Zjednotenie ChampCars IndyCars 1: Rozchod

V americkom motoristickom športe to škrípalo vždy. Bolo len otázkou času, kedy vyplávu na povrch neprekonateľné rozdiely a nastanú ťažké časy.
Vydané  Text: 

Večným kameňom úrazu amerických formulového športu bol Indianapolis. Presnejšie päťstomílové preteky, ktoré sa na miestnom ovále organizujú od roku 1911. Už v minulosti sa stali jablkom sváru, keď sa niekoľko nespokojných majiteľov tímov oddelilo od šampionátu organizovaného USAC (Automobilový klub spojených štátov) a vytvorili CART. Indy 500 síce zostalo pod patronátom USAC, no formálne sa prispôsobilo podmienkam nového šampionátu. Všetko bolo v poriadku až do deväťdesiatych rokov 20. storočia. V CART sa totiž stále viac presadzovali neamerickí jazdci, neamerické autá, neamerické motory. Toto bolo oficiálnou zámienkou pre Tonyho Georgea, majiteľa oválu v Indianapolise, aby sa od CART odtrhol a zorganizoval vlastný šampionát, ktorý by sa jazdil čisto na ováloch. V roku 1996 tak vznikla Indy Racing League. Spočiatku sa jej však nevenovala veľká pozornosť, pretože CART bola na koni, mala najlepšie tímy, najlepších pilotov a treba povedať že aj najlepšie preteky. IRL však mala v rukách tromfové eso. Indy 500 totiž patrí k najsledovanejším motoršportovým podujatiam na planéte. Víťazstvo v týchto legendárnych pretekoch sa radí vedľa 24-hodinovky v Le Mans a Veľkej ceny Monaka k trom najvýznamnejším triumfom vo svete motoristického športu. Až v priebehu roku 1997 sa IRL dopracovala k vlastnej technike, dovtedy to boli len odrobinky zo stále prekvitajúceho a expandujúceho konkurenčného šampionátu. Tony George mal v pláne vybudovať lacnejší šampionát, preto zvolil atmosférické osemvalce so sériovým základom. Konkurencia sa stále vyžívala v silných turbomotoroch, ktoré však privádzali pilotov na hranicu rizika. IRL tiež časom presedlala na vlastné šasi, čo výrazne hendikepovalo tímy z CART pri účasti v Indy 500. Dá sa povedať, že toto podujatie držalo IRL nad vodou, pretože CART sa v priebehu rokov nijako nepodarilo zatlačiť ho do úzadia. Zvlášť trucpodnik sezóny 1996 U.S. 500 v Michigane bol mimoriadne komický.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Aktualizované

Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?