Nová automobilka bude vyrábať autá v Rakúsku, linky bude zdieľať s Mercedesom triedy G. Čínski giganti našli dieru v európskych clách
Na územie Európy vstupuje nová automobilka. Pod tlakom rastúceho segmentu elektrických vozidiel a protekcionistických opatrení zo strany Európskej únie sa západní giganti pragmaticky „vzdávajú“ čínskej ofenzíve. Po skupine Stellantis, ktorá už oznámila partnerstvo s inou čínskou značkou, sa do strategického zväzku s výrobcom z Ázie púšťa aj ďalší kľúčový hráč, ktorým je subdodávateľská spoločnosť Magna. Cieľ je umiestniť výrobu priamo na územie EÚ a efektívne tak obísť hroziace clá na dovoz.
Značka Guangzhou Automobile Group (GAC), ktorá patrí medzi silných hráčov na čínskom trhu, nasleduje príklad iných ázijských konkurentov ako sú Chery, BYD či Leapmotor a potvrdzuje svoju ambíciu expandovať v Európe. Kľúčový krok v tejto expanzii predstavuje dohoda so spoločnosťou Magna. Konkrétne ide o kontrakt na montáž plne elektrického modelu Aion V v jej etablovanom závode v rakúskom Grazi, čím na trhu EÚ vzniká de facto nová automobilka. Pre Európu ide o značku, ktorá tu doteraz nepôsobila, hoci v Číne predstavuje renomovaného giganta. Táto zdanlivo jednoduchá logistická stratégia je v skutočnosti sofistikovaným riešením, ako sa vyhnúť prekážkam, ktoré Európska únia cielene buduje voči elektrickým vozidlám, ktoré sú kompletne vyrobené v Číne, a ktorému hrozí značné dovozné clo.
Na trhu vzniká de facto nová automobilka
Magna, globálny hráč v automobilovom dodávateľskom reťazci, zaujíma na trhu špecifické a mimoriadne dôležité miesto. Nevlastní síce vlastnú spotrebiteľskú značku automobilov, no namiesto toho funguje ako vysoko kvalifikovaný zmluvný výrobca pre tretie strany. Flexibilita jej rakúskej továrne v Grazi je legendárna, na spoločných linkách je totiž schopná paralelne produkovať vozidlá s rôznymi typmi pohonu, od tradičných spaľovacích motorov cez hybridy až po čisto elektrické modely.
Portfólio jej doterajšej produkcie je skutočne pestré a zahŕňa modely od MINI cez športové BMW Z4 (a príbuznú Toyotu Supra) či Peugeot RCZ, až po luxusný elektrický Jaguar I-Pace. Historicky najikonickejším a najdlhšie prebiehajúcim projektom, ktorý sa montuje v Grazi s nepretržitou tradíciou, je pritom legendárny Mercedes Triedy G, s ktorým bude teraz nová automobilka GAC zdieľať výrobné priestory. Zmluva s GAC teda podčiarkuje pozíciu Magny ako spoľahlivého partnera pre vstup na náročný európsky trh.
Oznámenie GAC sa výslovne týka montáže vozidiel v Európe, čo je deklarované ako strategický a kľúčový krok v ich pláne na lokalizáciu produkcie naprieč celým regiónom. Wei Haigang, prezident spoločnosti GAC, zdôraznil, že Európa predstavuje kľúčový trh pre globálny rozvoj spoločnosti GAC. Partnerstvo so spoločnosťou Magna nám umožňuje ponúkať európskym zákazníkom lokálne montované elektrické vozidlá, ktoré reflektujú naše korporátne hodnoty v oblasti inteligentných technológií, udržateľnosti a remeselného spracovania. Toto vyhlásenie je jasným signálom snahy o legitimizáciu ich prítomnosti na európskom trhu.
Regulačné prekážky
Stratégia lokalizácie prichádza v čase, keď Európska únia zintenzívnila svoje snahy o ochranu domáceho priemyslu. EÚ zaviedla dočasné clá dosahujúce až 37,6 % na elektromobily vyrobené v Číne. Dôvodom sú obavy z potenciálnej záplavy týchto vozidiel, ktoré sú vnímané ako nespravodlivo dotované čínskou vládou, čo predstavuje hrozbu pre konkurencieschopnosť európskych výrobcov.
Avšak, ako to už pri byrokratických predpisoch býva, vzniká tu zaujímavá technická prekážka, ktorá vnáša do plánov čínskych výrobcov mierne napätie. Európska komisia, konkrétne prostredníctvom svojho podpredsedu pre priemysel, už stihla naznačiť, že montáž automobilov v Európe zo súprav (takzvaných knock-down kits) vyrobených v Číne by sa nemusela automaticky považovať za vozidlo s plným označením „Vyrobené v Európe“. V dôsledku toho by sa takýto model nemusel automaticky vyhnúť clám. EÚ si nenechá tak ľahko obísť protekcionistické opatrenia jednoduchým prenesením záverečnej montáže. Zostáva otázkou, aké prísne budú finálne pravidlá pôvodu tovaru.
Nech už regulácie prinesú čokoľvek, model Aion V, ktorý už získal päťhviezdičkové hodnotenie od Euro NCAP, je pripravený na expanziu. Momentálne je už dostupný na trhoch ako Fínsko, Poľsko a Portugalsko. Vďaka lokálnej montáži v Rakúsku plánuje GAC svoju expanziu výrazne urýchliť a pokryť ďalšie náročné európske trhy. Automobilový priemysel skrátka zažíva éru, kde sa ekonomické prežitie meria rýchlosťou adaptácie na zložité regulácie.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!


















