Abarth: Storočnica škorpióna

Pred sto rokmi sa narodil legendárny tuner Fiatov Karl Abarth. No toto meno rezonuje aj 30 rokov po smrti jeho nositeľa.
Vydané  Text: 
Žiadny iný tuner pod Alpami nedokázal tak zrýchliť Fiat ako Rakúšan Karl Abarth, ktorý sa narodil 15. novembra 1908 vo Viedni. O 40 rokov neskôr sa presťahoval do Talianska, kde ako Carlo Abarth vyrábal športové autá so znamením škorpióna. Jeho vášňou bol od začiatku klasický tuning: už prvému Fiatu 500 v roku 1958 prirobil sedemmíľové čižmy. V dielni zvýšil jeho výkon z 13 na 26 koní a z rýchlosti 85 km/h ho suverénne preniesol cez stovku. Upravená päťstovka to vytiahla na 118 km/h a ďalšie modely, napríklad, Fiat 850 sa dostal až na 200 km/h. Abarth, ktorý v mladosti sám pretekal, zarobil veľa peňazí na svojich tuningových kitoch, predovšetkým na karburátoroch a výfukoch. Dokázal ich umiestniť v stovkách pretekárskych vozidiel, ktoré mu počas desiatich majstrovstiev sveta, viac ako 10 000 víťazstvami a vyše stovkou medzinárodných rýchlostných rekordov vyniesli viac ocenení, než získali značky Ferrari alebo Lamborghini. Vďaka týmto úspechom si Abarth mohol dovoliť investovať do vývoja vlastných áut. Kým ho postupný úpadok jeho obľúbeného Fiatu 600 a čoraz silnejšia konkurencia dostali na kolená, dokázal predať viac ako 2 600 vlastných áut, rozčlenených na 200 typov. Abarth musel svoju firmu a práva na meno Fiat predať v roku 1971. Odišiel do Viedne, kde 24. októbra 1979 zomrel. Pokračovateľom tradície škorpióna sa stal jeho učeník Leo Aumüller, ktorý vlastní jednu z troch najrozsiahlejších a najkvalitnejších zbierok na svete. Aj Fiat ho neraz prosí o pomoc, keď na výstavy alebo iné podujatia potrebuje auto značky Abarth. Hoci Fiat začiatkom 70. rokoch zatvoril brány divízie športových áut, no meno prežilo. Fiat na minuloročnom ženevskom autosalóne oživil Abarth a rozšíril tak doterajšie portfólio značiek Fiat, Alfa Romeo a Lancia. No to, či novinky so znakom škorpióna dokážu nadviazať na slávu predchodcov, ukáže budúcnosť. Zdroj: Die Welt, Fiat Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.