Legálne mučenie áut: Seat sa pochválil tým, ako testuje svoje prototypy

Keď pozeráme na tie čísla, z výrobných liniek Seatu musia vychádzať hotové tanky!
Vydané  Text: 

Foto: screenshot z videa od Seatu
Bez ohľadu na to, aké auto a za aké peniaze si kupujete, máte právo na kvalitný výrobok, odolné materiály a na spoľahlivú prevádzku. Samozrejme, že vždy sa vyskytne problém, ktoré je potrebné riešiť v autorizovanom servise, avšak väčšina kusov toho či iného modelu musí byť bezporuchová. Inak by sa náklady na garančné opravy a zvolávačky dostali do takých astronomických výšok, že by to nezvládla financovať ani tá najväčšia automobilka. Dosiahnuť výrobu spoľahlivých áut je možné nielen dôsledným návrhom prototypov, z ktorých potom vychádzajú všetky sériovo vyrábané kusy, ale aj testovaním odolnosti jeho súčastí. Najnovšie sa svojimi internými testovacími procedúrami pochválila značka Seat. Tá kontroluje všetko, čo by sa počas prevádzky mohlo stať predmetom poruchovosti, devastácie alebo iných spôsobov poškodenia. Každé tlačidlo musí vydržať minimálne 50-tisíc stlačení, sedadlá sa musia sklopiť a zdvihnúť aspoň 20-tisíc krát. Testuje sa odolnosť podvozka, tlmičov, vodotesnosť karosérie, pánty dverí a vôbec všetko, s čím prichádzate ako vodič a pasažier do kontaktu. Seat si verí natoľko, že štandardne ponúka 6-ročnú záruku a záruku do 150-tisíc najazdených kilometrov.



Seat vo svojej tlačovej správe k testovacím procedúram uvádza nasledovné discipíny, ktoré musí každý nový model automobilu absolvovať bez ujmy, aby sa dostal do výroby a predaja:

20-tisíc trecích pohybov na sedadle: Nasadanie a vysadanie z automobilu 20 000-krát za sebou. Tento test reprodukuje stroj, ktorý simuluje nasadenie a vysadanie vodiča a spolujazdca a s tým spojené trenie osôb o látku poťahu sedadla. Okrem toho sa operadlo sklopí 20.000-krát aby sa overila spoľahlivosť každého modelu sedadla.

5-tisíc stlačení tlačidla: Každé tlačidlo, otočný ovládač a páčka sa musia vyznačovať vysokou kvalitou a presnosťou na dotyk. Preto sa tlačidlá na displeji navigácie, rádiu a ovládacom paneli klimatizácie musia v rámci testovania stlačiť až 5 000-krát. Haptické oddelenie, ktoré študuje všetky interakcie súvisiace s dotykom, uskutočňuje tieto testy tri roky pred uvedením vozidla na trh.

Zatvorenie dverí 30 000-krát ročne: Zvuk vydávajúci dvere pri zatvorení zanecháva trvalý dojem na zákazníka kupujúceho nový automobil. Preto špeciálny robot v rámci testov zabuchne dvere 30.000-krát aby bolo zabezpečené, že dvere každého modelu sa zatvárajú s mäkkým zvukom bez drnčania, ktorý vyjadruje kvalitné utesnenie dverí.

3000 km po štrku: Počas fázy vývoja státisíce úlomkov kameňov dopadajú na spodnú časť karosérie, nápravy, blatníky alebo nárazníky. Cieľom je zistiť, ako tieto diely odolávajú jazde dlhej 3000 kilometrov na nespevnenom povrchu.

2500 litrov monzúnového dažďa: Iný test, ktorým prechádza každý deň vyše 2200 automobilov schádzajúcich z výrobnej linky, je odolávanie 2500 litrom vody prudko nastriekanej na vozidlo počas 10 minút. Keď vozidlo úspešne absolvuje tento test, znamená to, že je dokonale vodotesné.

Kolesá, ktoré tridsaťkrát obídu zemeguľu: Približne päťdesiat inžinierov testuje prototypy, pričom najazdia vyše 1,2 milióna kilometrov ročne v extrémnom teréne, čo zodpovedá 30 objazdom Zeme na rovníku. Všetky kolesá musia odolávať rovnako mrazivým podmienkam na cestách Ruska ako teplotám 50 stupňov Celzia v marockej púšti.

2 milióny kilometrov testov na cestách: Zmyslom tohto testu je preskúšať správnu funkciu brzdovej sústavy a overiť, že podvozok nespôsobuje nijaký hluk. Je to finálny test predtým ako sa vozidlá dodajú predajcom. Vodiči, ktorí robia záverečnú skúšobnú jazdu nového vozidla každoročne najazdia celkovo 2 milióny kilometrov na testovacej trati so stúpaniami a klesaniami, ako aj so šiestimi rozličnými druhmi povrchu, vrátane kamennej dlažby.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.