Magazín

Uvažujete nad autoškolou s automatom? Toto by ste mali vedieť predtým, než sa vzdáte tretieho pedálu.

Už aj na Slovensku existujú autoškoly, ktoré ponúkajú výcvik s automatickou prevodovkou. Možno si viacerí z vás poviete, že ide o najväčšiu hlúposť na svete a každý by mal prejsť riadnym výcvikom s manuálnou prevodovkou. Pravdou však je, že Európa ako posledná odoláva trendu automatických prevodoviek. Austrália či Spojené štáty sa s manuálom rozlúčili už pred desiatkami rokov a dnes si za veľkou mlákou vyberie tradičnú prevodovku len zhruba 5 % vodičov.

Záujem o samočinné prevodovky pritom rastie aj u nás a čoraz viac nových áut sa predáva s automatom. Nečudo, že niektorí menej šikovní alebo vystrašení záujemcovia o vodičský preukaz uvažujú nad touto možnosťou výcviku. Môžu sa tak lepšie sústrediť na podstatnejšie veci než radenie rýchlostí, napríklad značky či okolitú premávku. Napriek tomu by si mal každý záujemca o kurz s týmto druhom prevodovky ešte raz dobre premyslieť, aby sa vyhol možným problémom. Neskôr vás môže toto rozhodnutie výrazne obmedzovať.

Toyota chce vyrobiť „blbovzdornú“ manuálnu prevodovku, uplatnenie by našla v autoškolách.

Nevýhod je hneď niekoľko. Tou menej zásadnou je cena samotného kurzu na auto s automatickou prevodovkou. Za danú skutočnosť môže najmä vyššia obstarávacia hodnota vozidiel s týmto komfortným prvkom, a to až o niekoľko tisíc eur. Ďalšiu vec, ktorú by bolo dobré mať na pamäti, je obmedzenie týkajúce sa vedenia vozidla s manuálnou prevodovkou. Napriek tomu, že ste spravili rovnaké testy aj praktické skúšky ako ostatní, získané vodičské oprávnenie vám neumožňuje šoférovať vozidlo s manuálom. Pokiaľ by ste sa tak v budúcnosti chceli z akéhokoľvek dôvodu naučiť radiť prevodové stupne ručne, musíte zavítať do autoškoly znovu. Tentokrát vám však bude stačiť zjednodušený kurz pozostávajúci z kondičných jázd a praktickej skúšky na aute s manuálnou prevodovkou. Po zaplatení výcviku a správneho poplatku vám bude toto obmedzenie z vodičského preukazu odobrané .