Hlina pokrytá fóliami a lakom: 8 krokov výroby konceptu nového auta
Poľské zastúpenie automobilky Škoda zverejnilo proces vytvárania automobilového konceptu Vision E. Celý proces prebieha v 8 krokoch a hodnota jedného konceptu, ktorý sa odprezentuje na autosalóne, pritom neraz dosahuje aj milión eur.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
#1 Náčrt ceruzkou
Na začiatku každého kreatívneho procesu návrhári premýšľajú o základných hodnotách, ktoré chcú do projektu a zahrnúť a zdôrazniť. Najprv sú to len jednoduché nákresy nakreslené ceruzkami, používajú sa papierové tabule a značky, ktoré zvýrazňujú niektoré kontúry. Náčrty sa potom prenášajú na monitory počítačov, dokončené práce putujú na pracovný stôl hlavného stylistu.#2 3D model v počítači
Skice sú výlučne 2D, ale po prevedení do počítača sa z nich postupne vyrába 3D model so všetkými detailmi. Pri výrobe tohto virtuálneho modelu spolupracujú dizajnéri aj inžinieri, sleduje sa pritom všetko: ergonómia, estetika, predpokladaná funkčnosť. Každá časť konceptu musí byť navrhnutá do najmenších detailov, pretože model bude neskôr predstavovať vzor pre vyhotovenie auta v mierke 1:1.#3 Model z hliny
Toto je zdanlivo najpôsobivejšia časť výroby automobilového konceptu. Počítačový model sa presunie do reality v podobe hlinenej sochy. Pýtate sa, prečo sa nepoužíva 3D tlač? Možno, že sa raz bude, pri koncepte elektromobilu Vision E však Škoda využila tento „tradičný hlinený proces“ a 3D tlač ponechala až na vyhotovenie interiéru. Hlina je jeden z najtradičnejších fáz automobilového dizajnu je takýto model je podľa Škody neoceniteľnou pomôckou, ktorá veľmi realisticky odráža vzhľad budúceho auta.Hlina je prekvapivo ťažká – koncept Vision E váži asi 2,5 tony. Keď sa doladia drobnosti a hlinený model karosérie je vo finále, povrch sa pokryje fóliami. Tie vraj zlepšujú tvar a pridávajú to, čo sa páči všetkým dokola: lesk. Nakoniec je model pokrytý lakom, aby koncept vyzeral ako vyrobený zo štandardných materiálov.
#4 Detaily exteriéru
Keď projekt naberie fyzickú podobu, jeho tvorcovia analyzujú, ako sa v rôznych svetelných podmienkach správajú rôzne tvary a detaily. Najmä pre vývoj sériových automobilov je veľmi dôležité sledovať a hodnotiť model za denného svetla. „Našou ambíciou je vytvoriť projekty, ktoré nielen urobia skvelý prvý dojem, ale sú dlhotrvajúce a nadčasové,“ hovorí Dalibor Pantůček, stylista značky Škoda.#5 Interiér
Návrh interiéru je vytvorený taktiež v mierke 1:1. Je to jediný spôsob, ako ho skontrolovať z hľadiska estetiky i ergonómie. Interiér je vytvorený podobným spôsobom ako karoséria, ale v tomto prípade zohráva dôležitú úlohu aj 3D tlač. Hlina je navyše pokrytá materiálmi napodobňujúcimi rôzne povrchy, ktoré by sa mohli vyskytnúť vo finálnom vozidle.#6 Osvetlenie
Svetlá a prvky zo skla sú podľa Škody automobilové šperky. Stylisti sa im venujú v samostatnom kroku a pripravujú ich tak, aby boli aj v koncepte plne funkčné. V porovnaní s predchádzajúcimi štúdiami vyniká Vision E svetlami pozdĺž celej kapoty a osvetleným prvkom pod okrajom kapoty. „Konštrukcia svetiel zlepšuje charakter tohto modelu, pričom oznamuje budúcnosť našej značky. Sklo a svetlo vytvárajú pôsobivú kombináciu umenia a technológie,“ hovorí Petr Nevřela.#7 Farby, materiály a virtuálna realita
Každý človek v oddelení farieb a materiálov zodpovedá za svoju špecializáciu: kožené čalúnenie, textil, interiérové farby, laky na karosériu, dekoračné prvky. Materiály sa potom umiestnia vedľa seba do počítačových vizualizácií. „Vizualizácie sú rozhodujúce. Vďaka virtuálnej realite môžeme sedieť v kabíne a vidieť, ako jednotlivé farby a materiály spolupracujú,“ hovorí Andrea Jensen, vedúca oddelenia.#8 Schválenie projektu
Vision E je pre Škodovku prelomový produkt nielen preto, že počíta s plne elektrickým pohonom. Dizajnéri a konštruktéri podľa koordinátora projektu Daniela Edra začínali s čistým listom papiera. Podľa jeho slov nemali definované ani to, ako sa majú otvárať dvere alebo veko batožinového priestoru. Pred schválením projektu je potrebné vyhotoviť k nemu kompletnú dokumentáciu, ktorá sa poskytne rade zodpovednej za schválenie projektu. A ak koncept korešponduje s marketingovou stratégiou značky, môže sa pustiť do sveta prostredníctvom virtuálnych teasingov, videí, „nechcene“ uniknutých fotografií a napokon prostredníctvom premiéry na autosalóne.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.