Jeep Cherokee: Návrat hrán

Nie každá jazdná prezentácia býva adrenalínovým zážitkom. Predstavenie novej generácie modelu Jeep Cherokee v okolí Liptovského Mikuláša však sprevádzal viac než mierny extrém.
Vydané  Text: 

Jeep Cherokee už možno smelo považovať za terénnu legendu. Automobilový svet za oceánom ho síce zaraďuje do kategórie SUV, pre nás je to však stále takmer klasický offroad. Svedčí o tom aj jeho vzhľad, ktorý oživil pôvodné hranaté tvary a nechal tak zabudnúť na predchádzajúcu uhladenú generáciu z roku 2001. K drsnému výzoru prispieva najmä predná maska, kde sa nachádza mohutný gril a veľký nárazník prechádzajúci do blatníkov. Nový Cherokee je postavený na rovnakej podvozkovej platforme ako partnerský Dodge Nitro. Predná náprava má nezávislé zavesenie, pričom zaujímavosťou je riešenie zadnej, ktorá je v základe síce klasicky tuhá, celkovo však až päťprvková. Novinkou je systém pohonu kolies s názvom Selec-Trac II ponúkajúci viaceré jazdné režimy. Cherokee je štandardne zadnokolka (2WD), pričom jednoduchým úkonom sa z neho môže stať automobil s pohonom všetkých štyroch kolies (4WD Auto). Na výber je aj redukcia (4WD Low), ktorá v extrémnych podmienkach na druhom prevodovom stupni znásobuje krútiaci moment až 2,72-krát. Vo výbave nenájdete mechanické uzávierky žiadneho diferenciálu, Selec-Trac II v režime 4WD Auto totiž dokáže predchádzať preklzu kolies elektronicky: elektronika podľa potreby pribrzďuje jednotlivé kolesá a prostredníctvom senzorov rozdeľuje krútiaci moment v závislosti od adhéznych podmienok. V teréne budúci majitelia ocenia viacero pomocníkov v podobe asistenta rozbiehania do kopca (HSA), zjazdu z kopca (HDC) či ABS, ktoré dokáže udržiavať tlak v brzdách v dlhších impulzoch. Slovenská klientela bude mať na výber jediný motor, ktorý sme si vyskúšali aj počas jazdnej prezentácie. Ide o overený naftový štvorvalec 2.8 CRD (130 kW/177 k) vybavený systémom common rail, štandardne kombinovaný s päťstupňovým automatom s možnosťou manuálneho radenia. Otvorenie dverí nového Jeepu Cherokee odhalilo jednoducho riešený a funkčný interiér. Použité plasty nepôsobili vysokohodnotne, ich primárnou funkciou je však trvácnosť a ľahká údržba. Za volantom bolo pre nás príjemným prekvapením pomerne presné riadenie, i keď so slabšou spätnou väzbou. Tankodróm v podobe slovenských ciest dokázal nový Cherokee výborne utlmiť, komfort pruženia je na vysokej úrovni. Naše uznanie si zaslúžia aj off-roadové schopnosti tohto stále primárne civilného vozidla. Aj so sériovými cestnými pneumatikami totiž dokázalo bez problémov zvládať terénne nástrahy v podobe prašných ciest, šikmých svahov či nevyspytateľného blata. Jeep Cherokee najnovšej generácie sa už medzi časom dostal na náš trh. Zákazníci budú mať na výber z výbav Sport a Limited, pričom základný model stojí 1 145 000 Sk. Text: Peter Michalec Foto: Jeep Technické údaje**Motor****naftový 2.8 R4**Zdvihový objem2768 cm3Výkon130 kW/177 k pri 3800 ot/minKrútiaci moment460 Nm pri 2000 – 2008 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4493 x 1839 x 1736 mmRázvor2694 mmBatožinový priestor419/1404 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť179 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,5 sSpotreba udávaná výrobcom9,4 l/100 kmEmisie CO2250 g/km**Cena**Základná cena verzieod 1 145 000 Sk s DPH








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.