Magazín

Koronavírus: Sú autá bezpečnejšie ako verejná doprava? Zvážte spôsob, akým cestujete

foto: autor a DPB

Autority v meste New York žiadajú občanov, aby nepoužívali verejnú dopravu, „ak môžu“. Takýto titulok nedávno čakal na čitateľov denníka NBC New York, ktorý avizoval vyhlásenie správcov mesta, aby ľudia zbytočne nepoužívali verejnú dopravu. Uvažuje sa práve tým smerom, že práve verejná doprava môže byť ohniskom nákazy infekčných ochorení.

Je jednoznačné, že cestovanie ľudí naprieč mestom, krajinou, krajinami, kontinentom a celým svetom je zodpovedné za šírenie ochorení. História pozná epidémie i pandémie, dnes je však situácia o to vážnejšia, že cestovanie sa stalo veľmi dostupným. V aktuálnej situácii ohľadne SARS-CoV-2 (koronavírus, COVID-19) sa už spočiatku počítalo s tým, že sa vírus rozšíri z Číny do sveta, čo sa o niekoľko dní, respektíve týždňov aj potvrdilo. Dnes poznáme prípady infikovaných koronavírusom už aj na Slovensku.

Má ale na šírenie vírusových ochorení významný vplyv verejná doprava? Prirodzene odhadujeme, že áno, pretože práve vo verejnej doprave sa sústreďuje obrovské množstvo ľudí, ktorí priamo i nepriamo prichádzajú do kontaktu. Podľa The Washington Post (via DenníkN) sa drobné častice vyfúknuté z organizmu pri kýchnutí šíria prostredím s počiatočnou rýchlosťou až 160 km/h a môžu dosiahnuť do vzdialenosti dvoch metrov.

Štúdie na tému šírenia vírusov vo verejnej doprave sa líšia vo svojich záveroch. Tá z roku 2013, ktorá skúmala šírenie tropických ochorení, podľa denníka The Sun dospela k záveru, že vlaky nepatria medzi najvýznamnejšie médiá pre šírenie ochorení. Naopak, výskum z roku 2018 má za potvrdené, že sa verejná doprava podieľa na šírení ochorení. Podľa autoriek výskumu (Dr. Lara Gosce a Dr. Anders Johansson) rastie riziko nákazy s počtom prestupných zastávok.

Nejedná sa pritom iba o koronavírus, ale o akékoľvek iné infekčné ochorenia: od vírusových cez črevné, nákazy dýchacích ciest, nákazy povrchových slizníc či kože až po krvné nákazy.

MHD, ilustračné foto

Ekológia verzus bezpečnosť

Verejná doprava patrí medzi tromfy Európskej únie, pokiaľ sa jedná o environmentálnu udržateľnosť dopravy ako takej. Osobnej automobilovej doprave je predpovedaný postupný ústup, a to nielen kvôli ekologickej záťaži na životné prostredie, ale aj pre samotnú zmenu životného štýlu obyvateľstva žijúceho v mestách. Práve tento tromf by za určitých okolností mohol byť teraz zaznávaný ako veľmi nebezpečný.

Krízový štáb Slovenskej republiky od 6. marca 2020 zaviedol bezpečnostné opatrenia, medzi ktoré patrí aj odporúčanie nenavštevovať nákupné centrá pre ich vysokú koncentráciu ľudí. Cestou z domu do práce verejnou dopravou však prechádzame okolo stoviek, tisícov a v zahraničných metropolách až okolo desiatok tisíc ľudí, čo by logicky malo byť nepomerne nebezpečnejšie ako návšteva školy či nákupného centra.

Je tak prirodzené domnievať sa, že individuálnym prevozom v aute človek zredukuje ohrozenie nákazy.

Počnúc 7. marcom 2020 vykonáva DPB prostredníctvom expresne vysúťaženej dodávateľskej firmy intenzívnu a dlhotrvajúcu hĺbkovú dezinfekciu všetkých vozidiel (foto: DPB)

Opatrenia vo verejnej doprave

Mestá však už medzičasom pristúpili k opatreniam, ktoré majú zamedziť šíreniu rôznych druhov a typov infekčných ochorení. Napríklad Dopravný podnik Bratislava posilnil ochranu zdravia cestujúcich i zamestnancov tým, že počnúc 7. marcom 2020 zabezpečil vysoko účinnú dezinfekciu vozidiel, pracovných priestorov zamestnancov a zavádza mimoriadne ochranné opatrenia. V účinnosti je súbežne hneď niekoľko dezinfekčných programov pre zamestnancov a vozidlá. Všetky vozidlá vo vozovom parku majú byť dezinfikované už do dnešného dňa. Spoločnosť je v priamom kontakte s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva v Bratislave a so zástupcom hlavného hygienika SR.

