Magazín

Hľadáte jazdené auto? Táto chyba vás môže neskôr stáť tisíce eur!

Zaobstarať si nové auto nie je jednoduché a mnohí motoristi sa aj v dnešnej dobe spoliehajú na jazdené vozidlá. Dôvodov je hneď niekoľko, no tým hlavným bude nepochybne cena. Ako inak by sa mohol bežný smrteľník dostať k autám, ktoré ešte pred pár rokmi stáli viac ako 50 000 eur. Veď teraz môžete nájsť zaujímavé jazdené kusy prémiových áut v inzercii za desatinu pôvodnej ceny.

Samotný výber správneho kusu však nie je až tak jednoduchý. Koľko majiteľov už auto vystriedalo? Koľko má nabehaných kilometrov? Jazdil to starší pán po diaľnici, alebo mladík v meste? Toto sú základné otázky, ktoré trápia azda každého pri kúpe jazdeného vozidla. Ani pozitívne odpovede nemusia nutne znamenať, že vyvolené auto nakoniec bude v dobrom stave.

Test jazdenky: Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo 120 k

Navyše pri osobnej obhliadke mnohí podceňujú samotnú skúšobnú jazdu. Tá vám môže o aute povedať častokrát oveľa viac než statické prezretie auta zo všetkých strán. Pri kúpe jazdeného auta trvajte na dlhšej trase, počas ktorej sa snažte vnímať auto čo najpozornejšie. Vypnite rádio a počúvajte! Chod motora by mal byť plynulý, bez akéhokoľvek šklbania. Je dobré zrýchliť až do maximálnych otáčok. Po zošliapnutí akcelerátora by nemali byť citeľné žiadne výrazné oneskorenia alebo strata výkonu. Ak je motor vybavený turbodúchadlom, chvíľu trvá, než začne pôsobiť. Potom by mal byť citeľný plynulý nárast výkonu. Sledujte tiež ukazovateľ teploty motora a dbajte na to, aby sa počas celého trvania skúšobnej jazdy držala hodnota na prijateľnej úrovni.

To isté platí aj pri prevodovkách. Ak testujete vozidlo s manuálnou prevodovkou, jednotlivé rýchlosti by ste mali byť schopní zaradiť ľahko, plynulo a presne. Radenie je dobré vyskúšať pri pomalej, pokojnej jazde aj pri športovej jazde s vytáčaním otáčok k červenému poľu. Pri automatickej prevodovke sa pri radení sa nesmú ozývať žiadne pazvuky, ktoré by signalizovali mechanický problém. Prechody medzi jednotlivými stupňami by mali byť plynulé, bez rázov. Ak sa niečo také objaví, môže ísť problém so spojkou alebo s mechanickým systémom v prevodovke.

Test jazdenky: Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo 120 k

Nezanedbajte ani geometriu. Kupujúci by mal na rovnom úseku dať na krátky moment ruky z volantu, aby videl, či auto "neťahá" do strán. Tento postup je dobré skúsiť počas zvyšovania a znižovania rýchlosti. Nemalé peniaze môžete ušetriť aj vďaka kontrole bŕzd. Nehanbite sa a vyskúšajte poriadne dupnúť na brzdy. Ak sa ozvú neobvyklé zvuky, alebo dokonca rany či vibrácie, očakávajte veľkú investíciu do opravy. Na rovnom úseku na chvíľu uvoľnite volant a brzdite. Ak auto nedokáže udržať zvolený smer, na vine môžu byť zlé brzdy, uchytenie náprav, chybná geometria alebo ojazdené pneumatiky. Rázy alebo vibrácie spôsobené nerovnosťami vozovky by sa nemali prenášať do samotného riadenia. Tento jav môže byť spôsobený opotrebením závesov ramien, čapov riadenia, stabilizátorov atď.

Akúkoľvek zistenú vadu totiž môžete neskôr využiť k zjednaniu ceny vozidla. Nezabúdajte na to, že mnohí predávajúci cenu v inzeráte jemne „prestrelia“ a automaticky si vytvárajú priestor k zjednávaniu. Pokiaľ budete mať v rukáve dobré argumenty a názorné ukážky toho, kde ste na vozidle našli predtým neohlásenú chybu alebo defekt, môžete majiteľa rýchlo presvedčiť k prehodnoteniu ceny.