Mazda 2: Proti prúdu

Mazda prináša do segmentu malých automobilov nový prístup. Kým ostatní výrobcovia sa chvália stále väčšími autami, malý Japonec oproti predchádzajúcej generácii schudol. Prvé jazdné dojmy sme získali v okolí talianskej Sieny.
Vydané  Text: 

Prvá generácia malej Mazdy patrila svojim vnútorným priestorom a kvalitami pohonného ústrojenstva k najzaujímavejším autám na trhu, no veľkú obľúbenosť si nezískala. Nástupca sa to určite pokúsi zmeniť, preto stavil na atraktívny dizajn. Podobne ako aj iné ázijské automobilky, aj v Mazde sa snažili postaviť auto pre Európu, no s japonským charakterom. Dizajn exteriéru získal atraktívne dynamické línie, ktoré dodávajú autu športový švih. Je trochu na škodu, že interiér je svojím farebným riešením trochu konzervatívny. Auto je jednoznačne menšie ako predchodca, výrobca zdôrazňuje hlavne hmotnosť nižšiu podľa modelu až o 100 kg. Napriek tomu je tuhosť karosérie vďaka vysokopevnostnej oceli vyššia. Na druhej strane jej konštruktéri spotrebovali menej, pretože auto je celkovo kratšie a nižšie. Podvozok je úplne nový, výrobca dokonca nikde neuvádza spojenie s tradičným súrodencom Ford Fiesta či jeho nástupcom. Technicky však výraznejšie neprekvapí. Konštruktéri vsadili na osvedčené nezávislé zavesenie typu McPherson vpredu a pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou vzadu. Riadenie je sériovo vyzbrojené účinným elektrickým posilňovačom s premenlivým účinkom. Medzi krajnými polohami volantu má riadenie len 2,7 otáčky. V praxi by to malo znamenať priemer otáčania 9,8 metra, no na testovacích trasách sme si to nemohli úplne overiť. Brzdy sú štandardne vybavené ABS, EBD a EBA, predné kotúče sú ventilované, vzadu pracujú bubnové brzdy. Elektronický stabilizačný systém DSC a kontrola trakcie TCS sú k dispozícii pri silnejších motoroch sériovo, pri slabších sa však nedajú ani dokúpiť. K dispozícii budú celkovo tri motory v piatich výkonových verziách. Benzínové majú objem 1,3 a 1,5 litra, pričom menší sa dodáva v dvoch výkonových variantoch. Na našom trhu budú k dispozícii obe, čiže 55 kW (75 k) aj 63 kW (86 k), motor 1.5 je momentálne najsilnejšou motorizáciou s výkonom 76 kW (103 k). Oba agregáty pracujú so sekvenčným časovaním nasávacích ventilov a optimalizované bolo aj časovanie výfukových ventilov. Väčší z nich pridáva aj variabilný systém nasávania. Neskôr, pravdepodobne až budúcom roku, pribudne do ponuky aj nový turbodiesel s objemom 1,4 litra a technológiou common-rail. Ten bude mať dva výkonové stupne: 50 kW (68 k) a 66 kW (90 k). Hovorilo sa aj o brutálnej verzii MPS s dvojlitrom, no tú výrobca zatiaľ nepotvrdil. Zníženie hmotnosti sa viac ako pozitívne prejavilo na spotrebe a emisiách motorov. Priemerná spotreba oboch benzínových jednotiek je pod 6 litrov na 100 km. Veľmi priaznivé sú aj hodnoty emisií CO2. Svoju zásluhu má na tom aj optimalizovaná a presná päťstupňová prevodovka, všetky jej stupne boli oproti predchodcovi predĺžené. Mazda 2 sa tak dostala medzi najekologickejšie autá svojej triedy. Výbava ponúka množstvo bezpečnostných aj komfortných prvkov, no v základnom modeli budete musieť väčšinu z nich oželieť. Mazda 2 môže mať až šesť airbagov, no len dva sú sériové. Podobne chýba aj autorádio, elektrické sťahovanie okien či klimatizácia. Všetky tieto veci si treba kúpiť vo vyššej výbave. Interiér je ale relatívne priestranný a útulný. Batožinový priestor má základný objem 250 litrov. Jeho využiteľnosť môžu zlepšiť príplatkové priehradky v podlahe a v zadnom plató. K dispozícii sme mali najsilnejší motor 1.5, ktorý dáva autíčku veľmi zaujímavú dynamiku. Najlepšie sa cíti v stredných otáčkach. Podvozok je športový, nerovnosti dáva pocítiť o čosi výraznejšie. Veľmi príjemne sa tvári aj riadenie, pre nežnejšiu polovičku ľudstva bude možno trochu prituhé. Technické údajeTyp motora **1.3 MZR****1.3 MZR****1.5 MZR**Motor/počet valcov R4R4R4Zdvihový objemcm3134913491498Max. výkonkW/k pri ot/min55/75 pri 600063/86 pri 600076/103 pri 6000Max. krútiaci momentNm pri ot/min121 pri 3500122 pri 3500137 pri 4000Dĺžka x šírka x výškamm3900 x 1695 x 1475Rázvormm2490Batožinový priestorl250/787Zrýchlenie 0-100 km/hs14,012,910,4Maximálna rýchlosťkm/h168172188Kombinovaná spotrebal/100 km5,45,45,9








Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.