Magazín

Súhrn chaotickej a zvláštnej Veľkej ceny F1 v Azerbajdžane: Baku ukázalo, že sa stále je na čo pozerať

Nastavenie monopostu na tieto preteky je vedou samou o sebe. Snahou mechanikov je nájsť kompromis pre optimálne nastavenie prítlaku tak, aby auto ideálne prechádzalo ostrými zákrutami, ale aby nestrácalo príliš veľa času na dlhších rýchlostných úsekoch. Podobne aj nastavenie chladenia bŕzd si vyžaduje presný odhad, tak aby sa v pomalšej mestskej časti zbytočne nepriehrievali a na rovinách neochladzovali prirýchlo.

Udržať pneumatiky na ideálnej prevádzkovej teplote okolo 100° Celzia nie je jednoduché. Na tomto potencionálne najchladnejšiom okruhu v kalendári sa pneumatiky na dlhých rovinách rýchlo ochladzujú a v pomalých zákrutách nevzniká dosť energie na ich optimálne ohriatie. Aj preto je Veľká cena Azerbajdžanu svojím spôsobom výnimočná a ako jedna z mála v predchádzajúcich ročníkoch umožnila dosiahnuť pódiové umiestnenie aj inému pretekárovi než jednému z prvej trojky tímov.

Otázkou pred touto Veľkou cenou bolo, či sa Ferrari (alebo niekomu inému) konečne podarí zastaviť doterajšiu dominanciu Mercedesu. Merané tréningy tomu jednoznačne nasvedčovali. Obaja jazdci tímu Ferrari presvedčivo dominovali všetkým meraným tréningom - alebo aspoň tomu, čo z nich zostalo. ť

Tréningy a kvalifikácia

Piatok sa v Baku niesol v znamení chaosu. Prvý meraný tréning sa skončil hneď ako sa začal. Už po desiatich minútach vyšlo na cestu Safety Car a organizátori museli predčasne ukončiť prvé jazdy.

Hneď v úvode Charles Leclerc z Ferrari uvoľnil dekel na kanalizácií a nešťastník George Russell z Williamsu ho zachytil podvozkom svojho auta, čím úplne odpísal svoj monopost a aj ďalšie svoje pôsobenie na piatkových treningoch. A aby chaosu nebolo málo, odťahové vozidlo, ktoré svojim žeriavom náložilo zničený monopost Williamsu, počas odvozu zle odhadlo výšku mostnej konštrukcie a zachytilo ju svojím ramenom, čo spôsobilo poškodenie žeriavu a únik hydraulického oleja priamo na poškodený monopost.

Následne boli organizátori nútení urobiť kontrolu všetkých (viac ako 300!) kanalizačných poklopov po celej dĺžke trate, čím sa posunul začiatok druhého meraného tréning.

Aj v druhom piatkovom tréningu pokračovala dráma a chaos. Safety Car opäť dostalo niekoľko možností sa ukázať divákom po haváriách Lanca Strolla z Racing Point a Daniila Kvyata z Toro Rosso, ale dá sa povedať, že väčšina pretekárov mala do určitej miery problémy zo zákrutami.

Jazdec Red Bullu, Pierre Gasly, následne neuposlúchol výzvu na kontrolu hmotnosti a zastavenia na kontrolných váhach, za čo bol „odmenený“ predčasným ukončením svojich kvalifikačných ambícií a štartom z boxov v nedeľňajšom preteku. Faktom ale bolo, že aj napriek všetkému chaosu, v piatkových treningoch jednoznačne dominovali jazdci Ferrari a hlavne Charles Leclerc.

Sobotňajší posledný meraný tréning bol na rozdiel od piatku relatívne pokojný a opäť bol jasnou záležitosťou tímu Ferrari s viac ako sekundovým naskokom pred zvyškom poľa.

Následná kvalifikácia prebiehala podľa predpokladov až do svojej druhej časťi. V nej dovtedy najlepšie jazdiaci pretekár, Charles Leclerc, nečakane vrazil do bariéry v ôsmej zákrute a ukončil svoje kvalifikačné nádeje a aj vidinu Pole Position. Vďaka dostatočnému časovému výsledku sa aj tak posunul do záverečnej časť kvalifikácie a kvalifikoval sa na konečnom 9. mieste po ďalších presunoch a penalizáciach. Kimi Raikkonen bol tiež odmenený štartom z boxov, po tom čo traťoví komisári nenašli pochopenie pre chybné nastavenia predného krídla jeho monopostu.

