Jaguar XE chce predefinovať pojem športový sedan

Nový sedan z Coventry hodlá naháňať konkurentov ako hladná šelma ktorú nosí v znaku. A najväčšiu radosť z toho má mať vodič za volantom.
Vydané  Text: 
Jaguar finišuje s prípravou nového typu XE, s ktorým vstúpi do strednej triedy a rozšíri tak svoje portfólio smerom nadol. Pre firmu nie je tento segment úplne neznámy, no prvý pokus X-Type, uvedený ešte v područí koncernu Ford, očakávania nenaplnil, najskôr preto, že išlo v podstate o prezlečené Mondeo. Teraz však majú Angličania vyššie ciele a vôbec sa netaja, že ich ambíciou je rozruch v Mníchove. Plánom je podriadená celá konštrukcia už od prvého návrhu. XE bude vôbec prvý automobil tejto triedy, ktorého nosný skelet tvoria z viac než 75% hliníkové zliatiny. Riešenie čerpá zo skúseností získaných pri väčších typoch XJ, XK a F-Type, no materiálom je úplne nová, špeciálne vyvinutá zliatina RC5754, pričom jednotlivé komponenty sú, podobne ako v leteckom priemysle, spájané najmä lepením a nitovaním. Výsledkom je tuhá, pevná a zároveň ľahká karoséria, čo priaznivo vplýva na jazdné vlastnosti, dynamiku aj spotrebu paliva.
 ![JyRtc5qjm8E](http://img.youtube.com/vi/JyRtc5qjm8E/0.jpg)Pri návrhu podvozku bolo hlavným cieľom dosiahnuť vynikajúcu ovládateľnosť bez citeľnej ujmy na komforte, tak ako je pre značku Jaguar typické. Predné kolesá sú zavesené na lichobežníkových ramenách v podobnom štýle ako využíva F-Type, zadné kolesá nesie nekonvenčne koncipované viacprvkové zavesenie. XE dostane ako prvý typ značky elektrický posilňovač riadenia so špeciálnymi algoritmami zaručujúcimi vodičovi potrebný kontakt s cestou a spätnú väzbu, aj integráciu niektorých asistenčných systémov. Významnou pomocou mu bude i protipreklzový systém All Surface Progress Control, vyvinutý aj na základe skúseností sesterskej firmy Land Rover, zaručujúci za daných podmienok čo najlepšiu trakciu poháňaných zadných kolies.
 ![s1Y6r2tPqQY](http://img.youtube.com/vi/s1Y6r2tPqQY/0.jpg)XE bude prvý Jaguar poháňaný úplne novými zážihovými aj vznetovými motormi radu Ingenium, najúspornejší model bude mať spotrebu menej než 4 l/100 km. Okrem nich je zatiaľ potvrdený i mechanickým kompresorom preplňovaný V6 objemu 3,0 litra, ktorý už dnes využíva aj F-Type S, kde je naladený na výkon 250 kW (340 k). resp. 279 kW (380 k). Novinka bude vybavená úplne novým multimediálnym systémom InControl. Jeho základom je 8 palcová dotyková obrazovka, s možnosťou ovládania tiež hlasom a tlačidlami na volante. Hlavnými časťami sú systém Remote, dovoľujúci diaľkové ovládanie vybraných funkcií auta, napríklad klimatizácie, pomocou smartfónu a systém Apps, umožňujúci prístup k aplikáciám v telefóne prostredníctvom ovládačov v aute. Ako vôbec prvý automobil dostane XE tiež laserový head-up display premietajúci dôležité údaje do zorného poľa vodiča.
 ![5vmqx8dMlmQ](http://img.youtube.com/vi/5vmqx8dMlmQ/0.jpg)Jaguar chce typom XE predefinovať pojem športový sedan. Čas do jeho premiéry vypĺňa kampaň s prívlastkom FEEL XE, v ktorej sa automobilka odvoláva na britskú kreativitu a inovatívny prístup. Podieľa sa na nej speváčka Emeli Sandé, herec Idris Elba a módna návrhárka Stella McCartney.![yC0T9Hga0yI](http://img.youtube.com/vi/yC0T9Hga0yI/0.jpg) XE sa predstaví 8. septembra v centre Londýna, na sérii akcií a eventov.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.