Prezuli ste už na zimné? Viete, čo spravíte s letnými pneumatikami?

Teplota vonku bude pomaly, ale isto klesať. Pre motoristov to znamená myslieť na prezutie letných pneumatík za zimné. Zákon túto povinnosť stanovuje na dátum od 15. novembra do 31. marca, keď je vozovka dlhodobo pokrytá súvislou vrstvou ľadu, snehu alebo námrazy. V hre je tiež teplota. Ak tri dni po sebe klesá pod 7°C, je čas zájsť po zimné pneumatiky.
Vydané  Text: 

Pre motoristov to však predstavuje aj úlohu nájsť miesto pre ojazdené letné pneumatiky, ktoré už doslúžili. Vedeli ste, že môžete mať o starosť menej? Na Slovensku už dlhšie platí Zákon o odpadoch, ktorý rieši spätný zber pneumatík. Ten všetkým pneuservisom i predajcom pneumatík ukladá povinnosť zadarmo prevziať od motoristov ojazdené pneumatiky. Bez ohľadu na ich značku. Radim Filák z organizácie zodpovednosti výrobcov ELTMA, uvádza: „Z nášho prieskumu vyšlo, že len necelých 50 % opýtaných tuší o existencii Zákona o odpadoch, ktorý zaväzuje výrobcov a predajcov pneumatík zabezpečiť ich bezplatný spätný zber. Traja z desiatich o ňom nevedia vôbec nič. Podľa prieskumu sú o zákone najviac informovaní muži vo veku 46 – 60 rokov.“
[Nezisková spoločnosť ELTMA](https://www.eltma.sk/), ktorá sa zaoberá plnením povinností výrobcov, a tým pádom spätným zberom ojazdených pneumatík, sa aj preto rozhodla zvýšiť informovanosť o tomto zákone. Radim Filák z OZV ELTMA dopĺňa: „V prípade, že distribútor odmietne spätný zber, odporúčame občanom obrátiť sa na Slovenskú inšpekciu životného prostredia.“ Spätný zber nie je iba praktickým riešením. Ide aj o cestu, akou dostávajú ojazdené pneumatiky druhú šancu na život. Po spracovaní v závodoch, ktoré takéto pneumatiky recyklujú, sa z nich stáva druhotná surovina. Tá má hneď niekoľko využití. Rozomletý granulát z pneumatiky nachádza využitie pri výrobe detských športovísk, protišmykových mozaikových podláh, protihlukových stien, gumových rohoží v okolí bazénov, terás, ale napríklad aj v stajniach. Z opotrebovanej pneumatiky je rovnako možné ďalej spracovať aj vyselektované textilné vlákno a oceľový kord. [www.eltma.sk](https://www.eltma.sk/)
Organizácia ELTMA pripravila aj sériu zábavných, ale zároveň edukačných videí so známym hercom a komikom Števom Martinovičom, ktorý je zároveň ambasádorom kampane. Cieľom tejto osvetovej kampane je informovať motoristov o ich práve bezplatne odovzdať ojazdené pneumatiky do pneuservisov a predajní. Tie ich musia podľa zákona prijať úplne zadarmo. “Natáčanie bolo veľmi zábavné. Väčšina záberov vznikla v Bratislave, niektoré v závode na spracovanie pneumatík v Uherskom Brode.” hovorí Števo. Séria videí je inšpirovaná rôznymi filmovými žánrami. Prvé video opisuje komplikovaný vzťah Števa Martinoviča a pneumatiky: Zvláštnu lovestory nasleduje druhé video, ktoré dýcha temnou atmosférou. Je odovzdanie pneumatiky horor? Nájdite odpoveď spoločne so Števom:









Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.