Autá Slovákov budú jazdiť inak a zdražejú, EÚ pretlačila nové asistenčné systémy

Brusel presadil nové asistenčné systémy, v autách nám ich pribúda čoraz viac. Motoristi za tým hneď vidia riziko vyššej ceny nových vozidiel.
nové asistenčné systémy

Pripravte sa na ďalšie zmeny. Už od 7. júla 2026 prídu povinne nové asistenčné systémy do áut. Európska únia opäť sprísňuje bezpečnostné pravidlá pre nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá (ide o kategórie M1, N1). Od polovice roku 2026 bude pri prvej registrácii nového auta povinné vybavenie ďalšími asistenčnými systémami, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť vodičov aj chodcov.

Jednu z hlavných noviniek predstavuje systém automatického núdzového brzdenia (v angličtine advanced emergency braking system) so zameraním na ochranu chodcov a cyklistov. Tento systém dokáže rozpoznať nebezpečnú situáciu a v prípade potreby sám aktivovať brzdy, aby sa zrážke predišlo alebo sa aspoň zmiernili jej následky.

systém v autách

Nové asistenčné systémy a vplyv na bezpečnosť

Novinkou je aj systém upozornenia na pokles pozornosti vodiča (advanced driver distraction warning). Monitoruje správanie vodiča a upozorní ho, keď sa jeho koncentrácia znižuje. Podľa očakávaní Bruselu sa má takýmto spôsobom zlepšiť bilancia bezpečnosti cestnej premávky.

Nové asistenčné systémy a zmeny sa vzťahujú aj na konštrukciu vozidiel. Povinný bude rozšírený ochranný priestor pri náraze do hlavy, v angličtine označovaný ako „enlarged head impact zone“. Povedané jednoduchými slovami, každý nový automobil musí byť navrhnutý tak, aby pri zrážke chránil chodcov ešte efektívnejšie.

Medzi novinky patrí taktiež rozšírená povinnosť núdzového systému udržiavania jazdného pruhu (emergency lane keeping system). Kým doteraz sa tento systém vyžadoval hlavne pri vozidlách s elektrickým posilňovačom riadenia, od 2026 sa bude povinne inštalovať aj pri novo prihlásených autách s hydraulickým posilňovačom.

EÚ si želá, aby boli autá čo najviac vybavené bezpečnostnými technológiami. Ciele sú jasné. Brusel chce znížiť počet nehôd, zamedziť zraneniam chodcov a cyklistov a podporiť zodpovednú jazdu.

Drahšie autá? Zaznievajú rôzne argumenty

Nové asistenčné systémy majú skutočne potenciál podporiť bezpečnosť na cestách, no odborníci už dlhšie upozorňujú, že ich zavedenie môže ovplyvniť cenu áut. Niektoré odhady naznačujú, že výrobcovia zvýšené náklady premietajú do predajnej ceny. To znamená, že najmä základné modely zdražujú pod vplyvom novej techniky, ktorá v nich musí byť povinne namontovaná.

Na druhej strane, zaznieva aj názor, že moderné technológie časom aj tak zlacňejú a povinné vybavenie v konečnom dôsledku výrazne nezdvihne cenu vozidla. Nové asistenčné systémy na povinnej báze tak následne pomáhajú aj tým vodičom, ktorí by si za ne bežne dobrovoľne nechceli priplatiť.

Zároveň môžu vyspelé bezpečnostné vylepšenia priniesť úspory v podobe nižšieho rizika nehôd. Menej nehôd znamená pre motoristov napríklad aj nižšie poistné. Na nové asistenčné systémy môžete mať rôzny názor, no rozhodne treba zohľadniť aj argumenty, ktoré hovoria v ich prospech. Aj zvýšenú cenu áut totiž dokáže minimálne sčasti kompenzovať vyššia miera ochrany vodičov a ich spolucestujúcich na cestách.

Zdroj: ADAC