Ktoré auto je najrýchlejšie, najľahšie či najekologickejšie? Pozrite si výber tých najlepších:
Auto motor a šport každý týždeň zisťuje stovky dát pri testoch a meraniach spotreby. Tým kŕmi svoju databázu, ktorá tvorí podklady na testy. Po uplynutí roka 2018 redaktori v databáze vyhľadali najlepšie modely, ktoré podrobili meraniam.
Vydané Text: Redakcia
LAMBORGHINI HURACÁN PERFORMANTE – Najlepšia akcelerácia
Najšportovejšia verzia malého Lamborghini vystrelí za 2,7 sekundy z miesta na tempo 100 km/h – rekord! Pri optimálnom rozjazde spojka Haldex pohonu Performante (na obrázku technická schéma) prenesie približne 15 percent krútiaceho momentu na prednú nápravu, maximálne 550 Nm. Tým nie je myslený krútiaci moment na kľukovom hriadeli (600 Nm), ale krútiaci moment sprevodovaný cez prevodovku. Diferenciál prednej nápravy krútiaci moment ďalej sprevoduje a rozdelí na každé z predných kolies. Na každé predné koleso Performante pri rozjazde v skutočnosti pôsobí až do 750 Nm.MCLAREN 720S – Najlepšia akcelerácia s pohonom zadných kolies
Hoci McLaren 720S má poháňané iba zadné kolesá, na tempo 100 akceleruje skoro tak rýchlo ako Lamborghini – za 2,8 sekundy. Koncepčne vzaté by mal byť 720S oproti talianskej štvorkolke v nevýhode, navyše so svojimi cestnými pneumatikami Pirelli P Zero Corsa nevyužíva všetky výdobytku gumárskej technológie v zmysle extrémnej špecifi kácie ako Huracán. Prečo 720S napriek tomu štartuje tak vehementne? Anglickým konštruktérom sa podarilo rozjazdovú automatiku Launch Control ešte lepšie vyladiť na krútiaci moment motora; iba to im umožňuje optimálne ho preniesť na cestu. A – nijaké pravidlo nie je bez výnimky – McLaren má pri štarte z miesta výhodu výrazne nižšej hmotnosti. Vďaka karbónovému monokoku má 720S o 170 kilogramov menšiu hmotnosť ako Performante s rámom vyrobeným prevažne z hliníka.HONDA CIVIC TYPE R – Najlepšia akcelerácia s pohonom predných kolies
Civic Type R zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. To je úctyhodná hodnota, lebo autá s predným pohonom sú nevýhodné na dosahovanie špičkových časov. Pri akcelerácii sa dynamicky odľahčuje predná náprava. Pre toto kontraproduktívne rozloženie hmotnosti na nápravy auto s predným pohonom pri štarte bojuje s prešmykovaním predných kolies. Športová Honda má aj ďalšiu principiálnu nevýhodu: má manuálnu prevodovku bez rozjazdovej automatiky Launch Control. Jediným pomocníkom je manuálny samosvorný diferenciál. Pre perfektný rozjazd je rozhodujúce optimálne uvoľniť spojku pri vhodných otáčkach a podľa možnosti rýchlo preradiť z prvého na druhý stupeň.CHEVROLET CORVETTE Z06 – Najlepšie brzdenie zo všetkých
Keď vodič Corvette pri tempe 100 plnou silou stúpi na brzdový pedál, športové kupé zastane už po 30,5 metra – samozrejme, za predpokladu, že sa nachádza na suchom asfalte s drsným povrchom. Hodnota trenia cesty totiž výrazne prispieva k výsledku a na testovacích a pretekových tratiach je zvlášť vysoká. Pri optimálnych podmienkach potom Z06 spomaľuje intenzitou 12,65 m/s2. Alebo trocha zrozumiteľnejšie – s 1,3 G. Teda 1,3-krát silnejšie ako by pôsobila zemská príťažlivosť (1 G).LAMBORGHINI URUS – Najlepšie zrýchľujúce SUV
Lamborghini Urus dokáže svoje mohutné telo vyšvihnúť za 3,2 sekundy na tempo 100 – rýchlejšie to v súčasnosti nedokáže nijaké iné SUV. Pritom pohnúť z miesta 2 246 kilogramov, sa už približuje k hrdinskému činu. Pomáha mu pri tom motor V8 biturbo s výkonom 478 kW (650 k), pohon všetkých kolies a rovnako ako pri kupé Huracán rafi novaná stratégia rozjazdu, ako aj malý súcit so zúčastnenými ozubenými kolesami.HYUNDAI I20 – Najlepšie brzdiaci ekomodel
Hyundai i20 1.0 T-GDI v rebríčku najlepšie brzdiacich malých áut obsadzuje piatu priečku, no ako jediný z hitparády jazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom, ktoré sa nevyznačujú zvlášť veľkou priľnavosťou. Napriek tomu malý Hyundai z rýchlosti 100 km/h nebrzdí oveľa horšie ako konkurenti so športovou zmesou gumy a zastaví už po 34,8 metra.MERCEDES C 200 – Najčistejšie výfukové plyny
Na určenie najčistejšieho modelu slúži kombinované hodnotenie z troch faktorov: emisia oxidu uhličitého – teda reálna spotreba paliva, oxidy dusíka a tuhé častice vo výfukových plynoch. Mnohí by v tejto súvislosti tipovali na malé auto, no najnáročnejšiu techniku čistenia výfukových plynov (v súčasnosti) možno nájsť až v drahších modeloch kompaktnej a strednej triedy. Oxidy dusíka a tuhé častice, ktoré v reálnej premávke obsahujú výfukové plyny limuzíny Mercedes C 200 sú, zjednodušene povedané – tesne nad hranicou merateľnosti. Štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,5 litra a prepĺňaním turbodúchadlom dosahuje úctyhodný výkon 135 kW (183 k), vďaka rafi novanej stratégii vstrekovania (takmer) neprodukuje oxidy dusíka a tuhé častice príkladne čistí fi ltrom.SUZUKI CELERIO – Najľahší model
Je jasné, že medzi najľahšími modelmi sú hlavne malé autá. Karoséria patrí k najťažším komponentom vozidla. Pritom je však zaujímavé, že Suzuki Celerio na prvom mieste je štvormiestne a je takmer o 80 kilogramov ľahšie ako dvojmiestny Smart Fortwo. Dokonca (nepatrne) ľahší ako Smart je aj Lotus Elise 250 na štvrtom mieste s hmotnosťou 918 kilogramov. To je zvláštnosť, lebo dnešné športové autá sú čoraz ťažšie.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.