Magazín

Vybrali sme sa po stopách žiakov Cyrila a Metoda do Macedónska. Prečítajte si cestopis s Mercedesom-Benz GLC 300d!

Priznajte sa, pamätáte sa, čo ste robili tento rok piateho júla? Pomôžeme vám. Bol to piatok, začiatok predĺženého víkendu a mnoho Slovákov sa presúvalo na dovolenky, prázdniny, odviezť deti k starým rodičom alebo niečo podobné. Kalendár však vraví, že vtedy mali sviatok svätí Cyril s Metodom. Dovolíme si drobnú historickú odbočku – to sú tí solúnski bratia, ktorí prišli v roku 863 na pozvanie kniežaťa Rastislava na Veľkú Moravu, priniesli prvé staroslovienske písmo hlaholiku, preložili Bibliu do staroslovienčiny, sv. Cyril k nej napísal predslov – Proglas, doteraz jedno z najvýznamnejších literárnych diel z nášho územia, vytvorili písané zákony, založili učilištia a vzdelávali miestny ľud. U pápeža v Ríme vybavili, aby sa v staroslovienčine mohli slúžiť omše. Misia trvala do roku 885, keď mal vladár Svätopluk iné predstavy o vierouke. Cyril aj Metod už boli po smrti, tak sa rozhodol ich najvýznamnejších žiakov (Gorazd, Kliment, Naum, Sáva a Angelár) najprv uväzniť a neskôr vyhnať z krajiny. Tí zamierili k jazeru Ochrid na území dnešného Severného Macedónska.

Cestopis Macedónsko
Nedotknutá príroda národného parku Galičica preverila terénne schopnosti nášho auta. Ani kamenisté cesty mu nerobili problém

Smer juh

Zvoliť si Severné Macedónsko za destináciu? Aktuálna situácia hovorila, že prímorské destinácie sú preplnené. Sedieť na piesku nemusíme, to radšej spoznáme kultúrne dedičstvo. Ešte nejako zvládnuť 1 200 km do cieľa. Sadáme do testovacieho Mercedesu-Benz GLC 300 d a vyrážame. O úspornosti motora počujeme odvšadiaľ, treba ho preveriť. Máme plnú nádrž, čo sľubuje takmer 900 km. Slovensko opúšťame v pondelok večer. Autostráda nás vedie cez Maďarsko a Srbsko. Platíme maďarskú diaľničnú známku a nastavujeme tempomat. Ostatné krajiny využívajú mýtny systém, takže vkladáme bankovú kartu do vynikajúco vymyslenej štrbiny pri dverách. Stačí ju potom priložiť k terminálu a brány sa otvoria. Rýchlosť udržiavame okolo 130 km/h, aby sme zbytočne nedráždili radary. Aktuálne sú na to vysadení v Srbsku, pokuty vraj dosahujú nepríjemné výšky. Letnú dovolenku si vieme predstaviť aj bez toho.

Cestopis Macedónsko

Prekonávanie hraníc

Pamätáte sa, kedy ste naposledy išli autom cez hranice? Také, že vám kontrolovali pas, doklady od auta, VIN číslo a zelenú kartu, či máte zaplatenú zákonnú poistku. Ani pri cestovaní do Chorvátska už také veľmi nepoznáte. Aj to je jedna z výhod nášho členstva v Európskej únii. Srbsko ani Macedónsko jej členmi ešte nie sú, preto sme po opustení Maďarska absolvovali dve hraničné kontroly. A musíme povedať, že Maďari, Srbi aj Macedónci ich robia dôkladne. Maďari strážia hranicu EÚ, Srbi im v tom intenzívne pomáhajú a Macedónci to tiež berú vážne. Za ten pocit bezpečnosti sme hodinu na hraniciach cestou domov zvládli, nočná cesta tam bola rýchlejšia, no kontroly rovnako dôsledné. Diaľničné poplatky sa v súhrne vyšplhali na prijateľných 50 eur. To znamená maďarská diaľničná nálepka a mýto v Srbsku a Macedónsku. Najmä macedónske ceny sú veľmi prijateľné. A to aj vrátane paliva. Nafta stojí 1 euro, benzín kúpite za 1,13 eura. A ceny sú garantované v celej krajine. To je potom radosť tankovať!

Cestopis Macedónsko
Napriek kompaktným rozmerom ponúka Mercedes-Benz GLC dostatok vnútorného priestoru aj pre štyroch dospelých cestovateľov

Skryté v lesoch

Hlavným zámerom cesty bolo spoznávať starobylé kostoly a chrámy v okolí mesta a jazera Ochrid. Hlavný stan sme si rozložili približne v 10-tisícovom meste Resen na brehu jazera Prespa vo výške 850 m n. m. Niečo ako naša Myjava na úrovni Starého Smokovca. Takže aj letné horúčavy zvládnete bez toho, aby ste sa v suchšom ovzduší extra potili. Od Ochridského jazera ho delí národná prírodná rezervácia Galičica. Je to pohorie a dostanete sa cez neho nádhernou horskou cestou, alebo ho obídete po okreske. Vyskúšali sme oboje, nedá sa porovnať. Zarytí motoristi pôjdu cez horu, Mercedes túto výzvu zvládol bez zjavných problémov. Výkonu aj krútiaceho momentu mal viac ako dosť, aj keď sme boli na palube štyria.

