Magazín

ZDRAVIE: Poznáte správnu polohu za volantom? Takto NIKDY neseďte!

Na bolesť chrbtice vplýva aj obezita a ochabnuté svalstvo, čo sú opäť stavy mnohých vodičov podceňujúcich telesný pohyb. Za volantom určite nie je vhodné „polihovanie“, čiže „sedenie“ s veľkým uhlom sklopenia operadla a natiahnutými rukami. Zlé je aj nezmyselné opieranie sa lakťom o stredový tunel spolu s „vyosením“ tela a šoférovanie jednou rukou. Obe tieto pozície sú jazdne nebezpečné a enormne namáhajú chrbticu (druhá poloha aj krk). Ani prílišné lepenie sa na volant nie je zdraviu prospešné – namáhajú sa kolenné kĺby.

Takže správna poloha. Keď si sadnete, musíte byť čo najviac vzadu, ale tak, aby ruky voľne dosiahli na volant plnou dlaňou. Ruky sa nesmú prepínať, ale nie je dobré ani prílišné prehnutie v lakťoch. Stehná sú celé na sedadle a pri stlačení spojkového pedála je ľavé koleno len mierne zohnuté. Chrbát musí byť celý opretý o operadlo. Hlava sa opiera o opierku a nesmie byť v záklone. Ak sa predsa len dostaví bolesť chrbta, dobré je si „naordinovať“ pravidelný pohyb (nie nárazový alebo krátkodobý). Dôležité je, aby sa rovnomerne precvičovalo čo najviac svalov - ideálny je beh na lyžiach a plávanie. Aj posilňovanie brušného svalstva.

PRÍZNAKY: Bolesti v nohách, strnulosť krčnej chrbtice, preťaženosť očí, bolesť v bedrovej oblasti. Okrem ortopedických ťažkostí nie je nezvyčajná ani bolesť hlavy. Zo zlej polohy krčnej chrbtice a napätia svalov tlak vystreľuje do hlavy (môže vzniknúť aj migréna).

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!