Detroit 2009: Nové hybridy od Toyoty a Lexusu

Japonský koncern Toyota patrí medzi veľkých propagátorov hybridného pohonu. Preto neprekvapí, že najdôležitejšie novinky dostali práve túto technológiu.
Vydané Text: 
Tretia generácia modelu **Toyota Prius** zaujme predovšetkým agresívnejším dizajnom, no poteší aj väčší vnútorný priestor. Rozmerovo sa auto výraznejšie nezmenilo, prírastok sa podarilo dosiahnuť predovšetkým pretvarovaním niektorých dielov. Pod kapotou pracuje agregát 1.8 skombinovaný s elektromotorom. Systém je o čosi úspornejší, pretože konštruktérom sa podarilo auto odľahčíť. Prepracovaný podvozok ponúka lepší handling a stabilitu. Posunom vpred je tiež dizajn interiéru, ktorý pôsobí hodnotnejším dojmom. Presné parametre európskej verzie oznámi Toyota v Ženeve. Úplnou novinkou je model strednej triedy **Lexus HS 250h**. Automobilka ho radí medzi modelové rady IS a ES (predáva sa len v USA), ktoré neponúkajú hybridnú alternatívu. Novinka je postavená na podvozku s rázvorom 2,7 metra a má poháňané predné kolesá. Pod kapotou sa nachádza štvorvalec 2.4, ktorý pracuje v efektívnejšom Atkinsonovom cykle. (Atkinsonov cyklus pracuje s dlhším otvorením nasávacích ventilov a tým aj menším kompresným pomerom. Pri výbuchu sa tak dosiahne vyššia teplota a aj efektívnejšie spaľovanie paliva. V porovnaní s klasickým Ottovým cyklom je však takýto motor citeľne slabší.) S autom mu pomáha elektromotor, celkový výkon systému je 138 kW (187 k). K ekológii prevádzky prispieva tiež do detailu prepracovaná karoséria s koeficientom aerodynamického odporu 0,27 a krytý podvozok. Systém recyklácie tepla z výfuku pomáha rýchlejšie zahriať motor na prevádzkovú teplotu. Čelné sklo pohlcuje infračervené žiarenie čím klesajú nároky na využívanie klimatizácie. Približne 30 % interiéru tvoria karbónovo neutrálne bio-plasty. Tie však spoločnosť ocení až keď vozidlo poputuje do šrotu. Interiér je poňatý pomerne luxusne, v sériovej výbave sú kožené sedadlá, panoramatická strecha a multimediálny balík s rozhraniami USB, iPod a Bluetooth, hlasovým ovládaním a satelitným rádioprijímačom. Množstvo funkcií sa dá ovládať priamo z volantu. Za príplatok je k dispozícii aj navigačný systém s harddiskom a prídavným výsuvným displejom, ktorý sa ovláda cez nové špeciálne rozhranie Remote Touch. K dispozícii je tiež projekcia údajov na čelné sklo. V štandardnej výbave je 10 airbagov, za príplatok je v ponuke aj proaktívny systém proti neželanému opusteniu jazdného pruhu, predkolízny systém a aktívny adaptívny tempomat. Novinkou je širokouhlá kamera v prednej časti, ktorá pomáha vodičovi pri manévrovaní. S dovozom modelu HS 250h do Európy sa zatiaľ nepočíta.







ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.