V závere kvalifikácie Sebastian Vettel ostal sám obhajovať česť tímu Ferrari, ale aj napriek zjavnej rýchlostnej prevahe v tréningoch jeho čas stačil len na tretie kvalifikačné miesto. Pred neho sa opäť postavila dvojica jazdcov Mercedesu, s Valtteri Bottasom na Pole Position, ktorý tým dokázal svojim kritikom, že jeho tohtoročná sezóna je úplne iná ako predchádzajúce.

Preteky

Prvé metre po štarte sa niesli v znamení súboja oboch Mercedesov a o prvé miesto. Valtteri Bottas si udržal nervy na uzde a skvelou jazdou neprepustil svoju vedúcu pozíciu tímovému kolegovi. Vďaka tvrdším pneumatikám Charles Leclerc nemal ideálny štart a zo svojej deviatej štartovej pozície sa prepadol o niekoľko miest, ale v nasledujúcich kolách sa rýchlou a presnou jazdou postupne prepracoval späť do popredia a v siedmom kole už bol na dobrej piatej pozícii.

V 12. kole jazdci vo vedení začali prvé kolo zastávok v boxoch a Leclerc sa dočasne dostal do vedenia. Po výmenách pneumatík jazdci Mercedesu nenechávali nič na náhodu a aj napriek odporúčaniam mechanikov o šetrení pneumatík, rýchlym tempom prenasledovali Leclerca a úspešne prevzali vedenie pod svoju kontrolu.

V 31. kole prišlo k zvláštnemu incidentu na trati, keď jazdec Renaultu Daniel Riccardo pri pokuse predbehnúť Daniila Kvyata z Toro Rosso prepočítal svoje možnosti a obaja skončili v únikovej zóne. Následne sa Daniel pokúsil reflexívne vycúvať zo vzniknutej situacie, ale bez uistenia sa o bezpečnosti situácie za svojím monopostom. Táto impulzívna reakcia spôsobila zrážku s autom Kvyata a poškodenie oboch monopostov do takej miery, že preteky boli pre oboch jazdcov predčasne ukončené.

K incidentu sa po pretekoch okrem jazdcov vyjadrili aj traťoví komisári a Daniela patrične ocenili, tentokrát automatickou stratou troch miest na štarte nasledujúcich pretekov v Španielsku.

Až do konca sa poradie výrazne nemenilo, Vettel nenašiel spôsob ako výraznejšie znížiť svoju stratu na vedúcu dvojicu Mercedesov, skôr sa musel ubezpečovať, aby ho štvrtý Max Verstappen nedobehol. Duo Mercedesov v záverečných kolách predviedlo súboj o vedúcu pozíciu a ku cti tímu slúži fakt, že neuprednostnili ani jedného z jazdcov a nechali voľný priebeh pretekaniu.

Valtteri Bottas si zaslúžene udržal vedenie a dosiahol druhé tohtoročné víťazstvo a aj priebežné vedenie v celkovej klasifikácii.

Štyri preteky tento rok a štyri víťazstva strieborných šípov spôsobom 1-2. Mercedes prepisuje históriu Formule 1 a otázka kto a kedy zastaví ich dominanciu ostáva stále otvorená. Ferrari hľadá recept ako premeniť svoju tréningovú rychlostnu dominanciu do pretekový víťazstiev, Red Bull ešte dolaďuje svoje monoposty s novými motormi od Hondy a Renault sa zamýšľa nad výhodami svojej investície do momentálne tretieho najlepšie plateného jazdca Formule 1, Daniela Riccarda ( 30+ miliónov eur ročne) a jeho tretieho nedokončenia pretekov zo štyroch štartov v tejto sezóne.

Už o dva týždne začína Formula 1 svoju európsku časť pretekmi v Španielsku.


Zdroje: Informácie: Formula 1 Foto : editoriál foto z média serverov Instagramu tímov Mercedes, Ferrari, Red Bull, Toro Rosso, Renault a F1