TOP 5 vážnych dôvodov, prečo si nekúpiť SUV!
Vozidlá kategórie SUV patria k najvyhľadávanejším a najpredávanejším modelom na trhu. Ich popularita pritom stále stúpa a jednotliví výrobcovia aktívne prispôsobujú svoje portfólio požiadavkám trhu. V súčasnosti preto môžeme pozorovať vyškrtávanie málo predávaných modelov z ponuky automobiliek, čo ohrozuje najmä klasické karosárske verzie. Aj preto niektorí označujú autá kategórie SUV za chorobu alebo rakovinu automobilového priemyslu. Ľudia tieto autá… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Vyššia obstarávacia cena
Bez ohľadu na triedu vozidla, klasické karosárske verzie sú stále lacnejšie než porovnateľné SUV a to až o niekoľko tisíc eur. Ak porovnáme napríklad mestskú Kiu Rio (od 10 590 €) s oplastovaným bratom Kia Stonic (od 12 690 €) tak zistíme, že rozdiel v cene je približne 2 100 €, čo už nie je málo. Nejde pritom o zásadne odlišné vozidla. Zdieľajú totiž väčšinu technických prvkov vrátane podvozka, motorov či palubnej dosky. **Podobne sú na tom aj iné vozidlá, pri ktorých môže byť tento cenový rozdiel ešte výraznejší.** Ušetrené peniaze by ste tak mohli investovať do lepšej výbavy či do prevádzky vozidla.Vyššia spotreba
Automobily kategórie SUV majú spravidla väčšiu hmotnosť a mohutnejšiu karosériu než klasické hatchbacky, kombi alebo sedany. Je preto úplne pochopiteľné, že **rovnaký motor musí vynaložiť viac energie na uvedenie ťažkého SUV do pohybu a problém môže nastať aj pri samotnom udržiavaní rýchlosti na diaľnici, kde musí vozidlo prekonávať zvýšený odpor vzduchu.** V závislosti od motora je spotreba pri SUV vyššia od 0,5 až do 2 l/100 km. Ak sa pozrieme na hmotnostný rozdiel medzi klasickým zástupcom kompaktnej triedy (napríklad Hyundai i30) a SUV rovnakej značky (Hyundai Tucson) tak zistíme, že **Tucson je s totožnou motorizáciou a pohonom predných kolies ťažší o takmer 200 kilogramov.** Hyundai i30 1.6 CRDi M6 – 1 313 kilogramov Hyundai Tucson 1.6 CRDi M6 4×2 – 1 507 kilogramovDrahší servis
Nielen kúpa a prevádzka, ale aj servis vás môže stáť výrazne viac peňazí. Ako príklad môžeme uviesť pneumatiky. **Mnohé SUV vyžadujú špeciálne spevnené pneumatiky s vyšším hmotnostným indexom,** ktoré v porovnaní s obyčajnými gumami stoja o niekoľko desiatok eur viac. S príplatkom budete musieť počítať aj pri sezónnej výmene pneumatík, mnohé servisy si za SUV účtujú viac.Parkovanie
Logika tohto bodu je jednoduchá a spočíva v tom, že s veľkými autami sa zložitejšie parkuje. Z moderných SUV navyše nemusí byť lepší výhľad ako z nízkych áut. Môžu za to najmä štýlový vzhľad a prílišná snaha dizajnérov zlepšiť aerodynamiku vozidla posunutím predných stĺpikov viac dopredu. Nám zvyčajne prekážajú práve spomínané hrubé predné stĺpiky, malé zadné okno a neprehľadné rohy karosérie. **Širšia karoséria a veľké dvere môžu robiť problémy najmä v prípade, keď ste nútení zaparkovať vedľa ďalšieho SUV.** Vtedy máte zvyčajne problém s otváraním dverí a riskujete poškodenie laku. Z vysokého auta sú navyše horšie viditeľné objekty, ktoré sú nízko nad zemou. Mnohým majiteľom SUV sa preto neraz stalo, že zavadili napríklad o parkovaciu tyčku či malý múrik pred autom. (Viď. článok pod textom.)Jazdné vlastnosti
Automobily kategórie SUV sú spravidla ťažšie a majú vyššie položené ťažisko, čo negatívne ovplyvňuje aj jazdné vlastnosti na ceste. **Výrazné náklony v zákrutách technici kompenzujú tuhším naladením podvozka, čo však uberá z komfortu jazdy na zlom povrchu (teda na Slovensku).** Veľká karoséria má vplyv aj na odpor vzduchu pri vyšších rýchlostiach, kde môže do interiéru prenikať zvýšené množstvo aerodynamického hluku.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?