Dopravný podnik mesta Košice prijal opatrenia tiež. Ruší sa používanie dopytového otvárania dverí, teda všetky zastávky na znamenie sa stávajú klasickými stálymi zastávkami. Z dôvodu ochrany našich zamestnancov sa ruší doplnkový predaj cestovných lístkov u vodičov MHD. Zároveň sa ruší povinný nástup prednými dverami na takto označených zastávkach. Naďalej platí nariadenie pravidelnej komplexnej dezinfekcie všetkých vozidiel MHD prostriedkami so zvýšenou koncentráciou chlóru

Dodatočnú dezinfekciu všetkých vozidiel vykonáva aj Dopravný podnik Žilina, dezinfikované boli všetky madlá, držadlá a opierky v interiéri. Okrem tohto mimoriadneho opatrenia je každý autobus aj trolejbus min. 1x mesačne kompletne umytý, očistený a dezinfikovaný, vrátane podláh a bočných stien.

Okrem MHD sa začali prijímať opatrenia aj v súkromnej sfére, napríklad najväčšia autopožičovňa áut na Slovensku začala dnešným dňom s dezinfekciou všetkých svojich vozidiel. Doteraz sa prenajímané vozidlá iba dôkladne čistili, teraz sa firma rozhodla vozidlá aj dezinfikovať.

V každom prípade však platí, že by ste sa pri pohybu v meste nemali dotýkať tváre, najmä nosa, očí a úst. Údajne takýmto detailom spoločne s dôslednejšiou hygienou rúk môžete predísť rôznym nákazám (zdroj).

Máme v dohľade koniec verejnej dopravy ako takej? Zatiaľ nie, ale...

Ako sa celá vec ohľadne SARS-CoV-2 (COVID-19) vyvinie v nasledujúcich týždňoch a mesiacov ešte nemôžeme predpovedať, ale je možné, že sa celkom zmení aj pohľad väčšinového obyvateľstva na zdravie. Tak, ako sme ešte donedávna tak výrazne nedbali na ochranu svojich osobných údajov, po zavedení GDPR sme všetci pochopili, aké sú naše údaje cenné a dávame si pozor na to, ako sa s nimi manipuluje.

Podobná zmena správania sa dá predpokladať aj v súvislosti s dbaním na vlastné zdravie. Aktuálna situácia môže celkom prirodzene vyústiť do toho, že sa ľudia rozhodnú používať hoci staršie vozidlá, ale bezpečnejšie z pohľadu šance na nakazenie sa vo verejnej doprave.

V takomto prípade by sa mohol stať celý koncept verejnej dopravy ohrozeným, čo by sa neskôr nutne muselo premietnuť aj do parkovacej politiky či dostupnosti malých mestských automobilov. Mnohí ľudia by prešli na alternatívnu dopravu, napríklad elektrické dopravné prostriedky, bicykle, motocykle, aby sa vyhli priamemu kontaktu s inými ľuďmi - sú však naše mestá na prípadný nápor tejto novej dopravy pripravené?

Na uvedené predpoklady a otázky zatiaľ odpovede nemáme, nie je ale trúfalosť predpokladať, že sa bude v nasledovných mesiacoch meniť spotrebiteľské správanie a vôbec názor ľudí na bezpečnosť verejnej dopravy. Možno, že napokon budú tie zatracované automobily správnou cestou.



Zdroje:
https://dpb.sk/sk/sprava/dopravny-podnik-bratislava-posilnil-ochranu-zdravia-cestujucich-i-zamestnancov
https://www.dpmk.sk/aktuality/2020/oznam-pre-verejnost-o-zavedeni-opatreni-proti-sireniu-koronavirusu-covid-19
https://www.minv.sk/?tlacove-spravy&sprava=krizovy-stab-kvoli-koronavirusu-stanovil-opatrenia
https://www.nbcnewyork.com/news/local/nyc-issues-new-commuter-guidelines-to-combat-coronavirus-spread/2317584/
https://dennikn.sk/1001488/nezadrzujte-kychanie-raz-sa-vam-to-moze-kruto-vypomstit/
https://www.thesun.co.uk/news/11120027/how-to-avoid-coronavirus-spread-on-public-transport/
https://www.unitedlife.sk/svet-po-koronaviruse/
http://www.ruvzpo.sk/dokumenty/Infekcne_ochorenia.pdf

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk