subaru fascinácia

Schopnosti na rozdávanie

Subaru robí autá ako stvorené do nehostinných podmienok. Stály pohon všetkých kolies, nízko položené ťažisko aj vďaka motoru typu boxer a robustná konštrukcia. S takýmito predpokladmi sa môžete vydať kamkoľvek, nielen na zamrznuté jazerá na severnom polárnom kruhu. A platí to pre celý modelový rad. Outback, Forester, XV, Impreza, Levorg. Sadnite si do ktoréhokoľvek z nich a môžete si byť istí, že do cieľa sa určite dostanete. Mali sme možnosť jazdiť s nimi vo viacerých podmienkach a vždy ukázali celý repertoár svojich schopností. Taktiež aj rozdielnosť svojich charakterov.

Subaru fascinácia

Na zakrútenom okruhu s viacerými ostrými zákrutami a stúpaniami sme jasne videli, že XV, Impreza aj Levorg ťažia z nižšieho ťažiska a tým aj z o čosi lepšej ovládateľnosti. Znamená to azda, že Outback a Forester nároky trate nezvládali? To ani náhodou. Len Outback je dlhé vozidlo s obrovským rázvorom, čo sa prejavuje na ovládateľnosti. No a Forester je zo všetkých áut najvyšší. Prejavilo sa to v ostrých zákrutách. Karoséria sa nakloní, no podvozok urobí všetko pre to, aby auto prešlo cez zákrutu. Je to síce spojené s nakláňaním a s miernou nedotáčavosťou, no ani raz nebudete na pochybách, že čoskoro sa opäť s radosťou vrhnete do ďalšej zákruty.

Nevynechajte tiež naše video-testy na YouTube

Majster volantu

V úplne novom Subaru Impreza sedí za volantom Jarkko Miettinen. Fínsky matador, ktorý má na konte zopár medzinárodných úspechov v rely. Z možností stáleho pohonu všetkých kolies, podvozka a motora dokázal vydolovať maximum. Stačí vypnúť stabilizáciu, prepnúť prevodovku CVT do manuálneho režimu, vytočiť jednotku, dvojku a zábava sa začína. Zvlášť na utlačenom snehu a ľade. Brať zákruty šmykom? Lahoda. Malina. Zábava. Očarujúce. Keď sa nabudúce budete zamýšľať nad reálnymi schopnosťami auta, prípadne kohokoľvek a čohokoľvek, skúste najprv prehodnotiť tie svoje. Celkom to pomáha otvoriť nové obzory.

Subaru fascinácia

Do hory, do lesa

Outback je označenie pre austrálske vnútrozemie, Forester je lesník. Ideálne označenie pre autá, ktoré majú vyraziť do nehostinného prostredia. Keď je vonku -25 stupňov, čiže teplota, pri ktorej vy poviete voda a všetci ostatní už počujú ľad, všade okolo vidíte hory snehu a slnko vylezie nad obzor iba tak, aby ukázalo, že naozaj vyšlo, verte, že sa vám vonku veľmi pobudnúť nechce. Pre Subaru Forester, Outback aj XV to boli podmienky, v ktorých ešte stále neopustili svoju komfortnú zónu. Pri skúšaní schopností sme zamierili do lesa. So všetkými ostrými nerovnosťami, slalomom medzi kopčekmi, ktoré zaručili, že sme miestami jazdili iba po dvoch kolesách do kríža, prípadne s jazdou v takom bočnom náklone, že ak by sme neboli pripútaní a nedržali sa volantu, tak spadneme na sedadlo spolujazdca. A autá? Tie si to aj s výjazdami do kopca a so strmými zjazdmi užívali asi rovnako ako my za volantmi.

Subaru fascinácia

Tuhé a bezpečné

Kríženie náprav? Nech sa páči, Subaru pre tieto podmienky vybavilo svoje modely XV aj Forester veľmi tuhými novými podvozkami. Aj preto sa podľa nárazových testov organizácie Euro NCAP radia medzi najbezpečnejšie autá nielen vo svojich triedach. Prispieva k tomu aj technológia Eyesight, ktorá kamerami sníma okolie a v prípade hroziaceho nebezpečenstva dokáže zasiahnuť. Ale späť k podvozku. Modely Outback, Forester aj XV sa mi podarilo dostať do situácie, že stáli na dvoch kolesách do kríža. Druhé dve kolesá si pokojne viseli vo vzduchu. Ešte aj inštruktor ma ochotne hojdal, nech mi je jasné, že som iba na dvoch pevných bodoch. A ešte mi aj otvoril dvere. Nech sa tuhosť karosérie predvedie! Kolega išiel ešte ďalej a otvoril strešné okno. To sú už momenty, ktoré mäkšie karosérie nezvládajú. Vŕzgajú, plastmi praskajú a zatvorenie dverí pôjde iba so silným švihom, alebo sa už nepodarí nikdy. Subaru s tým problém nemá.

Subaru fascinácia

Ani s takým podlým nápadom, ako postaviť auto v ostrom stúpaní kolesami na jednej strane na sneh a na druhej strane na asfalt. To je zaberák pre pohon všetkých kolies. Stačilo však pár zlomkov sekundy, kým si elektróny odmerali všetky potrebné premenné a presvedčivo poslali autá vpred. Vďaka novému hybridnému pohonu e-Boxer ešte aj s menšími dosahmi na životné prostredie. Radosť spoľahnúť sa na japonských konštruktérov.

Subaru fascinácia

Zima je výzva

Záver severského dobrodružstva patril jazdeniu po fínskych okreskách na úrovni polárneho kruhu. Pri rannom preberaní auta teplomer drzo ukazoval -30 stupňov a vzduch sa trblietal mrznúcou vlhkosťou. Pri jazde sa mi asi dvakrát stalo, že namrzli vonkajšie spätné zrkadlá, takže som ich musel rozmrazovať. Na palube bolo pritom príjemne a to ani kúrenie nešlo naplno. Okolitá rovná krajina bola ako stvorená na pokojnú jazdu. Rýchlo sa vo Fínsku jazdiť ani neodporúča. Ich pokuty vychádzajú z príjmu a niekedy môžu byť drakonické. Takže radšej jazdiť podľa predpisov. Bol to zážitok, zvlášť pre kolegov, ktorí predbiehali psí záprah. Napriek treskúcej zime sa vraj psy v zákrutách ešte stále nelámali. A nezlomilo sa či nijako inak sa proti hrdinským zásadám samurajov neprevinilo ani žiadne z áut, ktoré sme za dva dni v Laponsku vyskúšali. Tvrdé podmienky Subaru jednoducho zvláda a dokáže popritom vytvoriť zábavu, ktorú si chcete užívať. A je jedno, či to bude v Laponsku, alebo na Orave, Kysuciach či na Liptove. Alebo Zamagurí, Gemeri, alebo vo Vysokých Tatrách. Subaru sa výziev nebojí.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.