Najprv vyrážame okolo Prespanského jazera. Lesy na jeho brehoch skrývajú skvosty. Naši sprievodcovia poznajú ľudí, od ktorých si máme vypýtať kľúče od kostolov. Po pár slovách ich získavame a mierime najprv ku Kostolu sv. Juraja v Kurbinove. Ten je teraz pod lešením a rekonštruujú ho. Nečudo. Je z roku 1191 a jeho fresky sú absolútny unikát. Starý a Nový zákon, život Ježiša, anjeli. Celá Biblia na jednom mieste. A Chrám sv. Bohodoričky v Slivnici z roku 1607? Jeho ikony vás ohúria a zostanete stáť v nemom úžase. Ani sadnúť si nestihnete. Len pocítite tú energiu a silu. A že má malé dvere? V pravoslávnych kostoloch platilo, že aj kráľ sa musel skloniť.

Sila Ochridu

Cez horský priechod so sedlom vo výške 1 600 m n. m. sa dostávame k jazeru Ochrid. Najprv do Kláštora sv. Nauma, čo je najvýznamnejšie duchovné miesto krajiny. V jeho kostole obdivujeme hrob tohto učenca, no ikony a najmä freska sedempočetníkov sa nám vrývajú hlboko do pamäti. Do Ochridu sa vydávame ešte raz. Okreskou, ktorá obchádza horu. Obdivujeme sochu Cyrila a Metoda na brehu jazera. Jeho priezračná voda s priemernou hĺbkou 150 m je v lete ideálna na kúpanie. A kaviarne na brehu zvádzajú sadnúť a zabudnúť na svet okolo. Potom vybehnúť na kopec ku Kostolu sv. Jovana Kanejského. Fotka s ním a jazerom je absolútna povinnosť.

Cestopis Macedónsko
Kostol sv. Klimenta a pred ním odkryté nálezy, ktoré naznačujú rozľahlosť prvej slovanskej univerzity na vrchu Palošnik nad jazerom Ochrid

Aj cesta k prvej slovanskej univerzite na vrchole kopca. Zostali z nej odkryté základy, no aj tie hovoria o jej rozsahu. Nanovo postavený kostol s pozostatkami sv. Klimenta uchváti rovnako ako Chrám sv. Sofie (múdrosti) dolu v meste. A odkaz Cyrila, Metoda a ich žiakov? Ten je tu prítomný všade a veľmi intenzívne. Na freskách a ikonách v chrámoch, majú tu svoje sochy a vnímajú ich tu veľmi vážne. Keď sme kláštornej knižnici sv. Nauma venovali moderné vydanie Proglasu aj s jeho anglickým prebásnením, dostalo sa nám veľkého poďakovania.

Cestopis Macedónsko
Nekonečná pohoda na vás doľahne na brehu Ochridského jazera s priemernou hĺbkou 150 m. Rozlohou 358 km2 nahradí aj more

Ak by sa vám zunovalo kultúry, odporúčame národný park Galičica. Turistika či cykloturistika v panenskej prírode vám vyčistia hlavu. A ceny? Prečítajte si vložené texty. Severné Macedónsko a najmä Ochrid a okolie sú pre našinca aj cenovo veľmi prijateľné.

Chute Balkánu

Šopský šalát zasypaný horou syra, pasta, tulumba a ryby vylovené z Prespanského jazera 20 metrov od reštaurácie. A to sa do fotovýberu ešte nedostal famózny burek plnený syrom. A pleskavica, miestna verzia nadýchanej fašírky? Tá priam spievala. Na tanieri sa nám ocitol celý Balkán aj s Turkami. Všetko, čo sme jedli, bolo z čerstvých miestnych surovín. Ešte aj legendárny hamburger, ktorý sa na rohu ulice v Resene podáva desaťročia, chutí stále rovnako poctivo.

A je jedno, či si dáte jedlo vo veľmi slušne vyzerajúcej reštaurácii (na Dve liri nezabudneme) alebo v penzióne či reštaurácii na brehu jazera. Všade sa stretnete s ochotným personálom, ktorý zvláda slušnú angličtinu. Vôbec sa tomu nečudujeme. Mnoho ľudí z menších miest pracuje buď v Skopije, alebo v zahraničí. A budú vám rozumieť, aj keď začnete hovoriť po slovensky. Ceny? Štyria sme za kompletnú večeru aj s nápojmi neplatili nikdy viac ako 40 eur. Do Macedónska sa okrem auta dostanete aj letecky. Do Skopije z Bratislavy, do Ochridu z Viedne.

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.