Magazín

Ako výrobcovia áut maskujú prototypy? Toto ste netušili!

Maskovanie prototypov

Každý nadšenec motorových vozidiel pozná fotografie zamaskovaných prototypov alebo modelov, ktoré sa majú dostať do výroby až po čase. V dobe smarfónov a sociálnych sietí je čoraz ťažšie testovať nové modely áut v prirodzených podmienkach, a pritom ich ukryť pred očami zvedavcov. Aby vzhľad nového auta a jeho detaily zostali až do premiéry utajené, musia dizajnéri oklamať ľudský zrak aj šošovku fotoaparátu. Veľmi často – ako aj v prípade novej Toyoty Supra – na to používajú vojenskú technológiu kamufláže.

Maskovanie prototypov

Umelé časti karosérie

Práca na kamufláži sa veľmi často začína už vo chvíli, keď je hotová silueta nového modelu z hliny. V tom okamihu sa pripravuje špeciálna ,,kombinéza” vybavená umelými časťami, ktoré zmenia tvar vozidla. ** Celok je navyše vyplnený penou a celý povrch auta pokrytý čiernym náterom, ktorý absorbuje infračervené svetlo.**

Funkčnosť novej kamufláže otestovali najskôr na prototype Supra – modeli FT-1 a neskôr na športovej Toyote GT86. V záverečnej etape vznikli matné a lesklé vinylové panely, ktoré použili na fotografické testy v rôznych svetelných podmienkach. Vysvitlo, že lesklý náter je pri prirodzenom osvetlení efektívnejší, preto výber padol na tento typ panelov.

Maskovanie prototypov

To však nestačilo. Dizajnéri sa museli uistiť, že farby auto ochránia z akejkoľvek vzdialenosti. Takto získaný účinok sa nazýva princíp mikro a makro rozsahu. Jednotlivé bunky maľby sú účinné, keď sa pozeráme zblízka, pri pohľade z diaľky vytvárajú vzor, ktorý vozidlo dokonale maskuje.

Kamufláž novej Toyoty Supra si získala množstvo fanúšikov. Ozvali sa dokonca hlasy, že nezvyčajné farby by sa mali stať jednou z možností voľby farieb pri kúpe vozidla.

Maskovanie prototypov

Nová Toyota Supra sa dostane do predaja v prvej polovici roku 2019. Podľa neoficiálnych informácií bude cena kupé začínať od 63 500 dolárov. Pod kapotou bude pracovať preplňovaný šesťvalec s výkonom až 335 koní. Ponuka bude zahŕňať aj štvorvalcový 2-litrový motor s výkonom 262 koní, tiež vybavený turbodúchadlom. Všetky jednotky budú spolupracovať s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF.