Lane departure warning system: Vodičovo tretie oko

Mať k dispozícii ďalšie oko, ktoré by bolo neustále pozorné, sledovalo by situáciu na ceste a nikdy sa neunavilo, je zrejme snom každého človeka za volantom. Technológia varovania pred vybočením z jazdného pruhu tento sen posúva bližšie k realite.
Vydané  Text: 

Podľa prieskumov sa až 80% dopravných nehôd v Spojených štátoch a Európe pripisuje krátkodobej nepozornosti vodiča. Zmeniť túto situáciu chcú aj moderné technológie v automobiloch, ktoré sa starajú o aktívnu bezpečnosť a znižujú tak riziko nehôd, spôsobených nevypočítateľným ľudským faktorom. Systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu (Lane Departure Warning – LDW) využíva elektronické snímacie prvky a softvér, ktorý vyhodnocuje aktuálnu pozíciu vozidla na ceste a dokáže varovať vodiča pred nechceným vybočením z jazdného pruhu. Upozornenia pritom môžu byť rôzne – niektoré automobily zatrasú volantom, iné rozvibrujú sedadlo vodiča alebo používajú akustický signál. V modeloch značky Lexus dokonca dokáže systém nechcené vybočenie korigovať tak, že automaticky zasiahne do riadenia. V septembri 2007 podrobil tieto systémy podrobnému testovaniu nemecký automobilový klub ADAC. Najlepšie z testu vyšli vozidlá BMW, tesne nasledované Citroënom. Práve tieto dva systémy sú mierne odlišné, a preto sa na ne pozrime trocha bližšie. **Európska premiéra systému varovania pred vybočením z jazdného pruhu patrí Citroënu**, ktorý túto technológiu ponúkol už v roku 2004 v modeloch C4 a C5. Vo svojich vozidlách ju označuje francúzskou skratkou AFIL. Tento systém je založený na šiestich infračervených senzoroch umiestnených pod predným nárazníkom, ktoré sledujú stav vozovky pod prednou nápravou. Ak dôjde k vybočeniu z jazdného pruhu a vodič predtým nedá smerové znamenie, systém pošle varovanie formou vibrácií do sedadla. Pri vybočení doľava vibruje ľavá časť, vybočenie doprava rozvibruje pravú časť sedadla v oblasti, kde sa nachádza sedací sval. Systém dokáže pomerne presne rozlišovať čiary rôznej farby a ignorovať prípadné praskliny či iné prvky na vozovke, ktoré nesúvisia s dopravným značením. Keďže pracuje na infračervenom princípe, sníma vlastne teplotu povrchu vozovky, ktorá je kvôli rôznej farebnosti rozdielna. Mierne nedostatky má systém pri mokrej vozovke, pochopiteľne si neporadí so snehom. V testovanom modeli C5 však bola jeho presnosť až na počudovanie dobrá. Aj pri príšernom stave bratislavských ciest a veľmi nevľúdnom počasí dochádzalo len k zriedkavým chybičkám. Za nevýhodu tohto systému možno považovať to, že reaguje v okamihu, keď sa už kolesá vozidla nachádzajú takmer na čiare, čo môže byť niekedy neskoro. Aj vibrácie v sedadle sú signálom, na ktorý si musí vodič istý čas zvykať, avšak pri hrboľatej ceste sú jasnejšie a výraznejšie než vibrácie volantu u konkurencie. Kamera, zabudovaná v spätnom zrkadle je hlavným článkom systému v modeloch BMW radu 5. Podobne ako pri Citroëne je aj za touto technológiou holandská firma Mobileye, zaoberajúca sa inteligentnými dopravnými systémami. Čiernobiela kamera sníma povrch vozovky do vzdialenosti asi 80 metrov a umožňuje tak vydať varovanie už vtedy, keď sa vodič ešte len blíži ku kraju jazdného pruhu. Samotné varovanie prebieha vibrovaním volantu. Podľa Petra Gavoru zo slovenského BMW zvolili túto formu výstrahy práve preto, lebo prieskumy ukázali, že na takúto výstrahu reaguje vodič najrýchlejšie. Kamera posiela signál do procesora, kde sa softvér stará o analýzu obrazu. Dokáže okrem dopravného značenia rozoznať aj štruktúru vozovky, poslúži teda i vtedy, ak sa okraj cesty končí štrkom či trávou a dopravné značenie chýba. Systém nereaguje celkom presne v okamihu, keď je povrch vozovky mokrý, je tma a auto má zapnuté svetlá. Naopak, treba vyzdvihnúť vibrácie volantu, ktoré veľmi verne imitujú hrboľatý povrch známych „roletiek“ a reakcia vodiča je takmer okamžitá. **Z histórie** Prvé automobily s technológiou LDW sa objavili v Európe už v roku 2000. Ťahače Mercedes Actros vďaka technológii firmy Iteris dokázali vodiča hlasným zvukovým signálom upozorniť, že nechcene vybočil z jazdného pruhu. V roku 2002 technológia dorazila aj do USA, kde sa odohrala aj premiéra systému v osobných vozidlách. Prvenstvo si pripísala značka Infinity. V súčasnosti sa možno so systémom LDW stretnúť pri značkách Citroën, Lexus, BMW, Volvo, Cadillac či Buick. Text: Ján Štefanovič Foto: archív








Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.