Magazín

Radikálne zmeny na cestách! Polícia zavádza 10 prísnych noviniek:

Ak nový návrh prejde legislatívnym procesom, v platnosť by mali pravidlá vstúpiť už od prvého júla tohoto roka. Novinky budú upravovať súčasné pojmy a priznajú väčšie právomoci dopravným policajtom aj prostredníctvom zvýšeného sadzobníka pokút.

TELEFÓN ZA VOLANTOM:

Novela upraví znenie týkajúce sa držania a obsluhy mobilných zariadení počas jazdy. Kým doteraz mali vodiči zakázané telefonovať bez použitia hands free príslušenstva, po novom sa zákaz rozšíri aj na držanie zariadenia v rukách bez ohľadu na to, čo s mobilom robíte. Za porušenie tohoto zákazu budete v blokovom konaní pokutovaní sumou od 100 eur.

ZADRŽANIE EČV:

Ak nebude pokuta uložená v rámci objektívnej zodpovednosti uhradená, policajt vám pri ďalšom strete môže zadržať všetky doklady vrátane tabuliek s evidenčným číslom vozidla priamo na mieste, čím držiteľovi znemožní akúkoľvek ďalšiu manipuláciu s vozidlom až dovtedy, pokiaľ nebude uhradená pokuta.

PRESKÚŠANIE:

Vodičom dnes hrozí výzva na opätovné preskúšanie alebo návšteva lekára v prípade, ak v priebehu jedného roka spôsobia viac ako tri závažné priestupky, za ktoré získajú pokutu aspoň v hodnote 60 eur. Po novom by už výška pridelenej pokuty nemusela byť relevantná, na preskúšanie budú stačiť tri priestupky.

SKUŠOBNÉ OBDOBIE:

Začínajúcim vodičom navrhujú stanoviť dvojročné „skušobné“ obdobie, počas ktorého by nemohli spôsobiť viac ako dva závažné priestupky. V prípade nedisciplinovanosti budú musieť absolvovať doškoľovací kurz, navštíviť psychológa a spraviť test na polícii.

PARKOVANIE NA CHODNÍKOCH:

Novinka by mala upravovať znenie pravidla o parkovaní na chodníkoch tak, aby bolo jednoznačne uvedené, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne len o zaparkovanie na chodníku, ktorý susedí s cestou.

ZÁCHRANNÁ ULIČKA:

Po novom vznikne slovenským vodičom povinnosť vytvárať takzvanú „záchrannú uličku“ pre sanitky alebo iné vozidlá s právom prednostnej jazdy. V prípade obmedzenia jazdy takéhoto vozidla môžete byť v rámci objektívnej zodpovednosti pokutovaní až do výšky 300 eur.

KOLOBEŽKÁRI:

Nedisciplinovaným kolobežkárom pristrihne nová legislatíva krídielka. Podľa návrhu do definície nemotorového vozidla pribudla „kolobežka s pomocným motorčekom“. Tým sa elektrická kolobežka dostáva na úroveň cyklistu a jej používatelia budú musieť dodržiavať rovnaké pravidlá o cestnej premávke.

CYKLISTI A ALKOHOL:

Od roku 2016 môžu cyklisti v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov jazdiť beztrestne pri 0,5 promile alkoholu v krvi. Podľa nového návrhu budú môcť cyklisti po konzumácii menšieho množstva alkoholu jazdiť na cestičke a v obci. Čo presnejšie vymedzí priestor, keďže územie obce je vyznačené značkami.

KONTROLA VIN:

Na dopravných inšpektorátoch upustia od vykonávania fyzického porovnávania údajov uvádzaných v dokladoch vozidiel s údajmi priamo na vozidle. Kontroly identifikátorov vozidiel po novom zabezpečia pracoviská technických kontrol, ktoré budú vodiči musieť absolvovať v pravidelných intervaloch. Túto činnosť zabezpečia aj pracoviská kontroly originality vozidiel, ktoré musia byť na túto činnosť patrične vybavené.

EVIDENCIA VOZIDLA:

Dôjde k rozšíreniu elektronického prihlasovania novozakúpených vozidiel s cieľom minimalizovať vypisovanie papierových žiadostí pri evidenčných úkonoch. Zaniknúť by navyše mala povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe.

Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.